• Vendela75

Vi skaffade katt för dotterns skull, nu är hon livrädd för den

Hej, det skulle vara skönt med lite goda råd här...

Min dotter har alltid älskat katter, vi har ofta varit kattvakter och nu när hon fyllde sju så gav jag henne en katt i födelsedagspresent.

Eftersom jag vet att hon kan bli lite rädd för livliga djur köpte jag en katt som är drygt ett år, så vi skulle slippa att den jagade våra fötter osv.

Det började bra, dom blev kompisar och det är en väldigt snäll katt.

Problemet är bara att ju mer hemmastadd han blev, ju busigare blev han och nu springer han omkring som en liten galning flera gånger om dagen.

Han jagar inte fötter eller så, och använder aldrig klor eller bits, men springer och hoppar väldigt mycket, och ibland över ens mage eller axlar om man sitter i soffan.

Och min dotter blir nu så rädd för detta så hon stänger in sig på sitt rum, vill bli buren till toaletten, och vågar inte ha fötterna dinglande när vi äter utan sitter på dom. Och är hon ute i vardagsrummet och kollar på tv så vill hon att nån av oss ska sitta med hela tiden, och blir hon ensam och katten kommer gående får hon panik och börjar gråta för hon tror att han ska börja springa och kanske hoppa upp i soffan.

Detta är såklart väldigt jobbigt, och ett tag var vi inne på att lämna bort katten, men vi har själva fäst oss vid honom väldigt mycket och vill inte göra det, utan hoppas såklart att hon ska vänja sig (vill förtydliga, hon har varit bortrest med sin pappa i ett par veckor, så hon har bara varit rädd i ett par dagar)

Så är det någon som har erfarenhet av detta. Kommer hon att vänja sig med tiden? Finns det några tricks man kan göra?

Alla tips mottages tacksamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 13:36
    Vill tillägga att min dotter är 7 år.

• Svar på tråden Vi skaffade katt för dotterns skull, nu är hon livrädd för den
  • Vendela75
    Blåbäret0 skrev 2015-05-07 13:34:48 följande:

Hur gammal är dottern?

Förlåt, missade skriva det och inser att det är rätt viktigt. 7 år.
  • Birgitta02

Alla djur som inte får tillräckligt motion utomhus ränner omkring. Men även utekatter får kattspatt (som jag brukar kalla det). De leker, de busar, de rusar runt i hela boendet, tvärvänder, springer upp och ner för klösmöbeln. Rusa fram och tillbaka över soffmöbeln. Detta är inget som katten kommer att sluta med, även om de med åren blir lite lugnare.

Man säger ju att man äger inte en katt, det är katten som äger dig. Och det är du som bor hemma hos katten, det är inte katten som bor hos dig.

Er katt är fullständigt normal. Fast jag kan inte förstå varför flickan är rädd, men det hör ju inte till saken. Tror ni kanske skall försöka omplacera katten och istället skaffa en kanin.

• Vendela75
    Birgitta02 skrev 2015-05-07 13:42:33 följande:

Alla djur som inte får tillräckligt motion utomhus ränner omkring. Men även utekatter får kattspatt (som jag brukar kalla det). De leker, de busar, de rusar runt i hela boendet, tvärvänder, springer upp och ner för klösmöbeln. Rusa fram och tillbaka över soffmöbeln. Detta är inget som katten kommer att sluta med, även om de med åren blir lite lugnare.

Man säger ju att man äger inte en katt, det är katten som äger dig. Och det är du som bor hemma hos katten, det är inte katten som bor hos dig.

Er katt är fullständigt normal. Fast jag kan inte förstå varför flickan är rädd, men det hör ju inte till saken. Tror ni kanske skall försöka omplacera katten och istället skaffa en kanin.

Ja jag menade absolut inte att katten är onormal (även om katter vi passat i samma ålder inte varit såhär springiga, men vi vuxna tycker ju bara det är roligt), utan var mer ute efter om nån har något bra tips för min dotter att vänja sig snabbare vid det.
    Tack för svar.
  • Tonensu

Lek är mitt tips, det lugnar ner vår lilla katt. Låt din dotter leka med katten så kanske hon blir mer van med honom och han blir lugnare. Ta ett måttband eller något och låt honom jaga. Skönt att han inte är elak utan bara rastlös. Hur gammal är katten?

• Vendela75
    Tonensu skrev 2015-05-07 14:13:44 följande:

Lek är mitt tips, det lugnar ner vår lilla katt. Låt din dotter leka med katten så kanske hon blir mer van med honom och han blir lugnare. Ta ett måttband eller något och låt honom jaga. Skönt att han inte är elak utan bara rastlös. Hur gammal är katten?

Ja vi gör det, men så fort han tittar på henne blir hon rädd och vill att jag ska ta över, men jag ska fortsätta..

Katten är drygt ett år, så han är ju fortfarande som en kattunge, fast i en vuxen kropp, så det blir lätt lite våldsamt när han springer runt. :)
  • Birgitta02

Ett tips - lär er dotter aldrig använda händerna när hon leker med katten. Händer klappar och smeker. Händer ger mat. Risken finns annars att katten börjar bita och klösa på händer. Må vara på lek, men gör ont ändå. Skaffa några vippor på pinnar från djurbutiken som hon använder när hon busar med katten. Det får katten också att använda sin energi till annat än bara rusningar genom ert boende. Ett par halvtimmespass med sådan lek får dottern att lära känna katten, och katten får utlopp för sin energi. Win-win.

• Vendela75
    Birgitta02 skrev 2015-05-07 14:24:30 följande:

Ett tips - lär er dotter aldrig använda händerna när hon leker med katten. Händer klappar och smeker. Händer ger mat. Risken finns annars att katten börjar bita och klösa på händer. Må vara på lek, men gör ont ändå. Skaffa några vippor på pinnar från djurbutiken som hon använder när hon busar med katten. Det får katten också att använda sin energi till annat än bara rusningar genom ert boende. Ett par halvtimmespass med sådan lek får dottern att lära känna katten, och katten får utlopp för sin energi. Win-win.

Tack så mycket, och det gör vi. Vi kör laserpekare samt pinnar med långa saker hängande ifrån, så hon får mycket avstånd, men blir som sagt rätt om han leker och kommer för nära. Men jag hoppas verkligen att det rättar till sig eftersom vi älskar katten.
  • Tonensu
    Vendela75 skrev 2015-05-07 14:16:31 följande:
    Ja vi gör det, men så fort han tittar på henne blir hon rädd och vill att jag ska ta över, men jag ska fortsätta..

Katten är drygt ett år, så han är ju fortfarande som en kattunge, fast i en vuxen kropp, så det blir lätt lite våldsamt när han springer runt. :)
    Haha jo vi har en katthona på ett år, det kan gå lite vilt till ibland. Men om du leker med katten först så han blir trött och sen att din dotter får leka när katten blir lugnare kanske. Vågar hon klappa när han är lugn?
  • Maija N

Du skriver att hon bara varit rädd i ett par dagar (efter att ha varit borta från katten ganska länge) Tror du inte hon vänjer sig igen bara hon får "landa" hemma lite? Det kanske får motsatt effekt att börja förstora upp det som ett problem? Jag tänker om det inte varit ett problem innan?

• Vendela75
    Tonensu skrev 2015-05-07 14:40:21 följande:
    Haha jo vi har en katthona på ett år, det kan gå lite vilt till ibland. Men om du leker med katten först så han blir trött och sen att din dotter får leka när katten blir lugnare kanske. Vågar hon klappa när han är lugn?
    Ja förut har hon gjort det utan problem, men från hon kom hem från utlandsresan i förrgår har hon knappt vågat det, men jag ska uppmuntra till det nästa gång han är riktigt gosig.
  • Tonensu
    Vendela75 skrev 2015-05-07 14:47:31 följande:
    Ja förut har hon gjort det utan problem, men från hon kom hem från utlandsresan i förrgår har hon knappt vågat det, men jag ska uppmuntra till det nästa gång han är riktigt gosig.
    Det är nog bara en tidsfråga innan det tar sig. Kommer gå jättebra, de är ju små båda två :)
  • Blåbäret0

Jag tror på tough Love här, att sätta stopp innan hon utvecklar en fobi/rädsla som inte släpper.

Jag hade sagt "lägg av med det där, katten måste få busa och springa omkring precis som du gör, annars blir det ju orättvist!" I snäll men bestämd ton. Säg åt henne att sätta ner fötterna igen,och inte låta henne gömma sig.

Ibland får barn för sig saker och då kan ett väldigt bra vis vara att sätta punkt för beteendet för hennes egna bästa.

Du kan ju prova att förklara, visa osv först men om det inte hjälper så...

Exempel, min sambo var iväg med pojken till tandläkaren 3 gånger och han vägrade öppna munnen, bara skrek och grät. Sen tog jag med till tandläkaren och sa åt han att sluta upp med att gråta bestämt, och sa att han måste faktiskt.

Då försvann tårarna och jag såg hur trygg och lugn han blev av uppmaningen och allt gick kanon!

Ibland måste man känna sig lite "elak" för deras bästa.

• Anonya

Vad jobbigt. Hur länge bodde katten hos er innan dottern reste bort? 

Kan det hänt något på resan som gör henne rädd? Någon katt som skrämt henne plötsligt, att hon sett någon bli riven i lek, att det kommit en katt rusande i mörkret eller något annat? Eller att någon har sagt att katter är opålitliga eller någon berättat om sår som blivit infekterade, hundar som har rabies eller annat? När man är liten kan en oskyldig kommentar från någon få oanade proportioner, tex om pappan varnat för att klappa djuren på resmålet på kanske varmare breddgrader?

• Fjärilslarv

Hur mycket stimulans får katten per dag?

• Vendela75
    Maija N skrev 2015-05-07 14:46:04 följande:

Du skriver att hon bara varit rädd i ett par dagar (efter att ha varit borta från katten ganska länge) Tror du inte hon vänjer sig igen bara hon får "landa" hemma lite? Det kanske får motsatt effekt att börja förstora upp det som ett problem? Jag tänker om det inte varit ett problem innan?

Du har säkert rätt, redan idag har det gått något bättre. Jag blev så ledsen bara så det var skönt att skriva av sig.
  • Vendela75
    Fjärilslarv skrev 2015-05-07 18:10:27 följande:

Hur mycket stimulans får katten per dag?

Vi jobbar ju båda heltid, men när vi väl är hemma kör vi laserpekare, dragkamp, små bollar, han brukar få gå omkring på vår ganska stora balkong och nosa, samt att jag har 'aktivitets-matskål', så jag tycker ändå ganska mycket.
  • Vendela75
    Blåbäret0 skrev 2015-05-07 15:25:13 följande:

Jag tror på tough Love här, att sätta stopp innan hon utvecklar en fobi/rädsla som inte släpper.

Jag hade sagt "lägg av med det där, katten måste få busa och springa omkring precis som du gör, annars blir det ju orättvist!" I snäll men bestämd ton. Säg åt henne att sätta ner fötterna igen,och inte låta henne gömma sig.

Ibland får barn för sig saker och då kan ett väldigt bra vis vara att sätta punkt för beteendet för hennes egna bästa.

Du kan ju prova att förklara, visa osv först men om det inte hjälper så...

Exempel, min sambo var iväg med pojken till tandläkaren 3 gånger och han vägrade öppna munnen, bara skrek och grät. Sen tog jag med till tandläkaren och sa åt han att sluta upp med att gråta bestämt, och sa att han måste faktiskt.

Då försvann tårarna och jag såg hur trygg och lugn han blev av uppmaningen och allt gick kanon!

Ibland måste man känna sig lite "elak" för deras bästa.

Du har säkert rätt, och helt rätt i det att barn får för sig saker och hakar upp sig på det, jag minns själv den känslan från när jag själv var barn.
  • Vendela75
    Anonya skrev 2015-05-07 16:36:37 följande:

Vad jobbigt. Hur länge bodde katten hos er innan dottern reste bort? 

Kan det hänt något på resan som gör henne rädd? Någon katt som skrämt henne plötsligt, att hon sett någon bli riven i lek, att det kommit en katt rusande i mörkret eller något annat? Eller att någon har sagt att katter är opålitliga eller någon berättat om sår som blivit infekterade, hundar som har rabies eller annat? När man är liten kan en oskyldig kommentar från någon få oanade proportioner, tex om pappan varnat för att klappa djuren på resmålet på kanske varmare breddgrader?

Han bodde hos oss ett par veckor, och då gick det som sagt bra, även om hon hoppade till lite om han kom framspringande osv.
    Men jag tror mycket är att katten har förändrats. Han var väldigt försiktig i början, men nu äger han vårt hem och springer runt överallt, plus att han som sagt är väldigt busig och älskar att bli jagad. Så när han vill bli jagad ligger han liksom i startposition och ser lite ut som en tiger, och nån gång har han sprungit fram framför benen på henne osv, och hon blir jätterädd.

Men det är mycket möjligt att hennes pappa kan ha med saken att göra, han målar gärna upp hemska scenarier (i all välmening för att han är orolig, men ofta blir det bara fel) och i det här fallet kan han mycket väl ha sagt att katter gärna klöser ögonen ur små barn så man måste vara extremt försiktig osv. Suck. :)
Svar på tråden Vi skaffade katt för dotterns skull, nu är hon livrädd för den