• Ebbagr

Vart kan jag hitta?

Får hem min valp om 1 månad och undrar om någon vet var man kan köpa ett valp koppel som typ har inbyggt halsband. Det är som ett typ snöre som har ett halvstryp halsband fast i själva kopplet :D Vet inte om ni förstår men en bekant hade det till hans valp och det var väldigt praktiskt och enkelt :)

• Svar på tråden Vart kan jag hitta?
  • Dexter dot com

Halvstryp till en valp är inte lämpligt utan satsa på ett brett mjukt halsband med snabbkoppling. Att kopplet och halsband sitter ihop är ju även väldigt opraktiskt då du ibörjan kommer behöva vänja valpen vid halsband korta stunder och då ha ett koppel hängandes efter kan uppfattas som läskigt av valpen.

• Ebbagr
    Dexter dot com skrev 2015-05-11 22:03:59 följande:

Halvstryp till en valp är inte lämpligt utan satsa på ett brett mjukt halsband med snabbkoppling. Att kopplet och halsband sitter ihop är ju även väldigt opraktiskt då du ibörjan kommer behöva vänja valpen vid halsband korta stunder och då ha ett koppel hängandes efter kan uppfattas som läskigt av valpen.

Detta är något jag inte tänkt använda heltid utan något som jag kan snabbt slänga på när det behövs! Det kopplet funkade suveränt på min bekantas hund och det var inte synd om hunden när han hade på det. Hunden vart inte rädd eller fick ont...
  • Floffeen

funderade nästan på om du menade ett slags retriverkoppel/dressyrkoppel
    de är de enda inbyggda koppel jag vet och de ska du definitivt inte använda
    då man måste vara mycket noggrann och ha kunskap om det .
    de är dessutom helstryp MED stopp.

förseslår mjukt bredare halsband.
    vi fick med ett  mjukt "läder" halsaband från uppfödaren..
    De flesta  uppfödare brukar ha någon form ha "märknings halsband"  på valparna .

valpar är inte vana vid koppel och skall inte gå några promenader/ rundor den absolut första tiden. och ska helst gå till samma ställa de  första 2 veckorna.koppelträna små korta stunder.

jag har alltid kört min lös och gör de fortfarande
    han är 12 veckor, kopplar endast vid möte och saker som kan uppfattas läskiga.   och då kör jag på  7 meters flexikoppel.
    har enbart vanligt koppel under träning med andra hundar.

• Dexter dot com
    Ebbagr skrev 2015-05-11 22:24:59 följande:
    Detta är något jag inte tänkt använda heltid utan något som jag kan snabbt slänga på när det behövs! Det kopplet funkade suveränt på min bekantas hund och det var inte synd om hunden när han hade på det. Hunden vart inte rädd eller fick ont...
    Men varför vill du ens ha halvstryp som ger obehag på en valp? Att gå i koppel ska ju vara något positivt och tränas in med positiva upplevelser.
  • Ebbagr
    Dexter dot com skrev 2015-05-12 15:51:56 följande:
    Men varför vill du ens ha halvstryp som ger obehag på en valp? Att gå i koppel ska ju vara något positivt och tränas in med positiva upplevelser.
    Det ger inte ett obehag till valpen kan jag då lova dig! Jag skulle aldrig använda något som ger ett obehag på min hund! Denna valp som hade ett sådant koppel jag tänker på mådde och mår hur bra som helst, han såg aldrig det kopplet som något obehagligt!
  • Ebbagr
    Floffeen skrev 2015-05-12 09:35:23 följande:

funderade nästan på om du menade ett slags retriverkoppel/dressyrkoppel
    de är de enda inbyggda koppel jag vet och de ska du definitivt inte använda
    då man måste vara mycket noggrann och ha kunskap om det .
    de är dessutom helstryp MED stopp.

förseslår mjukt bredare halsband.
    vi fick med ett  mjukt "läder" halsaband från uppfödaren..
    De flesta  uppfödare brukar ha någon form ha "märknings halsband"  på valparna .

valpar är inte vana vid koppel och skall inte gå några promenader/ rundor den absolut första tiden. och ska helst gå till samma ställa de  första 2 veckorna.koppelträna små korta stunder.

jag har alltid kört min lös och gör de fortfarande
    han är 12 veckor, kopplar endast vid möte och saker som kan uppfattas läskiga.   och då kör jag på  7 meters flexikoppel.
    har enbart vanligt koppel under träning med andra hundar.

Skulle aldrig använda helstryp då jag "typ" är emot det, jag skulle aldrig använda det på min hund! Och jag ska självklart köpa andra halsband och även selar. Jag kommer skaffa en Finsk lapphund och den har väldigt mycket päls så ska ha ett halsband som man kan trä över huvudet. Nej valpar är inte vana i koppel det vet jag, därför jag kommer träna min hund det ;)

Jag kommer också ha hunden lös så ofta jag kan! på gården ska vi sätta kompostgaller en ganska stor bit på gården där vi kommer spendera den första tiden!
  • Dexter dot com
    Ebbagr skrev 2015-05-13 17:12:03 följande:
    Det ger inte ett obehag till valpen kan jag då lova dig! Jag skulle aldrig använda något som ger ett obehag på min hund! Denna valp som hade ett sådant koppel jag tänker på mådde och mår hur bra som helst, han såg aldrig det kopplet som något obehagligt!
    Men vitsen med stryp/halvstryp är ju just att det dras åt runt hundens hals som korrigering om/när hunden drar vilket ger obehag. Köper du för stort så det inte "stryper" kan du ju ha ett vanligt halsband och risken är att valpen backar ur ett för stort halvstryp.
  • Ebbagr
    Dexter dot com skrev 2015-05-12 15:51:56 följande:
    Kan ju tillägga att han som tog denna valp fick med skickat detta koppel av hunduppfödarna och skulle dem skicka med något som är dåligt för hunden? nej.
  • Ebbagr
    Dexter dot com skrev 2015-05-13 17:16:02 följande:
    Men vitsen med stryp/halvstryp är ju just att det dras åt runt hundens hals som korrigering om/när hunden drar vilket ger obehag. Köper du för stort så det inte "stryper" kan du ju ha ett vanligt halsband och risken är att valpen backar ur ett för stort halvstryp.

hittade bild

• Samunotis
    Ebbagr skrev 2015-05-13 17:21:29 följande:
    hittade bild
    Ett sådant halsband kan du skaffa, se bara till så det är lagom stort så det inte stryper.
  • Ebbagr
    Samunotis skrev 2015-05-13 17:41:54 följande:
    Ett sådant halsband kan du skaffa, se bara till så det är lagom stort så det inte stryper.
    Jo, jag har en tendens av att välja alldeles för stora saker haha. :)
  • Ebbagr
    2015201520152015 skrev 2015-05-13 17:43:09 följande:

Djuraffären

Har faktiskt inte hittat på de vanligaste djuraffärerna som djurmagazinet,granngården osv! vi har inga fler djur butiker so måste beställa!:)
  • Samunotis
    Ebbagr skrev 2015-05-13 18:29:54 följande:
    Jo, jag har en tendens av att välja alldeles för stora saker haha. :)
    Är det lite för stort så ändra vid koppelringen så att kedjan blir något kortare.
    Vi hade ett sådant koppel på vår hund och det var bara att trä över huvudet
    och hunden blev aldrig strypt.
    Det halsbandet som vi hade var lite bredare än på bilden.

• Ebbagr
    Samunotis skrev 2015-05-13 19:33:41 följande:
    Är det lite för stort så ändra vid koppelringen så att kedjan blir något kortare.
    Vi hade ett sådant koppel på vår hund och det var bara att trä över huvudet
    och hunden blev aldrig strypt.
    Det halsbandet som vi hade var lite bredare än på bilden.

okej :) Tack :)
Svar på tråden Vart kan jag hitta?