• Anonym (TS)

Varför är det så synd om styvungarna?

I alla trådar man läser om så är det så hiiiiiiiimla synd om dessa stackars skilsmässobarn.

Varför?

Ja det är synd om Olle som är jätteledsen och har det jobbigt föe att föräldrarna separerade men det är inte synd om Lotta som är 8 år och som aldrig har sett sina föräldrar ihop.

Varför tycker alla att det är synd om "Lottorna "?

Jag bor med en man med ett barn sen tidigare och jag vägrar kalla mig styvmamma/bomusmamma . Kallar iinte barnet för styv / bonus heller, jag är ingen mamma till den ungen och den är ingen bonus.

Skönt att det är vh så jag kan åka iväg och slippa ungen.

Ja jag visste att han hade en unge, och ja jag får "skylla" mig själv som ni tänker skriva men jag slipper ju träffa den och den slipper tträffa mig. Och nä vi leker inte familj, och nä vi behöver inte vara med varandra eftersom att det är dens pappa den ska träffa och inte mig. Och jag tycker mer om min katt än den. KRAM

• Svar på tråden Varför är det så synd om styvungarna?
  • Anonym (tillf)
    Anonym (förstår ts) skrev 2015-06-06 09:29:22 följande:

Hade jag velat ta hand om barn hade jag skaffat barn själv. Jag skulle aldrig välja en man med barn eftersom jag inte vill ta hand om några ungar, kan man inte själv ta ansvar för sin avkomma ska man inte vara förälder. Det är de som dumpar sina ungar på andra som inte är vuxna nog att ta konsekvenserna av sitt sexliv.

Vad pratar du om? Det är nog extremt sällsynt att föräldrar dumpar sina barn hos andra?!

Däremot är det många som anser att flyttar man ihop och det finns barn i hemmet så hjälps man åt som i vilken familj som helst.

Ansvaret för barnet ligger dock alltid på föräldern!

Du verkar dock tillhöra det ovanligare slaget om man läser här på för. Du har VETT nog att inse dina begränsningar och väljer bort föräldrar som potentiella partners.

Mycket BRA av dig, ts borde lyssna på dig!
  • Ess
    Anonym (M) skrev 2015-06-06 09:18:18 följande:

Du tycker kanske också att mammor ska stanna kvar hos pappor som misshandlar deras gemensamma barn eller förgriper sig på dem, blir alkoholister eller börjar ta droger? Eller alla dom föräldrar som blir lämnade mot sin egen vilja, genom ex död.

Hur skulle det va med lite eget ansvar för vad man gör?
    Man behöver inte skaffa barn med en man som visar våldstendenser.
    Man kan fundera igenom olika scenarion, och hur det kommer funka om man blir ensam förälder, INNAN man skaffar barnen.
    Känner man då att man inte kan tänka sig att ensam ta hand om barnen, man inte har ett nätverk som kan hjälpa en, då ska man inte skaffa dem.
  • Anonym (M)

Äldre och vuxen ????

Anonym (förstår ts) skrev 2015-06-06 09:41:28 följande:

Över 30, hur gammal är du själv?

• Anonym (förstår ts)
    Anonym (M) skrev 2015-06-06 09:44:13 följande:

Äldre och vuxen ????

Så jag är inte vuxen för att jag tar ansvar för mitt eget liv och tycker att andra ska göra detsamma?
  • Anonym (förstår ts)
    Anonym (tillf) skrev 2015-06-06 09:43:20 följande:

Vad pratar du om? Det är nog extremt sällsynt att föräldrar dumpar sina barn hos andra?!

Däremot är det många som anser att flyttar man ihop och det finns barn i hemmet så hjälps man åt som i vilken familj som helst.

Du verkar dock tillhöra det ovanligare slaget om man läser här på för. Du har VETT nog att inse dina begränsningar och väljer bort föräldrar som potentiella partners.

Många trådar handlar om föräldrar som dumpar sina barn på bonusföräldrarna, som ofta får ta mer ansvar för barnen än bioföräldrarna, och många andra tycker liksom Anonym (M) här i tråden att det är någon jävla skyldighet att ta hand om andras ungar. Särskilt är det kvinnor som får skit för att de inte utplånar sig själva för att ta hand om bonusbarn eller andra barn som inte är deras egna.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (tillf) skrev 2015-06-06 09:43:20 följande:

Sällsynt att ungarna inte blir dumpade på den nya??? Snarare mer regel än undantag. Och dessutom är man ju inte "normal" om man inte viftar med flaggor och rullar ut röda mattan när sambons barn kommer på umgänge. Har blivit kallad både det ena och det andra dels av sambons ex plus av alla möjliga förståsigpåare för jag valt att inte ta ansvar för hans barn.
  • Anonym (mörkrädd)

Jäklar man blir lite mörkrädd när man läser en del inlägg..

• Anonym (jag)

Älskar trådskaparen och vissa härliga kommentarer. Känner precis likadant. Skönt att vi är fler.

• smulpaj01
    Anonym (Lotta) skrev 2015-05-25 20:34:52 följande:

Du är naiv. Blod är tjockare än vatten.

En bekant till min sambo frågade hur många barn sambon har.

Han svarade 3 st, men en av dom har jag inte varit med och tillverkat. (Mitt barn med annan man)

Så du har fel, vissa ser bonusbarn precis som sina egna!
  • Anonym (Oj)

Det finns barn som är helt ouppfostrade och elaka och avundsjuka så är det acceptabelt att då låta det barnet styra vems ens föräldrar som är skilda få träffa och umgås med??
    Jag förstår inte hur man kan låta ett barn styra ens liv, för barnet kommer att växa upp och skaffa sig en egen familj och ha ett eget liv medans du som förälder då inte får ha någon i ditt liv för att barnet styr dig...
    Så mycket makt får aldrig ett barn ha!
    Lär barnen att förstå att du som vuxen älskar andra också och du vill bli gammal tillsammans med din livspartner du hittat efter skilsmässan!
    Jag tror inte det finns ett enda barn som vill ha sin mamma eller pappa inneboende hela sitt liv för att barnet styrde att föräldern inte fick träffa någon medans barnet var litet.

• Anonym (tillf)
    Anonym (Oj) skrev 2015-08-06 10:40:22 följande:

Det finns barn som är helt ouppfostrade och elaka och avundsjuka så är det acceptabelt att då låta det barnet styra vems ens föräldrar som är skilda få träffa och umgås med??
    Jag förstår inte hur man kan låta ett barn styra ens liv, för barnet kommer att växa upp och skaffa sig en egen familj och ha ett eget liv medans du som förälder då inte får ha någon i ditt liv för att barnet styr dig...
    Så mycket makt får aldrig ett barn ha!
    Lär barnen att förstå att du som vuxen älskar andra också och du vill bli gammal tillsammans med din livspartner du hittat efter skilsmässan!
    Jag tror inte det finns ett enda barn som vill ha sin mamma eller pappa inneboende hela sitt liv för att barnet styrde att föräldern inte fick träffa någon medans barnet var litet.

Nej, barnet ska inte styra förälderns val av partner. Däremot bör föräldern ha vett nog att välja sitt barn före eventuell (UTBYTBAR) partner om denne märker att partnern och barnet inte fungerar ihop.

I ts fall borde exempelvis föräldern välja en annan partner än ts, någon som fungerar tillsammans med förälderns barn är väl alla gånger att föredra än någon som ts - som åker bort varannan helg i minst 10 års tid. (om barnet är 8 år idag?)
Svar på tråden Varför är det så synd om styvungarna?