• BlommanFörDagen

Förhandlat med bank, hur göra nu?

Hej!

Vi ville förhandla vår ränta med banken.

Lånen på 1,8 miljoner ligger idag hos Swedbank.

Vi erbjöds en ränterabatt på 0,25 vilket jag tycker är kass.

Men! Om vi flyttade lånen från Swedbank hypotek som vi har idag till Sparbanken som de samarbetar med så får vi en rabatt på 0,5 istället, alltså det dubbla i rabatt.

Iisåfall om vi vill ha rabatten på 0,5 måste vi amortera 1000 kr i månaden.

Idag amorterar vi inget, vi har en belåning på 72 procent av värdet.

Hur tänker ni? Väljer vi alternativ 1 får vi en kass ränterabatt, men slipper amortera.

Tar vi alternativ 2 får vi en bra rabatt men den äts upp av amorteringen de då kräver.

Rabatten går istället in på ett sparande åt oss själva kan man säga.

Vi kan dock inte själv binda lånen direkt via internetbanken ifall vi flyttar till Sparbanken utan måste ringa banken och det kan ta 10 dagar innan den binds. Men det är väl ok?

Någon annan som kanske har Swedbank och blivit erbjudna bättre rabatt på detta sätt, eller kan ge andra tips?

• Svar på tråden Förhandlat med bank, hur göra nu?
  • Kvinna30plus

Alltså jag fattar eg inte vad det är att fundera på. Amortera är ingen kostnad det är ett sparande. Å 1000kr är verkligen inte mycket heller att amortera. Ränta är däremot en kostnad.

• Kvinna30plus
    BlommanFörDagen skrev 2015-05-03 10:05:17 följande:

Hej!

Vi ville förhandla vår ränta med banken.

Lånen på 1,8 miljoner ligger idag hos Swedbank.

Vi erbjöds en ränterabatt på 0,25 vilket jag tycker är kass.

Men! Om vi flyttade lånen från Swedbank hypotek som vi har idag till Sparbanken som de samarbetar med så får vi en rabatt på 0,5 istället, alltså det dubbla i rabatt.

Iisåfall om vi vill ha rabatten på 0,5 måste vi amortera 1000 kr i månaden.

Idag amorterar vi inget, vi har en belåning på 72 procent av värdet.

Hur tänker ni? Väljer vi alternativ 1 får vi en kass ränterabatt, men slipper amortera.

Tar vi alternativ 2 får vi en bra rabatt men den äts upp av amorteringen de då kräver.

Rabatten går istället in på ett sparande åt oss själva kan man säga.

Vi kan dock inte själv binda lånen direkt via internetbanken ifall vi flyttar till Sparbanken utan måste ringa banken och det kan ta 10 dagar innan den binds. Men det är väl ok?

Någon annan som kanske har Swedbank och blivit erbjudna bättre rabatt på detta sätt, eller kan ge andra tips?

Rabatt på 0,5 är väldigt bra vi fick 0,6 i rabatt på vår bank vilket vi tycker är jättebra plus samma låga ränta på topplånet!!! Men vi lånar mer å amorterar mer.
  • Vegetarian1

Räntan är för banken, amorteringen är för er. Förstår inte hur ni kan tveka?

• Stokke

Du vet att det skiljer ca 250kr i månaden efter skatt.

3 000kr i ränteutgift per år.

• anoonym

Förhandla med fler banker och ställ dem mot varandra. SEB erbjuder ofta bäst räntor. Gå till SEB och se vad ni kan få för ränta sedan säger ni det till er bank. Däremot borde ni frivilligt amortera (min åsikt)

Svar på tråden Förhandlat med bank, hur göra nu?