• ViBlirFler

Den här mannen måste vara världens sämsta uppläsare

Han kan förstöra varenda ljudbok som han högläser. Det enda den mannen borde vara tillåten att läsa upp är handhavandemanualer för dammsugare. För varje bok han läser upp låter som en tråkig manual. Han är uttråkad på rösten och ibland rabblar han upp texten helt monotont utan någon känsla för att i nästa sekund låta som att han håller på att dö av leda. Jag snackar om Johan Rabaeus.

Tacka vet jag uppläsare som Magnus Roosmann, Reine Brynolfsson och Torsten Wahlund. De gör det till ett rent nöje att lyssna på ljudböcker.

Generellt föredrar jag att lyssna på manliga uppläsare eftersom jag lyssnar i bilen och jag hör dem bättre än kvinnliga.  Fast Mirja Turestedt och Katarina Ewerlöf är bra, tydliga och fängslande.

Vad tycker ni? Vem är bäst och vem lyckas förstöra även världens bästa bok om han eller hon ska läsa upp den?

• Svar på tråden Den här mannen måste vara världens sämsta uppläsare
  • IMHO

Fascinerande att man kan tycka så olika. Jag blev verkligen fängslad av Rabéus i Katedralen vid havet. Jag gillar när uppläsaren inte är alltför "ambitiös", så jag gillar Rabéus avslappnade stil. Då får mina egna tolkningar och inre bilder större utrymme.

• Aniiee

Jag håller med IMHO. Kanske för att jag växt upp med talböcker (till skillnad från dagens populära ljudböcker), och blev inpräntad av att uppläsaren ska vara hyfsat neutral och inte "spela teater". Vill du höra riktig katastrof-uppläsning så läs Harry Potter på svenska.

Dock håller jag även med om att Reine Brynolfsson och Torsten Wahlund är toppen att lyssna på. Och Helge Skoog och båda herrarna Harrysson. På kvinnofronten för uppläsare kommer jag bara på Viveka Lärn och Pernilla August som bra uppläsare för tillfället, men det måste finnas fler. (Och så Astrid Lindgren... duh!)

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • ViBlirFler
    IMHO skrev 2015-05-06 23:39:44 följande:

Fascinerande att man kan tycka så olika. Jag blev verkligen fängslad av Rabéus i Katedralen vid havet. Jag gillar när uppläsaren inte är alltför "ambitiös", så jag gillar Rabéus avslappnade stil. Då får mina egna tolkningar och inre bilder större utrymme.

Den har jag inte hört. Men Den Andalusiske vännen och en till och ibland fick jag stänga av honom för att inte somna vid ratten.  Haha, det är lustigt att det ska vara så olika. Jag gillar inte heller överdramatiserande men han verkar inte avslappnad utan mer som avdomnad i så fall {#emotions_dlg.djavulsk} 
    Aniiee skrev 2015-05-06 23:48:23 följande:

Jag håller med IMHO. Kanske för att jag växt upp med talböcker (till skillnad från dagens populära ljudböcker), och blev inpräntad av att uppläsaren ska vara hyfsat neutral och inte "spela teater". Vill du höra riktig katastrof-uppläsning så läs Harry Potter på svenska.

Dock håller jag även med om att Reine Brynolfsson och Torsten Wahlund är toppen att lyssna på. Och Helge Skoog och båda herrarna Harrysson. På kvinnofronten för uppläsare kommer jag bara på Viveka Lärn och Pernilla August som bra uppläsare för tillfället, men det måste finnas fler. (Och så Astrid Lindgren... duh!)

Har inte hört HP på svenska. Är de så dåliga? Har hört Sagan om Ringen trilogin och de första två var helt OK. Men så den tredje var inte i samma publiceringsserie utan från ett annat förlag. Efter en timme av den sålde jag den på Tradera och gav mig inte tills jag hittade i samma serie som de första. Bland annat lät han som en domedagsapostel och envisades med att säga ortjer istället för orcher. Tur att jag inte körde av vägen när både jag och sambon fick skrattanfall pga läsningen.

Har faktiskt inte hört Viveka Lärn läsa. I vanliga fall brukar jag tycka att författarna ska ge f*n i att läsa upp sina egna böcker. Har faktiskt aldrig varit med om att de skulle lyckats särskilt bra med det. 

• ViBlirFler
    ViBlirFler skrev 2015-05-07 00:07:21 följande:
    Den har jag inte hört. Men Den Andalusiske vännen och en till och ibland fick jag stänga av honom för att inte somna vid ratten.  Haha, det är lustigt att det ska vara så olika. Jag gillar inte heller överdramatiserande men han verkar inte avslappnad utan mer som avdomnad i så fall {#emotions_dlg.djavulsk} 
    Aniiee skrev 2015-05-06 23:48:23 följande:

Har inte hört HP på svenska. Är de så dåliga? Har hört Sagan om Ringen trilogin och de första två var helt OK. Men så den tredje var inte i samma publiceringsserie utan från ett annat förlag. Efter en timme av den sålde jag den på Tradera och gav mig inte tills jag hittade i samma serie som de första. Bland annat lät han som en domedagsapostel och envisades med att säga ortjer istället för orcher. Tur att jag inte körde av vägen när både jag och sambon fick skrattanfall pga läsningen.

Har faktiskt inte hört Viveka Lärn läsa. I vanliga fall brukar jag tycka att författarna ska ge f*n i att läsa upp sina egna böcker. Har faktiskt aldrig varit med om att de skulle lyckats särskilt bra med det. 

Skrev lite hastigt där. Det var inte Rabaeus som läste Sagan om Ringen, utan någon annan som jag inte kommer ihåg. Kunde tolkas så, det jag skrivit.
  • MeAngeleyes

Peter Andersson som läser Patient 67 är riktigt bra att lyssna på tycker jag!

• IMHO

Hurdan uppläsare man behöver har nog också med saken att göra. Jag lyssnar inte i bilen utan när jag springer i skogen. Riskerar alltså inte att somna av avslappnad läsning.

• ViBlirFler
    IMHO skrev 2015-05-07 08:30:53 följande:

Hurdan uppläsare man behöver har nog också med saken att göra. Jag lyssnar inte i bilen utan när jag springer i skogen. Riskerar alltså inte att somna av avslappnad läsning.

Oj, hur går det? Har aldrig försökt att lyssna på bok då, enbart musik. Blir det inte skakigt? Fast nu när jag är ute i skogen lyssnar jag till fåglarna, det är ett himla liv men vackert. Det är vår på allvar när de sjunger, kvittrar och tjattrar på det viset Och så grävlingen mitt i alltihopa, troligtvis ganska nyvaken, låter som ett litet ånglok.
  • IMHO
    ViBlirFler skrev 2015-05-07 23:42:21 följande:

Oj, hur går det? Har aldrig försökt att lyssna på bok då, enbart musik. Blir det inte skakigt? Fast nu när jag är ute i skogen lyssnar jag till fåglarna, det är ett himla liv men vackert. Det är vår på allvar när de sjunger, kvittrar och tjattrar på det viset Och så grävlingen mitt i alltihopa, troligtvis ganska nyvaken, låter som ett litet ånglok.

På våren är fågelsång att föredra. På sensommar, höst och vinter är mp3-boken ett välkommet sällskap. Har den nedladdad på min iPhone och har köpt hörlurar anpassade för löpning, så att de inte studsar/svettas ur.
  • Anonym (Ot)

Förlåt för ot men vad heter hörlurarna som inte studsar/svettas ut?

Var köpte du dem?

Ca pris?

För övrigt har jag aldrig lyssnat på en ljudbok men är sugen på att testa. Tyvärr går det någon reklam på radion där en uuuuuurtråkig man läser med så monoton röst att det är svårt att tro att det kan vara ett alternativ...förstår givetvis att alla läser på olika sätt men de valde verkligen fel om reklamen syftar till fler inköp (minns inte vad det är reklam för).

• ViBlirFler

Det finns onlineshops för ljudböcker eller förlags websidor som har smakprov. Så du kan provlyssna men behöver inte köpa boken därifrån om det är för dyrt. Jag brukar köpa och sälja ljudböcker på Tradera eftersom vi konsumerar väldigt många. Jag kör minst 2,5 timmar om dagen så det blir många böcker

Men just nu har jag sett att Bokus har en hel del böcker billigt.

Förresten om du köper via Tradera t.ex., ett bra tips är att köpa flera böcker från samma säljare. Frakten per bok blir billigare då. Kolla det också när ju jämför eftersom vissa böcker blir väldigt dyra i portokostnad. Kvaliteten brukar det inte vara några problem med, har aldrig upplevt det.

• BeanBag

Lyssnar via Storytel vilket jag tycker är väldigt prisvärt. 169:-/månad och i vår familj lyssnar vi säkert på 20 böcker i månaden så det blir inte några stora summor per bok.

Jag gillar faktiskt Rabaeus men maken tycker inte han är så bra. Här nog inte hört någon som var katastrofalt dålig av de svenska ljudböckerna jag lyssnat på men på engelska har jag mätt en del bottennapp som fått mig att avsluta innan boken varit slut. Tråkigt att en dålig uppläsare kan förstöra en bra bok :-/

• ViBlirFler
    BeanBag skrev 2015-05-08 09:51:01 följande:

Lyssnar via Storytel vilket jag tycker är väldigt prisvärt. 169:-/månad och i vår familj lyssnar vi säkert på 20 böcker i månaden så det blir inte några stora summor per bok.

Jag gillar faktiskt Rabaeus men maken tycker inte han är så bra. Här nog inte hört någon som var katastrofalt dålig av de svenska ljudböckerna jag lyssnat på men på engelska har jag mätt en del bottennapp som fått mig att avsluta innan boken varit slut. Tråkigt att en dålig uppläsare kan förstöra en bra bok :-/

Ja, du har rätt, de engelska är en riktig djungel. Kvaliten på uppläsarna varierar i mycket hög grad. Jag har flera arbetskamrater som är engelskspråkiga så de kan ge tips. Och sedan brukar jag plöja på engelska bokforum ibland för där kan man också få lite input. Men det är klart, det blir ju inte alltid helbra ändå. Du ser i den här tråden (eller ja, redan hemma hos dig) att åsikterna går på alla håll

Fast den absolut värsta inläsare jag upplevt, som inte gick att lyssna på överhuvudtaget, boken åkte ur spelaren efter en timme. Fast jag vet att boken är bra, har läst den för länge sedan men så såg jag den som ljudbok och tänkte att det vore kul att läsa den igen. Uppläsaren jag tänker på där är Ingvar Kjellson som läste Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie. Han lät både gammal och full, det gick absolut inte att lyssna. Inget fel på gamla människor men hur tänker förlaget när de sätter honom att läsa in en bok?
  • Rafael90

Fick låna "Paradisets fångar" som lästes av Tomas Laustiola och där kan man verkligen snacka inköpsliste-uppläsning.

• ViBlirFler
    Rafael90 skrev 2015-05-08 11:42:35 följande:

Fick låna "Paradisets fångar" som lästes av Tomas Laustiola och där kan man verkligen snacka inköpsliste-uppläsning.

Haha, jag har inte hört den. Men med den reklamen du gör för den tror jag att jag klarar mig bra utan
  • Rafael90
    ViBlirFler skrev 2015-05-08 15:25:36 följande:
    Haha, jag har inte hört den. Men med den reklamen du gör för den tror jag att jag klarar mig bra utan
    Hade nog gillat boken om jag läste den, nu var den mest irriterande.
  • Aniiee
    Anonym (Ot) skrev 2015-05-08 07:48:10 följande:

Förlåt för ot men vad heter hörlurarna som inte studsar/svettas ut?

Var köpte du dem?

Ca pris?

För övrigt har jag aldrig lyssnat på en ljudbok men är sugen på att testa. Tyvärr går det någon reklam på radion där en uuuuuurtråkig man läser med så monoton röst att det är svårt att tro att det kan vara ett alternativ...förstår givetvis att alla läser på olika sätt men de valde verkligen fel om reklamen syftar till fler inköp (minns inte vad det är reklam för).

Nu var det inte mig du frågade, men jag har ett par Jaybird BlueBuds X, som funkar väldigt bra när jag är ute och springer. Det tog några gånger att lära sig att sätta på de "rätt", så de sitter, men sen sitter de. kostade någon tusenlapp då, för något halvår sedan, dock.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Miam12

Kul ändå att man tycker då olika. Jag skrek högt av glädje när jag hörde när jag hörde att det har Johan R som läste boken. Jag tycker att han har någon underliggande spänning i sin röst att jag bara måste lyssna 5 min till, 5 min till...

• Kiyah

Jag håller mig till ljudböcker på engelska och använder Audible vilket jag tycker är överlägset.

Absolut bästa uppläsaren än så länge måste vara Robert Petkoff, han ger verkligen karaktärerna liv och alla har sin egna röst så man känner igen karaktären direkt. Gillar Stephen Fry och Jennifer Ikeda med.

Värsta jag råkat ut för måste vara Roy Dotrice. Försökte lyssna på Game of Thrones men han har 2 lägen. Han kör samma röst på alla manliga karaktärer och själva berättelsen, låter som en grinig gammal gubbe. Alla kvinnliga karaktärer har samma röst och låter som griniga gamla kärringar, gamla som unga karaktärer. Försökte verkligen en timme eller så och flera gånger men det går verkligen inte att lyssna. hade lite högre förhoppningar då han faktiskt ska vara en skådis

• linani

Johan Rabaeus är väl okej som uppläsare, men jag tycker han har en lätt stånkig röst. Så som en del tjocka män pratar, som att det är ansträngande att andas och prata samtidigt...

Den sämsta uppläsaren jag varit med om är Morgan Alling som läste "Snabba Cash". Heeelt fel röst och person till den boken, plus att han uttalade några varumärken fel (vilket blev pajigt när så mycket handlade om att ha just dyra märkeskläder). 
    Till uppföljarna hade de bytt till Jonas Malmsjö som jag å andra sidan tycker är SKITBRA. Han har en suggestiv, sexig röst. Gillar hur han läser Keplers böcker också.

Föredrar överlag när skådespelare läser upp ljudböcker, hellre än författarna själva.

• vikkey

Stefan Sauk alla dagar i veckan! Älsk på Jussi Adler-Ohlsens böcker där SS lever sig in fullkomligt i rollerna!

Svar på tråden Den här mannen måste vara världens sämsta uppläsare