• lindalinaa

magsjuka, lös i magen flera dagar efteråt?

Min dotter blir jätte risig i magen när hon haft magsjuka eller liknande och kan vara lös i magen upp till en vecka efter att detta gett med sig och så är även fallet nu, magsjuk har hon varit utan tvekan med kräkningar men var inte så kass i magen just då...
    Nu såhär efteråt är hon jätte lös i magen och det bara rinner som vatten när hon bajsar, detta är inte ofta utan händer lika ofta som hon bajsar i normala fall.
    Jag behöver inga tips på vad som kan hjälpa för det vet jag redan, jag undrar mest... När hade ni låtit henne återgå till dagis? Känns som att jag inte kan va hemma från jobbet hur länge som helst... :/ jag gissar att hon kan vara såhär lös i magen i flera dagar till men är det verkligen fortfarande magsjuka för att magen kollapsar?

• Svar på tråden magsjuka, lös i magen flera dagar efteråt?
  • isabelless

Skulle tippa på att bakterien fortfarande härjar i magen på henne och att det kanske för just henne tar längre tid att äterhämta sig. Tror det är smartast att låta henne vara hemma tills det lugnat sig, så hade iallafall jag gjort!

• modsey

ta bort alla mjölkprodukter vid magsjukan och ett tag efteråt. Barn blir inte sällan sekundärt intoleranta mot just det efter en magsjuka.

• lindalinaa
    modsey skrev 2015-05-04 19:44:38 följande:

ta bort alla mjölkprodukter vid magsjukan och ett tag efteråt. Barn blir inte sällan sekundärt intoleranta mot just det efter en magsjuka.

Som sagt behöver ja inte tips på vad man ska och inte ska äta/dricka vid magsjuka :)
  • modsey
    lindalinaa skrev 2015-05-05 15:49:53 följande:

Som sagt behöver ja inte tips på vad man ska och inte ska äta/dricka vid magsjuka :)

Men få vet du ju redan varför magen är så här efter en magsjuka. ..förstår inte riktigt frågan då.
  • lindalinaa
    modsey skrev 2015-05-05 16:07:29 följande:
    Men få vet du ju redan varför magen är så här efter en magsjuka. ..förstår inte riktigt frågan då.
    Frågan är ju väldigt tydlig... När och om man kan återgå till dagis fast man fortfarande är lös i magen. Inte vad som hjälper mot magen för det har ja redan koll på.
  • modsey
    lindalinaa skrev 2015-05-05 20:32:50 följande:
    Frågan är ju väldigt tydlig... När och om man kan återgå till dagis fast man fortfarande är lös i magen. Inte vad som hjälper mot magen för det har ja redan koll på.
    så länge hon har diarré kan hon självklart inte gå till dagis,...oavsett orsak
  • Mantrasina

MINST 24, ofta är det 48, timmar efter magsjukans sista symtom. Diarrén är också symtom på magsjuka och smittar möjligen, så tills diarrén är över. Med marginal.

• lindalinaa

Så alltså om en mage blir helt rubbad av att man haft magsjuka och man har diarré i ca 4 veckor efteråt ska man alltså va hemma anser ni?

Bara undrar då jag vet folk med barn som har detta problem...

• Natulcien
    lindalinaa skrev 2015-05-06 12:50:55 följande:

Så alltså om en mage blir helt rubbad av att man haft magsjuka och man har diarré i ca 4 veckor efteråt ska man alltså va hemma anser ni?

Fast man har väl inte vattnig diarré i 4 veckor? I så fall bör man ju uppsöka läkare.

Rubbad kan ju magen bli av magsjuka. Min sambo brukar bli dålig i magen ett par veckor efter en magsjuka och tål då inte mjölkprodukter. Men då har han ju inte vattniga diarréer, utan mer magknip och kanske oregelbunden avföring etc.
  • modsey
    lindalinaa skrev 2015-05-06 12:50:55 följande:

har man så långvariga vattniga diarréer så är man nog ganska påverkad i allmäntillståndet och hänger knappast med i tempot på dagis. 
  • frökenelisabeth

En magsjuka kan hålla i sig i upp till två veckor - tyvärr. Och ja, då ska barnet vara hemma från förskolan. 

Säger som andra här, har man vattniga diarréer i fyra veckor bör man uppsöka läkare. 

Svar på tråden magsjuka, lös i magen flera dagar efteråt?