• marcus942

Min sambo är rädd

Min sambo och jag väntar vårat första barn genom ivf och hon är jäkligt rädd och orolig hela tiden pga vi har haft en hel del komplikationer som en blödande polyp och andra form av blödningar, och hon har svårt att prata med mig om det. Några råd vore trevlugt

• Svar på tråden Min sambo är rädd
  • mitthemligajag

Något som hjälpte mig att få höra när jag väntade första barnet var ngt som min barnmorska sa "tänk att barn föds av kvinnor som lever i krig och fattigdom, i stress för livet, utan mat och vatten med massor av sjukdomar " dom orden hjälpte mig mycket i all oro! Trotts mina blödningar hjälpte den tanken mig otroligt mycket!

• Fjäril kär

jag har haft komplikationer med alla mina tre graviditeter och en gång höll både jag och barnet på att dö under pågående förlossning. 
    Men det som hjälpte mig i min oro var att få känna att det fanns en axel att gråta emot ocih att det var okej att vara lessen.  Jag behövde inte en manual på hur man är gravid eller statistik i ett försök att vara konkret och problemlösare utan jag behövde höra "det är okej att vara orolig, det är okej att gråta". 

Det var en förlösande känsla att slippa behöva känna sig så himla duktig hela tiden, att kunna använda en axel att gråta ut hos och snörvla och känna sig liten och hysteriskt rädd utan att nån klappar mig på huvudet och säger att det ordnar sig.... 

Att få vara i sin rädsla och känna den rädslan och få gråta av att man är rädd är ett måste .  Har man dessutom svårt att sätta ord på vad man känner är det oftast bara en varm kram och en tröstande hand som räcker långt i det läget.  Man förstår varandra ändå. 

• MyDestiny

Att bekosta ett par extra ultraljud privat lugnade mig i början och mitt under graviditeten när jag visste att barnet inte skulle kunna överleva utanför kroppen.

När det närmade sig slutet av graviditeten förberedde jag mig mycket mentalt på själva förlossningen. Det gick jättebra.

• marcus942

Men hur ska jag göra när jag har ett jobb där jag inte är hemma utan ligger borta störta delen av månaden. Det blir ju när jag kommer hem som jag märker att hon inte mår bra, och jag känner mig ganska maktlös kan jag säga.

Svar på tråden Min sambo är rädd