• Anonym (Sanningssägaren)

Hycklare - varför sörja en enda död i flera år när miljontals dör varje dag?

Jag vill med detta inlägg inte förringa eller förlöjliga någons sorg över en bortgången närstående eller viktig person, men tanken slår mig alltid när jag möter människor som är totalt handlingsförlamade av sin sorg och inte kan komma över den på flera år, kanske hela livet. I Afrika och U-länder världen över dör massor med vuxna och barn varje dag, men när samma personer som sörjer sin nära anhöriga eller en av sina bästa vänner blir varse om det genom t.ex. nyheterna så höjer de knappt på ögonbrynen, än mindre bryr sig.

Varför har vi västerlänningar fått för oss att en enda av de våra är värd att sörja hela livet, medans svältande, fattiga människor eller de som dör i krig i U-länder är betydelselösa eller "bara statistik" som Hitler en gång sa

Skäms ni inte över att ha en sådan påtaglig brist på perspektiv?

Och dessutom, vad hjälper det att sörja i flera års tid? Den döde hör ändå inte att ni gråter och har ingen aning om hur ni mår, eftersom hen är just död.

Det är naturligt att sörja bortgångna närstående och vänner, men när man sörjer såpass att man inte kan gå vidare i livet och låter sorgen handlingsförlama en och hindra en från att leva sitt liv så som man skulle vilja och önska, då sätter man sin egen sorg på piedestal samtidigt som man förringar andras, samt att man lever sitt liv på ett passivt, okonstruktivt och bortkastat sätt.

Har det någonsin kommit i era tankar att istället försöka känna frid över den döde, att hen nu äntligen får lugn och ro och får vila, och fokusera endast på de positiva minnena av personen, hur roligt ni hade tillsammans och vilken underbar människa hen var? Varför inte minnas den bortgångne med glädje och glada minnen istället för med handlingsförlamande sorg och bedrövelse?

Ligger det någon logik i det jag säger, eller anser ni att jag är totalt känslokall och grym?

• Svar på tråden Hycklare - varför sörja en enda död i flera år när miljontals dör varje dag?
  • Anonym (Sanningen)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-05-08 21:33:18 följande:
    Men tillbaka till ditt syskonbarn som är död. Känner du ingenting inför det? Tycker du inte synd om ditt syskon som förlorat ett barn eller tycker du att ditt syskon bara ska glömma och gå vidare som om inget hade hänt, som om barnet aldrig hade funnits?
    Empati är en lyx för de som haft en bra barndom.

Vi andra frågar vad vi har ärvt.
  • Aniiee
    Anonym (Sanningen) skrev 2015-05-08 22:06:45 följande:

Nej, empati är varken lyx eller enbart för de med bra barndom. Jag har massor med empati, "trots" både dålig barndom och dessutom asperger (som, enligt populär myt, inte kan känna empati....)

Så frågan är, mycket riktigt,, vad du ärvt om du inte känner någon som helst empati.....
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Lindsey Egot the only one

Ärvt? Är väl mer om hur du har tagit till dig dina egna känslor.
  • KiaL

Nej det finns absolut ingen logik i det du skriver öht.

Klart att det är tragiskt att det dör människor i krig och svält bla. dagligen överallt i världen.
    Men det är tyvärr inget vi kan påverka. Vi kan tycka att det är tragiskt och förjävligt men det ändrar ändå inte det faktum att det händer  hela tiden  överallt.

Men om någon man älskar som man haft runt omkring sig går bort så uppstår ju både en stor sorg och saknad över den personen.
    Man sörjer för sin egen skull för att man själv saknar. Inte för att man nånstans tänker på vad den som är död känner..Konstig logik av dig där.

Kan säga dig att jag sörjer mina älskade döda katter fortfarande efter flera år mer än vad jag sörjer för de som dör i krig..för det är dem jag saknar..

• Tom Araya
    Anonym (Sanningssägaren) skrev 2015-05-07 13:52:49 följande:

Jag vill med detta inlägg inte förringa eller förlöjliga någons sorg över en bortgången närstående eller viktig person, men tanken slår mig alltid när jag möter människor som är totalt handlingsförlamade av sin sorg och inte kan komma över den på flera år, kanske hela livet. I Afrika och U-länder världen över dör massor med vuxna och barn varje dag, men när samma personer som sörjer sin nära anhöriga eller en av sina bästa vänner blir varse om det genom t.ex. nyheterna så höjer de knappt på ögonbrynen, än mindre bryr sig.

Varför har vi västerlänningar fått för oss att en enda av de våra är värd att sörja hela livet, medans svältande, fattiga människor eller de som dör i krig i U-länder är betydelselösa eller "bara statistik" som Hitler en gång sa

Och dessutom, vad hjälper det att sörja i flera års tid? Den döde hör ändå inte att ni gråter och har ingen aning om hur ni mår, eftersom hen är just död.

Det är naturligt att sörja bortgångna närstående och vänner, men när man sörjer såpass att man inte kan gå vidare i livet och låter sorgen handlingsförlama en och hindra en från att leva sitt liv så som man skulle vilja och önska, då sätter man sin egen sorg på piedestal samtidigt som man förringar andras, samt att man lever sitt liv på ett passivt, okonstruktivt och bortkastat sätt.

Har det någonsin kommit i era tankar att istället försöka känna frid över den döde, att hen nu äntligen får lugn och ro och får vila, och fokusera endast på de positiva minnena av personen, hur roligt ni hade tillsammans och vilken underbar människa hen var? Varför inte minnas den bortgångne med glädje och glada minnen istället för med handlingsförlamande sorg och bedrövelse?

Ligger det någon logik i det jag säger, eller anser ni att jag är totalt känslokall och grym?

Min känsla över någons bortgång ligger i regel på ett personligt plan, varpå din jämförelse med människor jag aldrig träffat är helt åt helskotta!

Vad är det som säger att man inte kan minnas någon med glädje för att man känner sorg över att personen inte är med oss längre?

Nej, din logik är helt uppåt väggarna.
  • Anonym (vega)

Du har/hade ingen farmor/mormor (el annan släkting) som varit snäll mot dig? Barn som har det svårt brukar i alla fall ha någon som kan stötta och ge kärlek. Det kan ju vara en lärare, granntanten, dagisfröken, dagmamman eller annan person utanför släkten också.
  • Anonym (Nej)

Jag tycker att du borde sortera dina känslor och sen kan du finna dina svar.
    Finns ingen logik i det du skriver. Jag tycker snarare att du är en tonårskille/tjej som är på väg att utforska livet.

• Anonym (Nej)

Jag tycker att du borde sortera dina känslor och sen kan du finna dina svar.
    Finns ingen logik i det du skriver. Jag tycker snarare att du är en tonårskille/tjej som är på väg att utforska livet.

• Anonym (vega)
    Anonym (Sanningen) skrev 2015-05-08 21:07:59 följande:

Äsch, egoperspektivet är det enda perspektivet för de flesta, det ä bara en fråga om att kunna erkänna det.

Klart som korvspad att det berör mig mer om min mamma dör än att 1000 mammor dör i Nepal.

Ibland känns det som om folk var lyckligare förr när de slapp höra om all skit i världen och bara kunde fokusera på sitt, för -newsflash!- oavsett vad du gör kan du inte hjälpa eller rädda alla. Och den naturliga responsen är då att skärma av sina känslor. Jag har slutat titta på katastrofnyheter för de gör mig bara mer avtrubbad.

Jag väljer också vad jag ska lyssna/se och läsa om. Egentligen så är det ju så att om vi stänger av teven, datorn och mobilen så är det lite som "förr i tiden"!?
  • mikipiki

Bara läst TS. Men va? Självfallet sörjer man en person som man stått nära och känner väl mer än man sörjer någon som dör flera tusen mil bort som man aldrig någonsin träffat eller har några band till? Det gör inte mig till en hycklare. Hade jag gått runt och blivit ledsen över alla som dör i katastrofer och krig dagligen hade jag inte kunnat fungera normalt. I dagens samhälle, med alla nyheter som kommer från alla världens kanter och hörn så måste man vara avtrubbad. Jag kan läsa hemska saker, känna usch vad hemskt för de drabbade, sen går jag vidare och tänker inte på det mer. Detta medan jag fortfarande kan tänka på min bortgångna mamma och behöva gråta en skvätt.

• Anonym (Sanningen)
    Aniiee skrev 2015-05-08 22:31:20 följande:
    Nej, empati är varken lyx eller enbart för de med bra barndom. Jag har massor med empati, "trots" både dålig barndom och dessutom asperger (som, enligt populär myt, inte kan känna empati....)

Så frågan är, mycket riktigt,, vad du ärvt om du inte känner någon som helst empati.....
    Jag orkar inte vara empatisk alla dar, den knappen är nog sönder för tillfället.
  • Anonym (SD och fascism!)

Att jag sörjer min döde bror beror givetvis på att jag är rasist. Jag värderar honom högre än en drös afrikaner som dör varje dag i afrika pga. min rasism. Någon borde verkligen bestraffa mig med fängelse för detta.

Så nu vet vi alla, att sörja en närståendes bortgång är rasism.

• Emmasjgren

Man rycker inte på axlarna över något barn som dör ! Men självklart sörjer man inte ett okänt barn lika mycket som man sörjer sitt eget/eller något barn i familjen som man har någon relation till. Skulle vi sörja för varenda människa som dör lika mkt som man sörjer för en närstående skulle vi inte överleva. ts ditt argument är i min mening ologiskt men håller med dig att man ska bry sig om andra barn som far illa men det kan man göra på andra sätt än att sörja till ex skänka pengar till välgörenhetsorgantisationer.

• Anton Chigurh
    Hycklare - varför sörja en enda död i flera år när miljontals dör varje dag ???

Rätt skall vara rätt. 

Det dör ungefär 160.000 mänskor per dygn, oavsett orsak. Det vill säga att många dör av sk naturliga orsaker. 

Miljontals varje dag !!!

Nope.

Rätt skall vara rätt.

Så det så.

Kram //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (Ologiskt)

Jösses. Sorg följer inte logik. Man sörjer ju det känslomässiga bandet man hade till personen som dött. Hen fyllde ett behov som nu inte fylls längre. Därför sörjer man. Konstig frågeställning. Givetvis är det ner synd om dem i u-länderna som förlorar sina familjer till vardags. Det kan man ju räkna ut med sin intelligens och logik men det gör inte sorgen efter en närstående mindre för det eftersom den styrs av känslor.

• Anonym (dfsgsdg)
    Anonym (Sanningssägaren) skrev 2015-05-07 13:52:49 följande:

Ja, lösningen är att inte sörja någon. 
  • asta66
    Aniiee skrev 2015-05-08 22:31:20 följande:

Och empati är något man utvecklar.

Sen för att återgå till Ts. Jag tycker att det är hyckleri att låtsas sörja människor man aldrig har träffat. Det är väl dessutom bättre att stödja organisationer som hjälper behövande människor.
  • Lindsey Egot the only one
    Anton Chigurh skrev 2015-05-09 13:52:01 följande:

Hycklare - varför sörja en enda död i flera år när miljontals dör varje dag ???

Rätt skall vara rätt. 

Det dör ungefär 160.000 mänskor per dygn, oavsett orsak. Det vill säga att många dör av sk naturliga orsaker. 

Miljontals varje dag !!!

Nope.

Rätt skall vara rätt.

Så det så.

Kram //Anton

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
    Lika bra att vi alla sjukskriver oss för detta trauma
Svar på tråden Hycklare - varför sörja en enda död i flera år när miljontals dör varje dag?