• Madida

Om jag som föräldraledig blir sjuk?

Har funderat lite på detta. Jag är föräldraledig just nu och undrar vad som händer om jag skulle bli för sjuk för att ta hand om dottern. Säg att jag t.ex får maginfluensa eller migrän och är helt utslagen och inte klarar ta hand om dottern som bara är några veckor. Då behöver jag ju hjälp av pappan. Men hur gör man? Han kan ju inte vabba då det är jag som är sjuk. Så vad anmäler han? Och vad gör jag?

Är frisk som en nötkärna men är som sagt nyfiken. Nån som vet hur det funkar?

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Svar på tråden Om jag som föräldraledig blir sjuk?
  • AnkiC

Jo man kan vabba för sitt barn om den ordinarie vårdaren är sjuk men då måste barnet vara över 8 månader. I ert fall får pappan ta en föräldradag för barnet och vara hemma och du sjukskriver dig.

• AnkiC
    AnkiC skrev 2015-05-04 09:15:07 följande:

Jo man kan vabba för sitt barn om den ordinarie vårdaren är sjuk men då måste barnet vara över 8 månader. I ert fall får pappan ta en föräldradag för barnet och vara hemma och du sjukskriver dig.

Eller fler föräldradagar förstås beroende på hur länge du är sjuk.
  • Madida
    AnkiC skrev 2015-05-04 09:15:07 följande:

Och jag får en karensdag sen vanlig sjukersättning från om det skulle bli fler dagar?
  • AnkiC
    Madida skrev 2015-05-04 09:24:18 följande:
    Och jag får en karensdag sen vanlig sjukersättning från om det skulle bli fler dagar?
    Ja det får du.
  • AnkiC
    Madida skrev 2015-05-04 09:24:18 följande:
    Du får väl sjukersättning från din arbetsgivare de första 14 dagarna då du är sjuk antar jag. Det beror kanske på vilket yrke och tjänst du har kanske. Jobbar man inom kommunen fingerar det så iaf.
  • Madida
    AnkiC skrev 2015-05-04 09:33:48 följande:

Du får väl sjukersättning från din arbetsgivare de första 14 dagarna då du är sjuk antar jag. Det beror kanske på vilket yrke och tjänst du har kanske. Jobbar man inom kommunen fingerar det så iaf.

Tack för ditt svar! :)
Svar på tråden Om jag som föräldraledig blir sjuk?