• h81

boka flyg/boende själv till värmen i april!? tips tack!

Mottager jättegärna tips på ställen att åka till.. o adra tips med för den delen..

vi väntar en bebis i juli och har två stora barn på 8 och 10.. drömmer om att passa på att njuta av lite extra semester o  ledighet tillsammans nu när jag kommer vara hemma.
    Men med föräldrapenning krävs det ju kanske lite mer budget än en all inclusive resa för oss alla.. ;)
    vi ar aldrig rest på detta sättet förut men pratat mycket om det, så alla tips är välkomna!

vart bokar ni flygresor? Hotell? lägenheter? hyrbil?
    en bekant har flera gånger rest till torrieveja som ska vara bra med fina stränder.. (hon reser dock utan barn)
    kikat lite men det ligger ju en bit från flygplats o genast blir jag osäker..
    (kollade även flygresa men fick bara fram för ca 30000 och då kan jag ju lika gärna boka den där all inclusiveresan)

vilket är ert paradis för hela familjen?
    hyffsat nära flygplats, strand, kanske finns pool?
    Mataffärer på nära avstånd.. kanske behöver man inte ens en hyrbil utan bara taxi från flyget?

• Svar på tråden boka flyg/boende själv till värmen i april!? tips tack!
  • mia maria

Kolla lite på tex Sembo's hemsida; de har många alternativ för den som vill sy ihop sin egen semester

Jag o mina barn reste till Rom för ett par år sedan, bokade då flyg ca åtta månader i förväg för 1000:- ToR per person, alltså totalt 3000:- för mig o två barn.
    Sedan bodde vi en natt i Rom (hotell finns oftast i alla prisklasser i storstäderna, förutsatt att man bokar i god tid!) o därefter tog vi tåget en timme till en badort ute vid kusten o bodde där två eller tre nätter. Vill minnas att det hotellet kostade 1000:-/natt för ett trebäddsrum inkl frukost o det inne i Rom kostade 700:- för en natt. Men hotell finns ju som sagt i alla möjliga prisklasser så det beror ju på hur man vill bo!

Sedan har vi varit i Paris o Disneyland o också bokat "på egen hand" så att säga, men det är ju ingen badsemester

Orter som jag har kollat på att åka till (men som ännu inte blivit av) är bl.a Barcelona, Mallorca o Nice. Italien har jag också kollat på olika orter.
    Det som gäller, om man vill resa billigt, är enligt mig att söka sig fram till vart man kan flyga billigt - o sen utgå därifrån! Provsök olika destinationer o datum! Det kan skilja otroligt mycket i pris beroende på destination, avresedatum o när man bokar!
    Mallorca är för oss dyrt att resa charter till men är man ute i god tid så har jag kunnat hitta riktigt billiga reguljära flygbiljetter dit.

Så mitt tips är att kolla runt o gör provsökningar, då ser du efter ett tag vart det går att flyga billigt, o sedan kan ni titta på de olika boendealternativen

Lycka till!

• h81
    mia maria skrev 2015-05-06 08:36:26 följande:

Kolla lite på tex Sembo's hemsida; de har många alternativ för den som vill sy ihop sin egen semester

Jag o mina barn reste till Rom för ett par år sedan, bokade då flyg ca åtta månader i förväg för 1000:- ToR per person, alltså totalt 3000:- för mig o två barn.
    Sedan bodde vi en natt i Rom (hotell finns oftast i alla prisklasser i storstäderna, förutsatt att man bokar i god tid!) o därefter tog vi tåget en timme till en badort ute vid kusten o bodde där två eller tre nätter. Vill minnas att det hotellet kostade 1000:-/natt för ett trebäddsrum inkl frukost o det inne i Rom kostade 700:- för en natt. Men hotell finns ju som sagt i alla möjliga prisklasser så det beror ju på hur man vill bo!

Sedan har vi varit i Paris o Disneyland o också bokat "på egen hand" så att säga, men det är ju ingen badsemester

Orter som jag har kollat på att åka till (men som ännu inte blivit av) är bl.a Barcelona, Mallorca o Nice. Italien har jag också kollat på olika orter.
    Det som gäller, om man vill resa billigt, är enligt mig att söka sig fram till vart man kan flyga billigt - o sen utgå därifrån! Provsök olika destinationer o datum! Det kan skilja otroligt mycket i pris beroende på destination, avresedatum o när man bokar!
    Mallorca är för oss dyrt att resa charter till men är man ute i god tid så har jag kunnat hitta riktigt billiga reguljära flygbiljetter dit.

Så mitt tips är att kolla runt o gör provsökningar, då ser du efter ett tag vart det går att flyga billigt, o sedan kan ni titta på de olika boendealternativen

Lycka till!

Har vart lite inne o kikat på spanien.. men svårt att veta vart man vill när man inte har riktigt koll! våra enda krav är egentligen fin strand, kanske tom hyra eget hus med pool, mataffär o nån restaurang hyffsat nära...
    framförallt tänker jag mig inte för långt från flygplatsen så man kan ta taxi från flyget och sen vara på plats och klara sig där resten av semestern! =)

italien har jag också kikat på..

jag spanar vidare! tack för svar!
  • mia maria
    h81 skrev 2015-05-06 15:40:43 följande:
    Har vart lite inne o kikat på spanien.. men svårt att veta vart man vill när man inte har riktigt koll! våra enda krav är egentligen fin strand, kanske tom hyra eget hus med pool, mataffär o nån restaurang hyffsat nära...
    framförallt tänker jag mig inte för långt från flygplatsen så man kan ta taxi från flyget och sen vara på plats och klara sig där resten av semestern! =)

italien har jag också kikat på..

jag spanar vidare! tack för svar!
    Jag brukar också ha som krav att det ska vara smidigt att ta sig!
    Som sagt; kolla vart i Spanien det skulle kunna vara aktuellt för er att flyga (när vi bokade Italien så utgick jag från Rom eftersom det var billigt att flyga dit) o se sedan över vilka orter som ni skulle kunna åka till samt vad det finns för boendealternativ. Jag tycker som sagt att www.sembo.se är ett bra alternativ att kolla vilka badorter som finns i tex Spanien, men det finns ju såklart andra resesidor/bolag/arrangörer också
  • Mrs Green

Vi hyrde hus med egen pool i Italien via www.homeaway.com, det var jättebra! Blir ju billigare också när man lagar maten själv, och bekvämt att "slippa" äta ute varje dag när man har småbarn, tycker jag

Svar på tråden boka flyg/boende själv till värmen i april!? tips tack!