• KatjaKaj

Dominikanska Republiken eller Aruba?

Vi är en familj på 4, två vuxna och två barn på 6 respektive 1 1/5 år som äntligen bestämt oss för att resa iväg i höst.
    Vi var helt inne på att åka till Aruba då jag drömt om det i flera år och planen var då att bo på Tamarijn eller Divi men jag har nu börjat vackla lite och kollat på Dominikanska Republiken istället och då kollar jag främst på Grand Palladium Puntacana Resort och Spa eller Bahia Principe Bavaro.
    Fördelarna med Dominikanska är att det är lite billigare och med fler aktiviteter för barn, men Aruba är säkert, rent och verkar ha en av världens vackraste stränder.

Finns det någon som kanske varit på båda ställena eller någon som varit på ett av resmålen och vill berätta hur ni hade det?
    Jag hade blivit oändligt tacksam.

• Svar på tråden Dominikanska Republiken eller Aruba?
  • Ful Anka

Jag har inte varit på något av de ställena av den anledningen att jag blivit avrådd att överhuvudtaget sätta min fot där.
    Aruba är mera känt för att där försvinner tonårstjejer spårlöst och Dominikanska för sitt omväxlande väder och dåliga, helt amerikaniserade mat.
    Men åk dit och rapportera tillbaka här i tråden.

This is my life and I don't care
  • KatjaKaj
    Ful Anka skrev 2015-05-05 18:25:52 följande:

Jag har inte varit på något av de ställena av den anledningen att jag blivit avrådd att överhuvudtaget sätta min fot där.
    Aruba är mera känt för att där försvinner tonårstjejer spårlöst och Dominikanska för sitt omväxlande väder och dåliga, helt amerikaniserade mat.
    Men åk dit och rapportera tillbaka här i tråden.

Ja så kan man ju också tänka och då borde man ju inte åka någonstans i hela världen då mord, kidnappning, rån och dylikt händer precis över allt.
    Även här i Sverige.
    Aruba är ett av de säkraste resmålen i hela världen med fantastisk sjukvård, rent vatten som kan drickas direkt ur kranen och väldigt låg kriminalitet.
    Det stämmer att två unga tjejer försvunnit en var 2005 och en var 2011, den 2011 blev mest troligen mördad av den hon reste med alltså kunde det hänt oavsett vilket land de åkte till.
    De största brotten på Aruba är fickstölder och stöld av hyrbilar.

Jag bad inte om någon tråkig skrämselpropagande av någon som inte ens är påläst och uppenbarligen inte lämnar Sveriges "trygga" gränser ,jag bad om information från personer som hade varit på något av resmålen.
  • Kabanga

Jag var i dominikanska 2009. Underbart resmål! Var där med mina föräldrar och min lillasyster i punta cana men kan inte komma ihåg vad hotellet hette.

Vädret.

Vi var där under regnperioden. Soligt och fantastiskt varmt varje dag. Varje kväll så spöregnade det med blixtar och åska i ungifär 30-60 min. Var vanligtvis precis efter vi ätit middag.

Stränder: alla stränder jag var på var rena och fina. Lagom långgrunt och varmt i vattnet. Enda negativa var alla försäljare. De allra flesta försökt blåsa en på det ena och det andra.

Aktiviteter: finns jätte mycket att göra! Hittade en arrangör från Nederländerna som flyttat dit med sin familj efter sin semester. Jätte trevlig och superbra!

Vi snorklade och dök. Fanns kurser på hotellet då ingen av oss dykt förut. Fantastisk upplevelse.

Jag drog iväg och red en sväng. Red genom djungel, små byar och en strand också det en fantastisk upplevelse.

Vi åkte till en romfabrik och till paradisön. Den var tydligen me i en bounty reklam. Lång resa men riktigt häftigt.

På min födelsedag tog en ur personalen med mig ut på en utflykt. Vi körde moppe till en närliggande stad. Därifrån hyrde vi en båt och åkte in i grottor längs med kusten. Riktigt häftigt! Vattnet var löjligt klart och grottorna fulla av koraller.

Dominikanska är jätte vackert och finns mycket fantastiska människor där! Men kan ju även surfa och liknande.

Det jag kan tycka är lite negativt.

Många försäljare på stranden som inte ger sig. Man måste vara stenhård!

Finns även ganska mycket prostitution. Min mammas man fick många erbjudanden. De var inte blyga eller diskreta med vad de erbjöd.

Är man mörkhyad bör man bära med sig sitt pass i alla lägen. När vi var ute med mopparna fastnade vi i en kontroll och man är inte så kaxig när det står fem män med ak4or pekade mot ens huvud. De trodde att min guide var från Haiti. Om det misstänks körs man till gränsen och dumpas där.

Maten tyckte jag var sådär på vårt hotell. Men det fanns alltid något som gick ner. Vi åt ingen amerikaniserad mat. Utom när vi gick ut på resturang ett par ggr.

Jag skulle definitivt åka tillbaka!

Blev lite långt men hoppas jag fick med några punkter du undrade över :)

Trevlig resa!

• KatjaKaj
    Kabanga skrev 2015-05-05 19:32:14 följande:

Jag var i dominikanska 2009. Underbart resmål! Var där med mina föräldrar och min lillasyster i punta cana men kan inte komma ihåg vad hotellet hette.

Vädret.

Vi var där under regnperioden. Soligt och fantastiskt varmt varje dag. Varje kväll så spöregnade det med blixtar och åska i ungifär 30-60 min. Var vanligtvis precis efter vi ätit middag.

Stränder: alla stränder jag var på var rena och fina. Lagom långgrunt och varmt i vattnet. Enda negativa var alla försäljare. De allra flesta försökt blåsa en på det ena och det andra.

Aktiviteter: finns jätte mycket att göra! Hittade en arrangör från Nederländerna som flyttat dit med sin familj efter sin semester. Jätte trevlig och superbra!

Vi snorklade och dök. Fanns kurser på hotellet då ingen av oss dykt förut. Fantastisk upplevelse.

Jag drog iväg och red en sväng. Red genom djungel, små byar och en strand också det en fantastisk upplevelse.

Vi åkte till en romfabrik och till paradisön. Den var tydligen me i en bounty reklam. Lång resa men riktigt häftigt.

På min födelsedag tog en ur personalen med mig ut på en utflykt. Vi körde moppe till en närliggande stad. Därifrån hyrde vi en båt och åkte in i grottor längs med kusten. Riktigt häftigt! Vattnet var löjligt klart och grottorna fulla av koraller.

Dominikanska är jätte vackert och finns mycket fantastiska människor där! Men kan ju även surfa och liknande.

Det jag kan tycka är lite negativt.

Många försäljare på stranden som inte ger sig. Man måste vara stenhård!

Finns även ganska mycket prostitution. Min mammas man fick många erbjudanden. De var inte blyga eller diskreta med vad de erbjöd.

Är man mörkhyad bör man bära med sig sitt pass i alla lägen. När vi var ute med mopparna fastnade vi i en kontroll och man är inte så kaxig när det står fem män med ak4or pekade mot ens huvud. De trodde att min guide var från Haiti. Om det misstänks körs man till gränsen och dumpas där.

Maten tyckte jag var sådär på vårt hotell. Men det fanns alltid något som gick ner. Vi åt ingen amerikaniserad mat. Utom när vi gick ut på resturang ett par ggr.

Jag skulle definitivt åka tillbaka!

Blev lite långt men hoppas jag fick med några punkter du undrade över :)

Trevlig resa!

Tusen tack för utförligt svar, det är verkligen uppskattat.
    Om det bara hade varit jag och min man som skulle åka så hade det blivit DR utan tvekan men just oroligheterna runt Haiti och att kriminaliteten är rätt hög får mig att luta åt Aruba.

Men nu fick jag lite mer kött på benen och lite att tänka på :)
  • Anonym (Beslutsångest)

Har inget bra svar att ge dig men vi sitter och funderar på exakt samma sak så följer detta med spänning. 🙂

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Beslutsångest)
    Anonym skrev 2025-05-30 22:45:43 följande:
    Spänningen avtar nog efter en stund eftersom det är 10 år sedan någon skrev i tråden innan du.
    Ahhh missade den lilla detaljen?. 

Har jag tur så kanske någon skriver iallafall! 
Svar på tråden Dominikanska Republiken eller Aruba?