• Anonym (fundersam skeptiker)

kan healing verkligen "bota" sjukdomar?

hade en diskussion igår med en vän, där denne påstår att healing kan bota astma till exempel. att astman är en emotion från en släkting/förfäder......?! 

hen påstod också att det finns vetenskapliga studier som Bevisar healingens effekt?! jag har inte funnit några när jag googlat. hen kunde inte heller visa några utan menade på att det var hens syskon som sagt att det finns studier.....

så är det någon härinne som fått sin astma eller någon annan kronisk sjukdom botad med hjälp av enbart healing?! ;)

• Svar på tråden kan healing verkligen "bota" sjukdomar?
  • Pentagram

Det finns inga som helst vetenskapliga belägg för att healing funkar. Vad du kan hitta är anekdotiska berättelser där någon påstår att någon blivit botad från något utan att du kan verifiera vare sig det ena eller andra.

• BCH52

Fast däremot finns den för de flesta läkare välkända placrboeffekten.

• Anonym (Hejhopp)

Jag har gått hos en healer några gånger och det har hjälpt mig mycket, själv har jag en högre utbildning inom vetenskap så jag borde inte tro på sådant här, men har upplevt mycket som inte går att förklara vetenskapligt. Så har inte så mycket val, måste ju tro på sådant jag upplevt.

Men jag vill ändå varna folk för jag tror det finns många wannabe healers. En riktig healer gör det inte för pengar utan för att hjälpa folk. Och man hittar dem inte med Google.

• Lego13

Nej det kan det verkligen inte. Trollkonst som inte existerar :) 

• Anonym (Fundersam skeptiker ts)

Skönt att jag inte är ensam om att inte tro på sånt här! ;)

• Anonym (Nej)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2015-05-06 18:49:45 följande:

Jag har gått hos en healer några gånger och det har hjälpt mig mycket, själv har jag en högre utbildning inom vetenskap så jag borde inte tro på sådant här, men har upplevt mycket som inte går att förklara vetenskapligt. Så har inte så mycket val, måste ju tro på sådant jag upplevt.

Men jag vill ändå varna folk för jag tror det finns många wannabe healers. En riktig healer gör det inte för pengar utan för att hjälpa folk. Och man hittar dem inte med Google.

Hur hittar man dom då?
  • Anonym (hokus pokus)

Nej, healing har ingen som helst medicinsk effekt, annat än att det kan få någon att tro så starkt på att bli frisk, att det faktiskt påverkar. Som någon nämnde, placeboeffekten är inte att förringa, men healing i sig är bara trams och används mest för att klämma förtvivlade människor på pengar.

• asta66

Nej! Det är humbug och lurendrejeri och utnyttjande av sjuka , desperata människor.

• Pentagram
    Anonym (Hejhopp) skrev 2015-05-06 18:49:45 följande:

En riktig healer gör det inte för pengar utan för att hjälpa folk.

Varför förväntas alltid alla med övernaturliga krafter att vara fattiga altruister? Varför blir någon som kan hela med handpåläggning e d plötslig mindre äkta för att hen tar betalt för sina tjänster? Hen har kanske en familj att försörja.
Svar på tråden kan healing verkligen "bota" sjukdomar?