• elvira78

bolån som arbetslös och sedan FL???

Väntar tillökning och behöver flytta från vår hyreslägenhet till större. Finns då bara bostadsrätter som alternativ. Men hur gör jag för att ansöka om lånelöfte? Min man tjänar 26000 /mån och jag är arbetslös på a-kassa och inkomstförsäkring (får ut 22 000 efter skatt/mån) fram till jag går på fl i oktober. Då har jag föräldrapenning på utifrån maxbeloppet på 37000 (5 dgr/v ger ca 16000/mån). Men hur skriver jag detta på  nätet när jag vill ha lånelöfte? Och vad händer om jag sen inte får något jobb om 1,5 år???? Nån som vet?

• Svar på tråden bolån som arbetslös och sedan FL???
  • Tow2Mater
    elvira78 skrev 2015-05-05 21:45:54 följande:

Och vad händer om jag sen inte får något jobb om 1,5 år???? Nån som vet?

Hoppas ni kan betala hela lånet med din mans inkomst?
  • jenny99

A kassa räknas som inkomst.När bi ansöker om lånelöfte är det dagens inkomst som är viktiga,likaså när ni skriver kontrakt.Jag blev precis arbetslös när vi skulle köpa hus,det var inga problem.Hade jag varit föräldrarledig istället skulle min inkomst inte räknas.Hur mycket lån vill ni ha?Vilken bank?

• Anonym (Petronella)
    elvira78 skrev 2015-05-05 21:45:54 följande:

Väntar tillökning och behöver flytta från vår hyreslägenhet till större. Finns då bara bostadsrätter som alternativ. Men hur gör jag för att ansöka om lånelöfte? Min man tjänar 26000 /mån och jag är arbetslös på a-kassa och inkomstförsäkring (får ut 22 000 efter skatt/mån) fram till jag går på fl i oktober. Då har jag föräldrapenning på utifrån maxbeloppet på 37000 (5 dgr/v ger ca 16000/mån). Men hur skriver jag detta på  nätet när jag vill ha lånelöfte? Och vad händer om jag sen inte får något jobb om 1,5 år???? Nån som vet?

Tyvärr är det så att man inte kan köpa det man inte har råd med trots att man behöver det. Jag tycker inte att ni verkar ha råd med större boende i dagsläget.
  • elvira78
    jenny99 skrev 2015-05-06 09:07:54 följande:

A kassa räknas som inkomst.När bi ansöker om lånelöfte är det dagens inkomst som är viktiga,likaså när ni skriver kontrakt.Jag blev precis arbetslös när vi skulle köpa hus,det var inga problem.Hade jag varit föräldrarledig istället skulle min inkomst inte räknas.Hur mycket lån vill ni ha?Vilken bank?

Vi skulle behöva 3 miljoner i lån (bor i storstad). Kan lägga 700000 själva i insats.
  • Anonym (S)

Hur stor lägenhet har ni idag?

Det dröjer ju länge innan barnet behöver eget rum.

Varför inte stanna kvar och spara, så har ni ett bättre läge sedan?

• Anonym (S)
    elvira78 skrev 2015-05-10 19:24:54 följande:
    Vi skulle behöva 3 miljoner i lån (bor i storstad). Kan lägga 700000 själva i insats.
    Vilken stad bor ni i?
  • elvira78

vi bor i Malmö. Har 2 barn sedan tidigare (4 år och 2 år). Bor i en 2:a.

Tänker att det kanske blir svårare att få lån när min inkomstförsäkring gått ut och jag bara har 18000 eller vad det är man har i A-kassa

• Anonym (S)
    elvira78 skrev 2015-05-10 20:32:47 följande:

vi bor i Malmö. Har 2 barn sedan tidigare (4 år och 2 år). Bor i en 2:a.

Tänker att det kanske blir svårare att få lån när min inkomstförsäkring gått ut och jag bara har 18000 eller vad det är man har i A-kassa

Fast i Malmö kan man få billigare lägenheter än 3 miljoner.
Svar på tråden bolån som arbetslös och sedan FL???