För litet foster vid VUL
Hej!
Jag undrar om någon av erfarenhet kan ge mig lugnande råd? Jag var idag på ett första VUL som visade för litet foster. Enligt läkarens beräkningar ska jag vara i vecka 8 men fostret var storleksmässigt i vecka 6. Man såg hjärtslag och hinnsäck. Jag plussade 13 april. Jag har tyvärr ingen koll på min cykel då jag har PCOs och har fått ta hjälp av hormonstimulering (Gonal-f och ovitrelle) för att få till ägglossning . Jag torrdocka att jag har lång cykel, efter ovitrellesprutan har det gått ca 18 dagar innan jag fått mens.
Jag tog Ovitrelle den 23 mars, var på en undersökning den 25 mars då man trodde att jag antingen ägglossat eller skulle göra det samma dag. Till saken hör dock att jag hade två äggblåsor, en som var 3 mm mindre. Jag var inte så öm (kände av ägglossning) den 25 mars men däremot dagarna efter fick jag kraftig värk och ömhet. Den 29 mars gjorde det så pass ont att jag ringde gynakuten för rådgivning.
Tyvärr träffade jag en oerhört nonchalant och fåordig läkare som sa att jag skulle förbereda mig på missfall inom två veckor men samtidigt att mirakel kunde ske och fostret växa ikapp. Hon underströk att det såklart var lugnande att man ser hjärtslag. Om de inte vetat när ägglossning skett hade de inte reagerat utan bedömt det som en normal graviditet. Jag försökte förklara mina tankar om att jag blivit befruktad först senare och då på den mindre äggblåsan och att det kanske kunde förklara den lilla storleken. Hon sa att det var möjligt men att det är farligt att spekulera sedan var hon tvungen att gå iväg. Nu har jag gråtit i flera timmar och mår riktigt dåligt psykiskt. Kliniken är stängd tills på måndag och det finns ingen jag kan prata med. Jag har ny tid om 8 dagar för uppföljning men skulle gärna ta emot era erfarenheter om ni varit med om något liknande?
Tack på förhand!