• KarolinaP

Hjälp! Hans lån överstiger mina, måste jag betala hans lån och hur mycket pengar får jag vid bodelning

Ligger i skilsmässa med en psykopat (ni som har erfarenhet av en sådan vet hur det är och hur de drar ner en i skiten även ekonomiskt?)med huset sålt och nu bodelning på gång.
    Efter huset är sålt har vi en vinst på ca 1 150 000:- Mitt misstag har större skulder än jag och nu undrar jag om jag får några pengar efter allt är avbetalat? Hur räknar man?

Vi har då alltså en vinst var på 575 000:- 
    Hans skulder 450 000:-
    Mina skulder 300 000:-
    Gemensamma skulder 270 000:- (varav jag har lånet på bilen som står på mig på 46 000:- och är medlåntagare på ett av hans större lån)

Måste jag betala även hans skulder som enbart står på honom? Har försökt att hitta svaret på detta men det står så olika överallt. På vissa sidor står det att man ansvarar för sina egna lån och endast är skyldig att betala för de gemensamma lånen och på andra står det att man måste dela allt på hälften rakt av. Vinst som skuld.

Sedan har jag en bil inkluderat i våra gemensamma skulder som är värd
    60 000:- Jag har betalat för alla omkostnader på bilen sedan brytdatumet dvs verkstadskostnader,byte av bromsdiskar,elfel, försäkring, avbetalningar, service etc etc allt till en summa på 73 000:- Om han har rätt till hälften av bilens värde har han väl också en skyldighet att betala hälften av dessa kostnader?

Vad skulle hända om han tog sin del av vinsten och inte betalade av några av sina egna lån? Skulle jag då krävas på pengar för att betala av dessa lån? Allt jag vill är bara att gå skuldfri ur detta medans han bara vill ha sin del av vinsten och förstår inte att skulderna måste betalas av enligt lag!

Är väldigt orolig att han bränner den lilla vinst som är över på annat och som kanske är mina pengar (han har sett till att hälften av depositionen på 200 000:- går in på hans privata konto) så att jag inte får ut min del av vinsten jag har rätt till. Är även orolig för att han kanske sticker utomlands med sin vinst och skiter i att betala sina skulder och att det drabbar mig ekonomiskt. 

Det går inte att resonera med människan som lever efter principen "det som är mitt är mitt och det som är ditt är mitt" och trots att det är jag som måste betala av mer om så är fallet anser han sig ha rätt till enligt honom "sin del" dvs 50% av vinsten som blir över.

Snälla hjälp någon som vet?

Bodelning
  • Svar på tråden Hjälp! Hans lån överstiger mina, måste jag betala hans lån och hur mycket pengar får jag vid bodelning
  • KarolinaP
    Sexig skrev 2015-05-01 20:31:30 följande:

Hans skulder är han ansvarig för. Problemet ligger väl i att du är medlåntagare på ett av lånen. Då är frågan av vad som står i avtalet. Är ni solidariskt skyldiga båda två att betala detta? Banken har ofta koll på såna här saker. Kanske prata med din bankman?

Så det finns ingen risk att kronofogden kommer efter mig om han slutar betala sina egna lån eller inte betalar av dem alls? Det jag står med på som medlånetagare kommer jag självklart se till betalas av eftersom där är jag betalningsskyldig!
  • KarolinaP
    EnGladPingvin skrev 2015-05-01 21:01:26 följande:

Du kommer aldrig bli betalningsskyldig för lån som han står ensam på. Era respektive lån ingår dock i bodelningen och dras av från ev summa ni ska dela på. Han har rätt till hälften om det finns något kvar efter att lånen är avdragna. Vilket i praktiken kan innebära att han får mer då han har större lån.

Så det finns ingen risk att kronofogden kommer efter mig om han slutar betala sina egna lån eller inte betalar av dem alls? Ja det var det jag trodde att han skulle få mer?..

• KarolinaP
    ardath bey skrev 2015-05-01 19:53:53 följande:

Det är tillgångar och skulder vid brytpunkten man räknar med. Har du lagt ut för nåt ni äger gemensamt senare så får det hanteras separat.

Tack! Jättebra att veta! Gäller det även månadskostnaden för bolånet och kostnader som el & vatten & sophämtning då han bodde kvar själv i huset i tre månader?

Har ju suttit och betalat både min egna hyra och huslånet bara för att inte förlora huset då han inte betalat ett skit. Då han egentligen borde ha betalat för sitt egna boende kan man tycka under den tiden han bodde kvar i huset...Har jag rätt att kräva tillbaka de pengarna? Hälften har jag tänkt att jag måste få iaf av bolånekostnaderna...
  • KarolinaP
    Emerun skrev 2015-05-01 21:13:02 följande:

Men tänk oxå på att det som finns på era konton vid bodelningstillfället ingår samt även pensionssparande.

Stämmer det? Tänker på skatteåterbäringen som fanns på kontot då? Ska den delas då menar du? Har läst att den inte ska det nämligen om man fick den efter ansökan om Äktenskapsskillnaden skickades in.Hur fungerar det med att pensionssparande ingår?
  • Emerun
    KarolinaP skrev 2015-05-01 23:36:20 följande:
    Stämmer det? Tänker på skatteåterbäringen som fanns på kontot då? Ska den delas då menar du? Har läst att den inte ska det nämligen om man fick den efter ansökan om Äktenskapsskillnaden skickades in.Hur fungerar det med att pensionssparande ingår?
    Är så jag fått det förklarat för mig iallafall.

Och det med pensionen stämmer.

Ponera att du har tex 30000kr i sparande, han 50000kr, tillsammans blir det 80000kr som ni ska dela på.

Mitt råd: skaffa en riktigt bra skilsmässoadvokat.
  • KarolinaP
    Emerun skrev 2015-05-02 02:03:24 följande:
    Är så jag fått det förklarat för mig iallafall.

Och det med pensionen stämmer.

Ponera att du har tex 30000kr i sparande, han 50000kr, tillsammans blir det 80000kr som ni ska dela på.

Mitt råd: skaffa en riktigt bra skilsmässoadvokat.
    Tack! Ska jag verkligen göra!
  • Ramborg
    KarolinaP skrev 2015-05-01 23:36:20 följande:

Om det trillar in en fet skatteåterbäring efter brytdagen skulle jag kräva hälften. Vid brytdagen hade han ju en tillgång i form av en fordran på Skatteverket.
    42.
  • sexperten

kolla med advokat också vad som är rätt och fel, kostar ca 1800 kr och ta ett möte, passa på att fråga då, sen kommer dom försöka suga ut din plånbok, så passa dig noga för advokater. Men i alla fall, du kan aldrig ta över andras skulder, bara om du skrivit på papper som dellåntagare eller borgenär, annars aldrig, även om din make skulle dö så blir aldrig hans personliga skulder dina, men om ni har ett gemensamt värde i tex hus så kommer långivarna kräva hälften av det värdet eller om man skiljer sig och inte har skrivit äktenskapsförord så har den andre rätt till gemensamma egendomar, kom ihåg när ni sitter där och är förälskade och kuttrar så kommer den dagen då ni kanske bryter upp och då kommer ni inte känna igen er gamla duva, högst troligt i allafall, skriv papper innan ni går in i kontrakt med varandra, det kan ju inte vara ett problem för det är väl inte pengarna som är av betydelse när man gifter sig, så då kan man ju skriva på ett papper på att man inte vill ha dom utan personen och kärleken, eller:)

• Stokke

Om inget är skriver så slås alla tillgångar ihop och delas på två. Sen räknas hans skulder bort ifrån hans del, dina ifrån din del. Blir det ojämt så kommer du få mindre av tillgångarna. Detta eftersom ni är gifta.
    Surt men sant. Även privat pensionssparande och CSN ska räknas in.

Detta gäller konton, lån mm som är tagna innan skilsmässan registrerades.

Svar på tråden Hjälp! Hans lån överstiger mina, måste jag betala hans lån och hur mycket pengar får jag vid bodelning