• Anonym (Hur gör du?)

Du är på en tillställning där det plötsligt blir ett överraskningsbröllop - paret har börjat sitt förhållande med otrohet - hur reagerar du?

Ett scenario som har hänt flertalet gånger och som kommer hända igen och därför går det att vara anonym. Kanske är du en av dom, brud eller fd gäst.  

Scenario:  Du befinner dig på en tillställning av något slag, ett slutet sällskap fast modell större sällskap. Kanske en midsommarfest, ett logdansparty , nån fyller jämna år eller du kanske är och lyssnar på en kyrkokör som har konsert. 
    Du känner dom flesta närvarande och har trevligt. 

Plötsligt slås dörrarna upp och alla blir påkallad uppmärksamheten och plötsligt befinner du dig som gäst på ett överaskningsbröllop.  Du ser att brudparet är ett par i din omedelbara närhet där båda har lämnat sina respektive för att starta ett liv tillsammans. Paret är inte ungt utan en kvinna i 40-års åldern och en man i 60-års åldern. Att dom skulle gifta sig är det ingen som anat, att dom valde att leva ihop vet dom flesta men inte alla. 
     Du vet att det varit otrohet och en del turbulens kring paret men så vitt du vet har det skötts någorlunda snyggt utifrån rådande omständigheter.  Du har inte tagit nån direkt ställning till det inträffade. Skvallret har du hört men inte lagt dig i.  Åsikter har du förstås men har aldrig tänkt dom högt..  Men känner nu att ... ja vad känner du? Vad gör du? 

Stannar du kvar och bevittnar bröllopet och känner glädje inför paret som verkar genuint lyckliga tillsammans? 
    Eller känner du omedelbart att nej nej det här är inte vad du vill stå för och lämnar bröllopet? 
    Kanske till och med ställer till med en scen och visar hur upprörd och chockad du är? 
    Eller förhåller du dig neutral och bara glider med och tycker varken bu eller bä? 

Ja hur gör du? Hur tänker du? 

Diskutera och argumentera.  Är det klokt av ett brudpar att göra så här med tanke på bakgrundshistorien?  Vad kan man som brudpar räkna med för reaktion? 

Hur ser du på det hela som gäst? 

• Svar på tråden Du är på en tillställning där det plötsligt blir ett överraskningsbröllop - paret har börjat sitt förhållande med otrohet - hur reagerar du?
  • Anonym (Ella)

Det vet jag inte! Fråga TS eller läs hans trådfråga!

• Fiona M
    Anonym (Ella) skrev 2015-05-07 01:14:01 följande:

Det vet jag inte! Fråga TS eller läs hans trådfråga!

men du skriver ju
    Anonym (Ella) skrev 2015-05-07 00:51:25 följande:

Man vill kanske komma på fest men ej på bröllopet! Lite fel av de tycker jag!

då har du väl några teorier?

ogillar man paret borde man inte ens gå på festen.

• Pentagram

Jag förutsätter att det inte är parets fest till att börja med, dvs jag kanske möjligtvis visste att en eller båda skulle befinna sig där men inte att de tänkte "ta över" festen.

Min reaktion beror naturligtvis på hur jag känner för paret och hur jag uppfattar min roll på bröllopet. Om jag gillar paret och uppfattar bröllopet som en slags kul grej för att överraska oss vänner lär jag tycka tilltaget är underhållandel. Tycker jag illa om paret och uppfattar att jag är där för att ge någon slags legimitet eller godkännande till det hela utan att blivit tillfrågad kommer jag att reagera negativt.

• Regndamen

Om jag råkade ut för något som beskrivs i ts, hade jag gått min väg. Det låter helt vansinnigt att traska in hos någon annans tillställning och gifta sig.

• Duckan

För det första, detta har aldrig hänt mig. Inga överraskingsbröllop nånsin.
    Om det hände så ja, vad skulle jag göra? Förmodligen bevittna vigseln och festa vidare sen som alla andra

• MadHatter

Jag antar att jag är vän med paret då jag är på deras fest, så jag stannar förstås och gratulerar.

• Donizetti

Tänk om man skulle behöva göra personundersökning på alla som gifter sig? Var du singel när ni träffades? Hade du något förhållande innan som du lämnade? Sårade du någon någon gång innan? Varför skildes ni? Har du ärftliga sjukdomar i släkten? Osv. "Jaha! Då kommer jag inte på bröllopet! ". Kyrkorna lär stå rätt tomma vid bröllop då.

• MadHatter
    Fiona M skrev 2015-05-06 17:23:59 följande:

Jag reagerar mest på att vara bjuden på ett bröllop när jag/alla inte ens vet att brudparet lever tillsammans.

Ja, det kan jag tycka vore lite märkligt att välja att gifta sig och ha bjudit in folk man uppenbarligen inte känner.

Men det har ju ingenting med hur de träffades att göra osv.
  • Mandel

Vad folk gör med sina liv är inte min sak att döma. Visst kan jag undra och ifrågasätta, men det är mer för att jag är nyfiken av mig De får göra precis som de vill bara de själva är nöjda med beslutet.
    Folk får ta ansvar för sitt eget handlande oavsett vad de gör eller inte gör.Är jag på en trevlig fest och har roligt så skulle jag inte lämna den för en sådan sak. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (JamenAlltså)

Går folk bara på parmiddagar, nuförtiden?

Det händer väl ofta att man blir bjuden på tillställningar där man inte känner alla? Eller bara ena parten av värdsparet?

• Fiona M
    Anonym (JamenAlltså) skrev 2015-05-07 10:41:16 följande:

Går folk bara på parmiddagar, nuförtiden?

Det händer väl ofta att man blir bjuden på tillställningar där man inte känner alla? Eller bara ena parten av värdsparet?

även om bara min partner känner värdparet så bör ju hen känna dem tillräckligt väl för att berätta lite om dem? eller är ni aldrig intresserad nog att vilja veta ngt om de ni ska på fest hos?
  • Lavish

Jag skulle skita fullständigt i bakgrundshistorian om otrohet, om det inte var så att en av deras föredetta var närmare vän till mig än dem och fortfarande var ledsen och sårad, men då hade jag väl hursomhelst varit fientligt inställd bröllop eller ej.

Min uppfattning hade främst grundats i vad för sorts tillställning de tog över med detta.

Om det var en allmänt firande som midsommar eller "bara för att" eller en fest de redan höll för sitt eget födelsedagsfirande, dop eller liknande hade jag bara tyckt att det var roligt, fint och positivt och blivit glad.

Om det var en konsert eller ett annat liknande evenemang dit jag gått för att ta del av något särskilt, så hade det väl funkat om de hållit det kort. Jag hade inte uppskattat att gå på en konsert för att lyssna på en viss musik och få hela tillställningen omgjord till en bröllopsfest, då hade jag ju inte fått det jag kommit för. 

Om det var någon annans fest, någon annans födelsedag, examensfirande eller whatnot, hade jag blivit jävligt förbannad på dem som tog över showen från den som egentligen skulle firas. Jag skulle inte avlägsnat mig utan snarare hjälpt till att avlägsna dem.. 

• Pentagram
    Anonym (Hur gör du?) skrev 2015-05-06 16:55:37 följande:

Ett scenario som har hänt flertalet gånger och som kommer hända igen och därför går det att vara anonym. Kanske är du en av dom, brud eller fd gäst. 

Är det verkligen så vanligt att andra tillställningar omvandlas till bröllop för folk med tveksamt förflutet?
  • Fiona M
    Regndamen skrev 2015-05-07 09:33:51 följande:

Om jag råkade ut för något som beskrivs i ts, hade jag gått min väg. Det låter helt vansinnigt att traska in hos någon annans tillställning och gifta sig.

• Anonym (karma)

Verkar väldigt konstigt att gifta sig på någon annans fest/konsert!
    När alla där inte ens verkar veta om att de är ett par som lever ihop.
    Märkligt.
    Men jag hade nog suttit kvar, artigt men lite illa till mods, med tanke på hur de börjat sitt liv ihop. Genom otrohet och genom att såra andra människor.
    Vill helst inte behöva vara med om en sådan situation, vore ju som att godkänna något så fult som otrohet.

• Anonym (B)

Jag skulle stanna och fira eller gå därifrån väldigt diskret , beroende på omständigheterna.

Skulle absolut inte ställa till en scen.

Svar på tråden Du är på en tillställning där det plötsligt blir ett överraskningsbröllop - paret har börjat sitt förhållande med otrohet - hur reagerar du?