• Skäggslusk1

Sveriges tråkigaste äktenskap?

Jag är en medelålders man som undrar om jag möjligen lever i Sveriges tråkigaste äktenskap. Jag tror det, men vill gärna ha lite perspektiv från andra uttråkade.

Min fru är självupptagen, sur och gnällig från morgon till kväll. Hon lider av födoämnesproblem och har begränsad kost. Givetvis inte helles fel! Vi kan aldrig gå på restaurang eller äta med vänner (som vi inga har) och hon kan inte dricka någon alkohol.

Vi har inget (absolut 0) umgänge med andra människor på vår fritid. Mina vänner tvangs jag ge upp när jag flyttade till hennes stad + att hon inte gillar mina vänner och hon har själv inga vänner alls. På jobbet ljuger jag för att verka ha ett normalt liv och låtsas att vi t ex har eller ska grilla med kompisar i helgen. Jag ljuger på samma sätt för min mamma som börjat undra hur det egentligen står till.

Vi har gemensam ekonomi helt på hennes villkor, dvs hon har tillgång till mitt lönekonto som hon tömmer så fort min lön kommit och betalara alla gemensamma räkningar, hennes tonårsbarns mobilräkningar mm. Hennes lön kommer på ett konto som jag inte har tillgång till och som hon använder till vad hon vill. Vid mitten på månaderna kan det t ex hända att jag inte har pengar för att ta mig till jobbet, men hennes barn gödslas pengar på för att tävla med hennes ex.

Sex......har jag en vag minnesbild av, men slutat hoppas på. Senast var väl snart ett år sen. Själv sover jag på soffan sen 2 år eftersom hon hellre har vår gemensamma 5-åring i sängen än mig ("det blir för trångt").

När jag ibland tar mig friheten att försöka umgås med mina äldre barn från mitt tidigare äktenskap så sätter min fru alltid, mer eller mindre, käppar i hjulen.

Ibland säger jag ifrån, men får då veta att jag ska ge fan i att vara uppstudsig och häromdagen så sa hon att jag skulle akta mig för att hon kan sticka kniven i mig. Eftersom jag vet att hon gjort det med hennes ex så vet jag att hon är fullt kapabel till det. T o m hennes egen mamma är fysiskt rädd för henne.

Behöver jag säga att måndagar är min favoritdag?!

Jag har säkert glömt massor. Nån som känner igen sig eller slår det?

• Svar på tråden Sveriges tråkigaste äktenskap?
  • Sexig

Herregud. Du agerar dörrmatta till din fru.
    Du har flyttat för hennes skull. Du har sagt adjö till samtliga vänner. Du har noll koll på dina egna pengar. Sex lyser med sin frånvaro. Du får inte ens umgås med dina egna barn! Vad fan håller hon på med!

Man lär andra hur de skall behandla en själv. Att hon behandlar dig så här gör henne till en både elak och självisk människa, och jag begriper inte ens att du faktiskt fortfarande bor ihop med henne. Hon har dig i koppel. Stramt koppel. Jag hade skilt mig för länge sedan och haft ett bra mycket roligare liv!

• Anna74a

Vad håller du på med ? är nog den rätta frågan.

Som jag tror att du upprepar i ditt inre och egentligen redan vet svaret på.

• Flisan79

Är inte den som skriker "lämna" i första taget men för guds skull, lämna!

• Anonym (Stackare)

Det låter inge vidare för dig. Du är alldeles för snäll och din fru kör över dig. Om jag vore du skulle jag förbereda en separation. För det första, ändra ditt lönekonto så bara du har tillgång till dina pengar. Ta reda på hur mycket av dessa som ska gå till gemensamma kostnader. Resten sparar du. Om du känner dig hotad av henne kontakta polisen så kanske de kan hjälpa dig få kontakt med en organisation som hjälper dig med hoten. Vet inget om vart män kan vända sig, men kvinnor kan vända sig till kvinnojourer. Tycker synd om dig.

• AnnaZL
    Anonym (Stackare) skrev 2015-05-03 11:17:57 följande:

Det låter inge vidare för dig. Du är alldeles för snäll och din fru kör över dig. Om jag vore du skulle jag förbereda en separation. För det första, ändra ditt lönekonto så bara du har tillgång till dina pengar. Ta reda på hur mycket av dessa som ska gå till gemensamma kostnader. Resten sparar du. Om du känner dig hotad av henne kontakta polisen så kanske de kan hjälpa dig få kontakt med en organisation som hjälper dig med hoten. Vet inget om vart män kan vända sig, men kvinnor kan vända sig till kvinnojourer. Tycker synd om dig.

Tänk också på dina barn som växer upp med henne som mamma- inte en trygg miljö!
  • Fililuran

Du har inte Sveriges tråkigaste äktenskap, men definitivt ett av de mer dysfunktionella!!

Din fru låter fakiskt inte riktigt klok, såhär kan du ju inte ha det! Du måste vara väldigt olycklig i den här relationen? Hon verkar ju utnyttja dig på alla plan, vad får du ut av att vara gift med henne?

• Anonym (feminista horde)

Det låter inte mentalt friskt alls, jag röstar på lämna.

Och hoppas på att hon hotar dig per sms, det kan bli bevis i vårdnadstvisten.

Jag har verkligen inget medlidande alls med personer som beter sig så, spelar ingen roll vilken diagnos de säkert har. Rädda ditt barn och fly!

Svar på tråden Sveriges tråkigaste äktenskap?