• Lindiz89

PCO-s och dåliga spermier

Hej på er!
    Vi har precis startat utredning då vi länge vetat att jag har PCO-s, vi har trots detta försökt över ett år på egen hand då vi egentligen inte har någon "stress", jag är 26 och min sambo 28.
    Men såklart så visar det sig nu att min sambo hade riktigt dåligt resultat på sitt prov och det var lite som att springa in en vägg :/ Vi har ju alltid trott att felet legat bara hos mig då han gjort en tjej gravid innan, men nu känns det som att våra chanser är minimala :(
    Han kommer få lämna ett nytt test om ett par veckor.

Min fråga är egentligen om det är någon som fått dåligt resultat på första testet men bättre på andra?
    Eller om det finns någon i liknande sits som vill ventilera och prata under resans gång? 
    Vi är tyvärr för många som på ett eller annat vis har problem och vi behöver alla lite pepp ibland tror jag :)

• Svar på tråden PCO-s och dåliga spermier
  • Lindiz89

Jag känner att jag gärna hade berättat, iallafall för de närmsta, just för att man aldrig vet innan hur man kommer reagera på hormoner och liknande.

Sen finns det ju såklart väldigt många som inte behöver veta också, nu är ju de här beskeden rätt färska så ger vi det lite tid blir det säkert lättare hur vi ska ställa oss i den frågan.

Beroende på vad nästa test visar, är det helt korkat om man skulle prova typ pergotime under tiden man står i IVF-kön?

Jag menar det behövs ju trots allt bara en spermie och har jag ingen ägglossning så är det ju definitivt omöjligt.

Det kanske är helt omöjligt att ens få gyn att skriva ut det, men det är en sån sak jag kan tycka inte heller skadar, eller är jag helt ute och cyklar?

• Jag är bara jag

Om antalet spermier anses så lågt att normal befruktning är uteslutet hjälper ju inte Pergo heller. Fråga går ju dock,men har de redan föreslagit IVF anses chansen på egen hand extremt låg. PCO i sig är bästa diagnosen vid IVF,ger stor chans i sig att bli gravid så hittar de bara bra spermier är chanserna rätt höga.  Glad

• dumdummast
    Jag är bara jag skrev 2015-05-05 15:51:54 följande:

Jag avråder bestämt från att berätta! Gjorde vi och fy så mycket elaka och dumma kommentarer! Men kan ni ta det så berätta om ni vill. Har man inte själv varit infertil fattar man ingenting och kläcker lätt ur sig att det bara är att slappna av... Dessutom-är ni beredd på alla frågor som oundvikligen kommer?

Själva IVF:en i sig är inget att vara nervös för! Har gjort 13 behandlingar av olika varianter,man vänjer sig snabbt.

Oj, jag tycker ju dock att man ska berätta. Men vi har inte fått några elaka kommentarer från nått håll. Sen om folk har pratat bakom ryggen på oss det vet jag inte och det bryr jag mig inte om.

Men det finns ju idioter överallt tråkigt för er att ni fått idiotiska kommentarer.
  • Jag är bara jag
    dumdummast skrev 2015-05-05 16:37:49 följande:
    Oj, jag tycker ju dock att man ska berätta. Men vi har inte fått några elaka kommentarer från nått håll. Sen om folk har pratat bakom ryggen på oss det vet jag inte och det bryr jag mig inte om.

Men det finns ju idioter överallt tråkigt för er att ni fått idiotiska kommentarer.
    När det gått 9 år med 13 IVF.er bryr sig inte folk längre hur som helst... Bara inse att det var korkat att berätta från första början. Tror oerhört få människor verkligen bryr sig och har nåt snällt att säga.
  • dumdummast
    Jag är bara jag skrev 2015-05-05 18:02:38 följande:

När det gått 9 år med 13 IVF.er bryr sig inte folk längre hur som helst... Bara inse att det var korkat att berätta från första början. Tror oerhört få människor verkligen bryr sig och har nåt snällt att säga.

Väldigt tråkigt för er att det var det. Men för oss var det otroligt lättnad att berätta. För vi har fått ett enormt stöd från många olika håll. Vi har dock inte hållt på lika länge som ni.
  • Lindiz89
    Jag är bara jag skrev 2015-05-05 16:05:15 följande:

Om antalet spermier anses så lågt att normal befruktning är uteslutet hjälper ju inte Pergo heller. Fråga går ju dock,men har de redan föreslagit IVF anses chansen på egen hand extremt låg. PCO i sig är bästa diagnosen vid IVF,ger stor chans i sig att bli gravid så hittar de bara bra spermier är chanserna rätt höga.  Glad

Ja du har säkert rätt, man greppar ju gärna efter halmstrån :)

Ja jag har också hört att pco ska vara bra vid ivf så vi håller hoppet uppe :)

Tråkigt att du blivit bemött på det viset när ni berättat :/ men vi har iallafall bestämt oss för att berätta för min sambos syster just för att de har också genomgått ivf :)
  • Gina43
    dumdummast skrev 2015-05-05 16:37:49 följande:

Jag håller med dig. Det går ju också att berätta för några utvalda (och inte till kreti och pleti).

Jag tror att det är jobbigare att gå med "den stora mörka hemligheten" (som det ju lätt blir) och göra allt för att anlägga en fasad att "allt är kalas/normalt/helt okej" när det är allt annat än just det. Tror att det gör att det blir ännu mera anspänning vid IVF än vad det redan är. Det kan vara skönt med några ventiler, för periodvis så är det energikrävande att gå på behandlingar, helt klart.

Det enda som jag kan minnas i form av klantiga kommentarer från folk är att har väl pratat om det så tror en del att det är okej att diskutera IVF och behandling hur som helst och när som helst, som när man tar en (lättsam) fika. Nä. Vi vill inte diskutera nästa försök med folk (om jag inte tar upp det själv). Det är ju fortfarande en högst personlig grej. Å andra sidan lär man sig vem som har social fingertoppskänsla och vem som inte har det..
  • Gina43

Jag sällar mig till de andra i tråden ang Pergotime. Nej, vänta på IVF om din man har få och sämre simmare, såvida det inte är något som läkaren verkligen tror på. Spara era krafter till IVF och behåll ett så normalt sexliv som möjligt! Pergotime skapar lägen då man "verkligen måste måste måste" ha sex (har du tagit hormoner för ägglossning så måste ju han göra sin del). Det är nästan som att be om problem med "leveransen".

Jo, en annan sak: Det brukar vara väldigt känsligt för män när det är manlig faktor involverat, så mycket känsligare än när infertiliteten ligger hos kvinnan. Det kan vara en anledning till att din man inte vill prata om det. Han kanske känner sig omanlig. Ni kanske kan komma överens om hur ni isf ska prata om det. Det går ju att helt neutralt säga "vi har ett logistiskt hinder" eller något som inte specificerar vad det är eller hos vem det ligger.

• Gina43
    Jag är bara jag skrev 2015-05-05 18:02:38 följande:

Men skulle du ha orkat så länge om du behövt "låtsas som ingenting" under de svåraste stunderna? Tråkigt att du gått igenom en så lång resa. Jag känner med dig.

Jodå, det finns folk som bryr sig efter så många år. Du låter dock ganska luttrad (hoppas att du rentav inte slår folk ifrån dig). Folk kanske undviker ämnet just för att ni försökt så länge, att de tror att snälla ord inte tröstar längre. Vi är generellt sett ganska kassa på att trösta och våga prata om jobbiga ämnen/sorg i Sverige. Det är synd!
  • Jag är bara jag
    Gina43 skrev 2015-05-05 21:55:23 följande:
    Men skulle du ha orkat så länge om du behövt "låtsas som ingenting" under de svåraste stunderna? Tråkigt att du gått igenom en så lång resa. Jag känner med dig.

Jodå, det finns folk som bryr sig efter så många år. Du låter dock ganska luttrad (hoppas att du rentav inte slår folk ifrån dig). Folk kanske undviker ämnet just för att ni försökt så länge, att de tror att snälla ord inte tröstar längre. Vi är generellt sett ganska kassa på att trösta och våga prata om jobbiga ämnen/sorg i Sverige. Det är synd!
    Nej,folk bryr sig inte. De tror inte vi kommer lyckas,de vill nog knappt att vi lyckas. Säger man nåt får man nåt spydigt tillbaks! Ett par vet= de enda vi umgås med. Resten mår vi bättre utan. Jag tycker folk överlag är elaka,ego och oempatiska. Det märks när kriserna väl kommer och man inte lyckas på många år. Då tröttnar folk t.o.m på att låtsas vara snälla. Vi slutade försöka få empati för länge sen. De svåraste stunderna håller man för sig själv av ren självbevarelsedrift. Likadant här på F.l. Söker man stöd får man nåt elakt tillbaks av nästan alla.
  • Lindiz89
    Gina43 skrev 2015-05-05 21:36:09 följande:

Jag sällar mig till de andra i tråden ang Pergotime. Nej, vänta på IVF om din man har få och sämre simmare, såvida det inte är något som läkaren verkligen tror på. Spara era krafter till IVF och behåll ett så normalt sexliv som möjligt! Pergotime skapar lägen då man "verkligen måste måste måste" ha sex (har du tagit hormoner för ägglossning så måste ju han göra sin del). Det är nästan som att be om problem med "leveransen".

Jo, en annan sak: Det brukar vara väldigt känsligt för män när det är manlig faktor involverat, så mycket känsligare än när infertiliteten ligger hos kvinnan. Det kan vara en anledning till att din man inte vill prata om det. Han kanske känner sig omanlig. Ni kanske kan komma överens om hur ni isf ska prata om det. Det går ju att helt neutralt säga "vi har ett logistiskt hinder" eller något som inte specificerar vad det är eller hos vem det ligger.

Ja, vi väntar iallafall tills vi fått svar på nästa prov så utgår vi därifrån :)

Jo jag har förstått att män har lättare för att tycka det är "pinsamt" och min sambo berättade igår att han tyckte det var skit för att alla andra i hans familj är superfertila :/
  • Lindiz89
    Jag är bara jag skrev 2015-05-05 23:21:28 följande:
    Nej,folk bryr sig inte. De tror inte vi kommer lyckas,de vill nog knappt att vi lyckas. Säger man nåt får man nåt spydigt tillbaks! Ett par vet= de enda vi umgås med. Resten mår vi bättre utan. Jag tycker folk överlag är elaka,ego och oempatiska. Det märks när kriserna väl kommer och man inte lyckas på många år. Då tröttnar folk t.o.m på att låtsas vara snälla. Vi slutade försöka få empati för länge sen. De svåraste stunderna håller man för sig själv av ren självbevarelsedrift. Likadant här på F.l. Söker man stöd får man nåt elakt tillbaks av nästan alla.
    Gud vad tråkigt att ni blivit bemötta på det viset :(

Känner verkligen med er!
  • Gina43
    Lindiz89 skrev 2015-05-06 09:11:40 följande:

Ja, vi väntar iallafall tills vi fått svar på nästa prov så utgår vi därifrån :)

Jo jag har förstått att män har lättare för att tycka det är "pinsamt" och min sambo berättade igår att han tyckte det var skit för att alla andra i hans familj är superfertila :/

Det tycker jag låter bra, att vänta på nästa provsvar. Det går säkert bra för er, även om det blir IVF! Det finns ju sämre utgångslägen (inga ägg eller spermier, dålig kvalitet på äggen osv). Sedan kan ni ju se det som att du har många (ägg) och han har få (spermier) - ni kanske jämnar ut varandra!
  • Lindiz89

Hej på er!

Ville bara uppdatera lite, det ny spermaprovet visade bra resultat, något få i antalet men ändå normalt.
    Så nu ska jag få börja med pergo, ni kanske kan tänka er glädjeskuttet hemma när vi fick resultatet :)

Sen vet man aldrig, det kanske bli IVF i framtiden ändå men nu har vi ju ändå lite bättre odds att "slippa" det :)

vi valde att berätta för min sambos syster då hon har genomgått IVF och det kändes faktiskt jättebra att få lätta lite på hjärtat och få höras hennes historia kring IVF.

Så nu väntar vi bara på mensen sen jäklar ska det knapras piller och mysas i sänghalmen :D

• Gina43

Vad roligt att läsa!

Men hur låg spermiekoncentraion var det på första provet (som du själv skrev var riktigt dåligt) om nästa prov blev bra resultat och bara något nedsatt i antalet?

• Cyanea

Lindiz89: Skönt att koncentrationen var bättre den här gången! Vår barnlöshet beror på manlig faktor. Därför har vi fått ICSI, och det har varit jättebra. Jag vill bara peppa lite ifall att det skulle visa sig bli IVF så småningom: de är skitbra på att hjälpa till med kvinnliga problem, och så länge det finns någon liten spermiekrake kan de fixa det. Vi gör som sagt mikroinjektioner, och hittills har vi blivit gravida två (!!!) gånger (ett MF, tyvärr). Jag tror inte du behöver oroa dig för att det ska gå för er. Stort lycka till!!! :D 

• Lindiz89
    Gina43 skrev 2015-05-30 16:53:32 följande:

Vad roligt att läsa!

Men hur låg spermiekoncentraion var det på första provet (som du själv skrev var riktigt dåligt) om nästa prov blev bra resultat och bara något nedsatt i antalet?

vi fick aldrig några siffror på resultatet, varken första eller denna gången :/
    Men första provet sa hon var jättedåligt, så känns ju nästan som att det hänt något på vägen så att säga, kanske att det blev för kallt eller nåt..
    Nu fick vi bara ett brev där det stod att provet var normalt med något få i antalet.
    Lite märkligt kan jag tycka att vi inte fått veta mer, men det går ju säkert att ringa och fråga om mer specifikt svar :)

Cyanea skrev 2015-05-31 20:36:32 följande:

Lindiz89: Skönt att koncentrationen var bättre den här gången! Vår barnlöshet beror på manlig faktor. Därför har vi fått ICSI, och det har varit jättebra. Jag vill bara peppa lite ifall att det skulle visa sig bli IVF så småningom: de är skitbra på att hjälpa till med kvinnliga problem, och så länge det finns någon liten spermiekrake kan de fixa det. Vi gör som sagt mikroinjektioner, och hittills har vi blivit gravida två (!!!) gånger (ett MF, tyvärr). Jag tror inte du behöver oroa dig för att det ska gå för er. Stort lycka till!!! :D 

Tack!
    Ja skulle det bli IVF sen iallfall så blir det, men det känns ändå skönt att man får en chans att försöka på "egen" hand :)
    Det är väldigt häftigt vad de kan göra och risken att man inte skulle kunna få barn alls är ju rätt liten ändå :)

Grattis till er! Kan tänka mig att det känns otroligt när man får det där positiva testen efter lång tid av kämpande :)

Svar på tråden PCO-s och dåliga spermier