Vi skaffade katt för dotterns skull, nu är hon livrädd för den
Hej, det skulle vara skönt med lite goda råd här...
Min dotter har alltid älskat katter, vi har ofta varit kattvakter och nu när hon fyllde sju så gav jag henne en katt i födelsedagspresent.
Eftersom jag vet att hon kan bli lite rädd för livliga djur köpte jag en katt som är drygt ett år, så vi skulle slippa att den jagade våra fötter osv.
Det började bra, dom blev kompisar och det är en väldigt snäll katt.
Problemet är bara att ju mer hemmastadd han blev, ju busigare blev han och nu springer han omkring som en liten galning flera gånger om dagen.
Han jagar inte fötter eller så, och använder aldrig klor eller bits, men springer och hoppar väldigt mycket, och ibland över ens mage eller axlar om man sitter i soffan.
Och min dotter blir nu så rädd för detta så hon stänger in sig på sitt rum, vill bli buren till toaletten, och vågar inte ha fötterna dinglande när vi äter utan sitter på dom. Och är hon ute i vardagsrummet och kollar på tv så vill hon att nån av oss ska sitta med hela tiden, och blir hon ensam och katten kommer gående får hon panik och börjar gråta för hon tror att han ska börja springa och kanske hoppa upp i soffan.
Detta är såklart väldigt jobbigt, och ett tag var vi inne på att lämna bort katten, men vi har själva fäst oss vid honom väldigt mycket och vill inte göra det, utan hoppas såklart att hon ska vänja sig (vill förtydliga, hon har varit bortrest med sin pappa i ett par veckor, så hon har bara varit rädd i ett par dagar)
Så är det någon som har erfarenhet av detta. Kommer hon att vänja sig med tiden? Finns det några tricks man kan göra?
Alla tips mottages tacksamt.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 13:36
Vill tillägga att min dotter är 7 år.