• Pirum

Cavalier eller dvärgschnauzer?

Vi planerar att skaffa hund och undrar över era erfarenheter av cavalier och dvärgschnauzer? Det är de raserna det står mellan.

Jag har haft golden och dvärgschnauzer som båda varit trevliga hundar. Men, då var jag ensam och nu är vi en familj med 2 vuxna och 3 barn så det är lite annorlunda. 

Min schnauzer var en väldigt mjuk och följsam hund och helt ärligt vet jag inte om det var min uppfostran eller om hon var en ovanligt "lätt" schnauzer. 

Om cavalieren har jag hört att de är "lätta" hundar men att de inte är så smarta. 

Jag vill ha en hund med så låg jaktlust som möjligt.

Så ös gärna på med era erfarenheter om raserna. Skulle hunden bara vara till mig ensam skulle jag förmodligen satsa på schnauzer men jag vill inte ha en ettrig hund med terriertemperament utan en följsam kompis som mitt mellanstadiebarn ska kunna gå ut en kissrunda med själv. (Mellanstadiebarnet är hundvän, och kommer självklart inte gå ut med hunden själv innan jag ser att hon klarar av att hantera hunden.)

Hoppas på många svar! 

• Svar på tråden Cavalier eller dvärgschnauzer?
  • Dexter dot com

Ds kan ju vara lite reserverad, har ju en del humör och vissa har väldigt mycket jakt i sig så i ditt fall skulle jag välja cavaliern. Jag har själv ds och tycker rasen är fantastisk men dom kräver mer än cavaliern och är inte alltid speciellt "följsamma" utan har rätt mycket egen vilja och måste ofta motiveras till att inte agera efter eget huvud :)

Svar på tråden Cavalier eller dvärgschnauzer?