• Försöker med nr 4

Fostervattenprov

Jag och min sambo har bestämt oss för att göra fostervattenprov pga att jag är över 35. Skulle gärna vilja veta om era erfarenheter av detta.
    Är det mycket smärtsamt?

• Svar på tråden Fostervattenprov
  • Blgebo

Hej! 

Jag har gjort det två ggr, pga. att jag varit rädd för att det ska vara ngt fel på barnet. 
    Första gången kändes det inte så mkt, själva sticket i magen känns som ett litet nyp. Värre är att på ultraljudet se nålen, som är i närheten av barnet. Det kändes jobbigt. 
    Andra gången var det svårare att få tillräcklig mängd, så det tog längre tid, och jag fick som mensvärk när de höll på. Även sticket kändes lite mer. Hade sdr några timmar efteråt. 
    Gick bra båda gångerna,och två friska barn. Är nu gravid igen och 35+ nu, så vill göra fvp den här gången med.

• Försöker med nr 4
    Blgebo skrev 2015-05-04 21:04:09 följande:

Hej! 

Jag har gjort det två ggr, pga. att jag varit rädd för att det ska vara ngt fel på barnet. 
    Första gången kändes det inte så mkt, själva sticket i magen känns som ett litet nyp. Värre är att på ultraljudet se nålen, som är i närheten av barnet. Det kändes jobbigt. 
    Andra gången var det svårare att få tillräcklig mängd, så det tog längre tid, och jag fick som mensvärk när de höll på. Även sticket kändes lite mer. Hade sdr några timmar efteråt. 
    Gick bra båda gångerna,och två friska barn. Är nu gravid igen och 35+ nu, så vill göra fvp den här gången med.

Låter så otäckt att finska trycka en nål igenom magen men efter vad du skriver så tror jag det är hanterbart iaf.
  • Försöker med nr 4
    Försöker med nr 4 skrev 2015-05-05 08:53:48 följande:
    Låter så otäckt att finska trycka en nål igenom magen men efter vad du skriver så tror jag det är hanterbart iaf.
    Hmmm hur kom finska in där?! Ahh jag skulle skrivit "dom ska" jäkla autocorrect =P
  • Oväsen

Jag gjorde fvp denna tredje graviditet då jag är över 35 år. Jag var nervös inför ingreppet, både pga själva provtagningen men också både missfallsrisken och att få dåligt resultat. För mig gick allt bra.

Det stack till lite när läkaren stack in nålen men efter det kändes det bara lite obehagligt men det gjorde absolut inte ont. Det gick väldigt fort att ta provet och jag valde att inte titta på nålen före provtagningen (tittade på en efter då den låg där på en bricka) och jag tittade inte heller på ultraljudsbilden under provtagningen.

• Skogsbryn

Jag har åxå gjort fvp, väntar första barnet o är 39.

Tyckte det var riktigt obehagligt. Själva insticket stack till, men det var inte så farligt ändå. Sen under tiden de drog ut vätska tyckte jag det var en väldigt otäck känsla, o det tog en liten stund ändå. 

Jag är ganska sjåpig med obehag o smärta, så jag förstår att det kan upplevas väldigt olika. Nålen var mkt grövre o längre än jag förväntat mig.

Summa summarum gick det ändå raskt, o även om det var obehagligt är det inget att på allvar vara rädd för. Jag skulle alla ggr vilja ha med mig nån för stöd, inte vara själv.

Lycka till! Du kanske redan har gjort undan det :)

• Försöker med nr 4
    Skogsbryn skrev 2015-05-18 00:39:32 följande:

Jag har åxå gjort fvp, väntar första barnet o är 39.

Tyckte det var riktigt obehagligt. Själva insticket stack till, men det var inte så farligt ändå. Sen under tiden de drog ut vätska tyckte jag det var en väldigt otäck känsla, o det tog en liten stund ändå. 

Jag är ganska sjåpig med obehag o smärta, så jag förstår att det kan upplevas väldigt olika. Nålen var mkt grövre o längre än jag förväntat mig.

Summa summarum gick det ändå raskt, o även om det var obehagligt är det inget att på allvar vara rädd för. Jag skulle alla ggr vilja ha med mig nån för stöd, inte vara själv.

Lycka till! Du kanske redan har gjort undan det :)

Ja det låter ju onekligen både otäckt och obehagligt.

Har inte gjort det än tyvärr, nästa vecka är det dags och sambon följer med som stöd.

Kan man få reda på kön när man ändå håller på med sånt där hemskt? Tänker att det borde man ju kunna se på ett sånt prov?
  • Blgebo

Ja, det ger ett säkert besked om vilket kön barnet har, om man vill veta det. 
    Tycker ändå väntan var värst. Valde att göra en fullständig analys, den tar några veckor. 

• Bullen2015
    Blgebo skrev 2015-05-18 19:13:35 följande:

Ja, det ger ett säkert besked om vilket kön barnet har, om man vill veta det. 

Tycker ändå väntan var värst. Valde att göra en fullständig analys, den tar några veckor. 

Kan man välja en hel fullständig analys? Eller måste man ha något specejällt?
  • Babymama

Hej! Har gjort moderkaksprov, inte fvprov, men det går ju till på precis samma sätt. Jag tyckte inte det var obehagligt alls, förutom nervositeten över den ökade risken för missfall. Kände bara ett litet stick när nålen gick in, och sen ilade det lite, som foglossning ungefär, när läkaren tog ut provet. Det var över på en minut eller två, och sen hade jag lite mensvärk första timmen efteråt, men den försvann helt med två alvedon. Ingen mensvärk dagarna efteråt och inga andra komplikationer heller. Vår lille bebis var dessutom helt frisk. Hoppas det går bra, jag tycker inte alls du behöver oroa dig för själva ingreppet. Mycket värre att gå till tandläkaren!

• Försöker med nr 4
    Babymama skrev 2015-05-24 00:11:15 följande:

Hej! Har gjort moderkaksprov, inte fvprov, men det går ju till på precis samma sätt. Jag tyckte inte det var obehagligt alls, förutom nervositeten över den ökade risken för missfall. Kände bara ett litet stick när nålen gick in, och sen ilade det lite, som foglossning ungefär, när läkaren tog ut provet. Det var över på en minut eller två, och sen hade jag lite mensvärk första timmen efteråt, men den försvann helt med två alvedon. Ingen mensvärk dagarna efteråt och inga andra komplikationer heller. Vår lille bebis var dessutom helt frisk. Hoppas det går bra, jag tycker inte alls du behöver oroa dig för själva ingreppet. Mycket värre att gå till tandläkaren!

Låter himla bra att du tycker det är värre att gå till tandläkaren, jag gillar inte tandläkarbesök. :/

Min största nervositet är nog faktiskt risken för missfall..

Inte många dagar kvar nu, på tisdag är det dags.

Vi har än så länge inte berättat för någon, bara läkare och barnmorska och jag kan säga att det är inte lätt att dölja magen nu. :)
  • Babymama

Låter himla bra att du tycker det är värre att gå till tandläkaren, jag gillar inte tandläkarbesök. :/

Min största nervositet är nog faktiskt risken för missfall..

Inte många dagar kvar nu, på tisdag är det dags.

Vi har än så länge inte berättat för någon, bara läkare och barnmorska och jag kan säga att det är inte lätt att dölja magen nu. :)[/quote]

Haha, ja, tandläkaren är inte så kul! Tycker verkligen inte du behöver vara orolig för själva fostervattenprovet som sådant. Det är snabbt överstökat. Ang missfallsrisken så är den ju väldigt liten, får man försöka tänka. Det sägs att moderkaksprov har högre risk, och jag var orolig när det började mola i magen efteråt, men tog som jag skrev snabbt två alvedon och då släppte det direkt när alvedonen började verka. Så det är ett tips! Onödigt att ha ont om man inte måste. Jag hade för övrigt inte mycket ont, men bara det att jag kände av mensvärk kändes såklart jobbigt. Förresten, för att minska risken för infektion/missfall så duschade jag faktiskt med operationstvätt kvällen innan provet, och en gång till samma dag som jag skulle till läkaren. Jag blev inte rekommenderad att göra det, men jag tänkte att då har man gjort allt man kan åtminstone. Jag berättade det för läkaren och då skrattade han, så det var kanske inte nödvändigt, men det kändes bra :) Hoppas att det går bra, och att ni får veta att allt ser bra ut med er lill* bebis!

• Babymama

Skriver från min mobil och ser att det blev ju väldigt svårt att läsa mitt sista inlägg, helt utan radbrytningar och med oklart citat först. Sorry!!

• Försöker med nr 4
    Babymama skrev 2015-05-24 09:44:03 följande:

Skriver från min mobil och ser att det blev ju väldigt svårt att läsa mitt sista inlägg, helt utan radbrytningar och med oklart citat först. Sorry!!

Måste säga att dina förklaringar faktiskt lugnat mig lite, himla skönt så det tackar jag för! <3

Ska vara förberedd med alvedon hemma så att jag kan häva eventuell molvärk efteråt.

Skönt att höra att det går så pass snabbt iaf, jag trodde det tog bra mycket längre tid än så faktiskt. Vid fvp tittar dom ju genom ul, gör dom på samma sätt vid moderkaksprov?

Jag hoppas dom visar lite grann av lill*n iaf, trots att jag såg h*n för nån vecka sen så vill jag se igen.. Aldrig är man nöjd.. ;)
  • Babymama
    Försöker med nr 4 skrev 2015-05-24 20:47:09 följande:

Måste säga att dina förklaringar faktiskt lugnat mig lite, himla skönt så det tackar jag för! <3

Ska vara förberedd med alvedon hemma så att jag kan häva eventuell molvärk efteråt.

Skönt att höra att det går så pass snabbt iaf, jag trodde det tog bra mycket längre tid än så faktiskt. Vid fvp tittar dom ju genom ul, gör dom på samma sätt vid moderkaksprov?

Jag hoppas dom visar lite grann av lill*n iaf, trots att jag såg h*n för nån vecka sen så vill jag se igen.. Aldrig är man nöjd.. ;)

Vad bra att mitt svar kan hjälpa dig lite :) Det var så lite så!!

Moderkaksprovet går tillväga precis som fvp men man "suger ut" olika typer av prov. Moderkakan i mitt fall och fostervatten i ditt fall. Läkaren använde ultraljud, han kollade först igenom bebis med ultraljud (vet inte om det alltid görs, men lite ser du nog????) och var moderkakan satt. Sen gjordes själva ingreppet, jag tittade hela tiden på skärmen, tyckte inte det var speciellt obehagligt.

Man såg hur nålen gick in och sen stack läkaren in som en tunnare nål i nålen som han stuckit in först, och sög ut en minimini-bit av moderkakan. När han gjorde det varnade han för att det skulle kunna ila lite, och det gjorde det i nån sekund. Som lite foglossning typ.

Det hela gick som jag skrev snabbt som attan, nån minut max två. Moderkaksprovet lade han i ett provrör och sen fick jag titta på den. Såg ut som en liten tråd.

Det var så himla odramatiskt, så ingen anledning till oro! Det var en sköterska med också, som räckte grejer till läkaren, kan ju vara bra att veta :)

Ska ni göra den korta eller långa analysen förresten? Vi gjorde en kort analys och fick svar på telefon av läkaren efter en eller två dagar. Normala kromosomer :) Och vår lille son som nu är fem månader är helt frisk!
  • Babymama

När jag skriver kommer det ibland en massa frågetecken, förstår inte varför så bortse ifrån dem :)

• Babymama

Kom förresten på att jag var själv i rummet med läkaren och sköterskan. Vi hade ingen barnvakt så mannen och dottern väntade utanför. Kändes helt ok! Men, det var skönt att ha någon med som kunde skjutsa mig hem för jag ville inte anstränga mig alls första dygnet. Läkaren sa att jag kunde leva som vanligt men inte lyfta, springa el dylikt.

• Försöker med nr 4
    Babymama skrev 2015-05-25 20:30:38 följande:

Kom förresten på att jag var själv i rummet med läkaren och sköterskan. Vi hade ingen barnvakt så mannen och dottern väntade utanför. Kändes helt ok! Men, det var skönt att ha någon med som kunde skjutsa mig hem för jag ville inte anstränga mig alls första dygnet. Läkaren sa att jag kunde leva som vanligt men inte lyfta, springa el dylikt.

Du har PM! :)
  • En del av oss

Jag överväger att göra FVP då jag är risk kategorin 40+. Hur lång tid tar en fullständig kromosomanalys att få svar på och vad undersöks vid en fullständig analys? Vad kan man få reda på? Har googlat men inte funnit något.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
Svar på tråden Fostervattenprov