• Tacksamföreraråd

För litet foster vid VUL

Hej!
    Jag undrar om någon av erfarenhet kan ge mig lugnande råd? Jag var idag på ett första VUL som visade för litet foster. Enligt läkarens beräkningar ska jag vara i vecka 8 men fostret var storleksmässigt i vecka 6. Man såg hjärtslag och hinnsäck. Jag plussade 13 april. Jag har tyvärr ingen koll på min cykel då jag har PCOs och har fått ta hjälp av hormonstimulering (Gonal-f och ovitrelle) för att få till ägglossning . Jag torrdocka att jag har lång cykel, efter ovitrellesprutan har det gått ca 18 dagar innan jag fått mens.
    Jag tog Ovitrelle den 23 mars, var på en undersökning den 25 mars då man trodde att jag antingen ägglossat eller skulle göra det samma dag. Till saken hör dock att jag hade två äggblåsor, en som var 3 mm mindre. Jag var inte så öm (kände av ägglossning) den 25 mars men däremot dagarna efter fick jag kraftig värk och ömhet. Den 29 mars gjorde det så pass ont att jag ringde gynakuten för rådgivning. 
    Tyvärr träffade jag en oerhört nonchalant och fåordig läkare som sa att jag skulle förbereda mig på missfall inom två veckor men samtidigt att mirakel kunde ske och fostret växa ikapp. Hon underströk att det såklart var lugnande att man ser hjärtslag. Om de inte vetat när ägglossning skett hade de inte reagerat utan bedömt det som en normal graviditet. Jag försökte förklara mina tankar om att jag blivit befruktad först senare och då på den mindre äggblåsan och att det kanske kunde förklara den lilla storleken. Hon sa att det var möjligt men att det är farligt att spekulera sedan var hon tvungen att gå iväg. Nu har jag gråtit i flera timmar och mår riktigt dåligt psykiskt. Kliniken är stängd tills på måndag och det finns ingen jag kan prata med. Jag har ny tid om 8 dagar för uppföljning men skulle gärna ta emot era erfarenheter om ni varit med om något liknande? 
    Tack på förhand!

• Svar på tråden För litet foster vid VUL
  • familjekatt

Jag gjorde vul i vecka 7 pga blödning och såg då bara en hinnesäck. Läkaren sa att förmodligen stämmer inte din och din barnmorskas uträkning eller så var det ofosterlig graviditet. Jag hade använt äl-stickor och kände mig rätt säker på när jag hade ägglossning och blev befruktade etc. 2 veckor senare såg man ett foster och ett hjärta. Det var de längsta 2 veckorna i mitt liv när jag gick och väntade.

I vecka 19 när jag gjorde rul så blev jag tillbakaflyttad 11 dagar. Det hade tagit lång tid för mitt ägg att fastna helt enkelt...

Jag har också pcos... Våra kroppar gör lite som dom vill :)

• Tacksamföreraråd

Jag var precis uppe på gynakuten (vaknade med ont i ena sidan inatt). De såg fortfarande hjärnaktivitet (om än lite otydlig). Den här läkaren sa att jag enligt ägglossning borde vara i v 7 men mätte mig till v 5+5 med VUL. Läkaren sa även att det är olika hur lång tid implantatet i livmodern tar för det befruktade ägget och att det såklart kan spela in. Embryot och hinnsäcken var i fas med varandra (storleksmässigt). Hinnsäcken hade vuxit 3 mm sedan i torsdags dock var embryot så litet och svårmätt så om de vuxit eller ej kunde hon inte säga (har ju gått endast 72 timmar sedan förra mätningen) och läkaren sa att de lätt kan missa någon mm vid så tidiga mätningar.

Ska försöka att inte oroa mig. Läkaren sa att det är naturen som styr och att man inte nu kan säga utgången av denna graviditet. Antingen är embryot långsamt i tillväxt pga missbildning och då blir det missfall eller så finns det andra förklaringar och allt går bra. Om embryot vuxit enligt förväntan vid nästa VUL så ser det inte ut som att jag behöver oroa mig. Håll gärna tummarna för att det går bra!

• Sorkan

Jag håller tummarna! Heja Fröet!

När har du tid för nästa vul?

• Tacksamföreraråd

Tack! Egentligen på fredag men funderar att boka om tills måndag, då man ev kan se större skillnad och embryot få större chans att hinna växa på sig. Ska diskutera med en läkare imorgon. Samtidigt vill jag såklart tillbaka på fredag för att ev få slippa oro.

• Tacksamföreraråd

Idag var jag på uppföljande VUL (det tredje). I söndags för fem dagar sedan var embryot 2,4 mm, idag hade det vuxit till 8,3 mm och jag bedöms nu vara i v. 6+5 storleksmässigt. Allt såg bra ut, det var aktivitet i det som ska bli moderkakan och man såg tydliga hjärtslag. Jag ska tillbaka 18 maj för ytterligare kontroll (eftersom jag ville det). Läkaren sa idag att vi har nu lika stor chans som andra att det ska gå bra och fungera hela vägen. Sedan kan de ju aldrig garantera något. Känner mig mycket lättad, var beredd på det värsta idag!

• Grus grus
    Tacksamföreraråd skrev 2015-05-08 10:34:55 följande:

Idag var jag på uppföljande VUL (det tredje). I söndags för fem dagar sedan var embryot 2,4 mm, idag hade det vuxit till 8,3 mm och jag bedöms nu vara i v. 6+5 storleksmässigt. Allt såg bra ut, det var aktivitet i det som ska bli moderkakan och man såg tydliga hjärtslag. Jag ska tillbaka 18 maj för ytterligare kontroll (eftersom jag ville det). Läkaren sa idag att vi har nu lika stor chans som andra att det ska gå bra och fungera hela vägen. Sedan kan de ju aldrig garantera något. Känner mig mycket lättad, var beredd på det värsta idag!

Åh vad roligt att höra!
    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • karolina84

Vad skönt att det såg bra ut.

Kan bara dela med mig av att jag gjorde ett tidigt VUL pga tre tidigare missfall där de i jämförelse med KUB mätte 6 dagar "för stort". Så man ska nog ta de där måtten så tidigt med en liten nypa salt.

• Lindsey Egot the only one

Va roligt att höra. Lycka till nu

• Brinkly
    Tacksamföreraråd skrev 2015-05-09 08:44:08 följande:

Tack!

Hur var det när du kom dit igen?
Svar på tråden För litet foster vid VUL