• Anonym (Gåneritid)

Gå ner i tid-vad händer om det infaller på röd dag?

Hej,

Ska gå ner till 80% och fylla ut med fp en dag i veckan. Det kommer bli på måndagar. Vad händer om det är en röd dag? Är ledig med betald lön vid röda dagar. Måste jag söka fp vid röd dag för att behålla sgi eller kan jag byta ledig dag när det är röd dag?

Nu till jul är det flera röda dagar en vecka men inte måndagen.. Det räcker väl att jag tar fp endast på måndagen för att behålla min sgi?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Gå ner i tid-vad händer om det infaller på röd dag?
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du stadigvarande ansöker om föräldrapenning för varje måndag, så krävs det att du fortsätter med det även om det infaller på röda dagar. Om det skulle infalla en röd på en annan dag i veckan så ska du inte ansöka om föräldrapenning för den dagen.

Hälsningar

Allan, Handläggare

• Anonym (Gåneritid)

Hej Allan,

Tack för svar. Vad menas med stadigvarande i detta fall? Jag kan väl ansöka om tre perioder föräldraledighet per år och söka till och med ex. söndagen en vecka som infaller före måndag som är röd dag (dvs inte vara föräldraledig en måndag den veckan) och sedan påbörja en ny period? Eller räknas det som stadigvarande och jag måste ansöka om fp för den måndagen även om jag inte är föräldraledig?

• Försäkringskassan

Hej!

Med stadigvarande innebär det att du behöver ta ut minst 1 föräldrapenningdag i veckan för att skydda din SGI under den tid som du kommer att arbeta 80 %. Detta gäller även under de veckor som har röda dagar.

Hälsningar

Ella, handläggare

• Anonym (Gåneritid)
    Försäkringskassan skrev 2015-05-03 18:54:30 följande:

Hej!

Med stadigvarande innebär det att du behöver ta ut minst 1 föräldrapenningdag i veckan för att skydda din SGI under den tid som du kommer att arbeta 80 %. Detta gäller även under de veckor som har röda dagar.

Hälsningar

Ella, handläggare

Tack för svar men det besvarade inte min fråga. Vill ni vänligen svara på ovanstående fråga. Dvs har jag en vecka där jag inte är föräldraledig utan jobbar 100% men måndag är en röd dag (mellan två ledighetsperioder) så behöver jag inte ta ut fp?
  • Försäkringskassan

Hej!

Det är endast under tiden du gått ner i arbetstid som du behöver ta ut föräldrapenning som minst svarar mot den tid du har gått ner i arbetstid.

När du arbetar 100% och inte är föräldraledig behöver du inte ta ut någon föräldrapenning.

Hälsningar

Svea, handläggare

Svar på tråden Gå ner i tid-vad händer om det infaller på röd dag?