• Anonym (Väntar nummer 3)

När kan man berätta om graviditeten och känna sig lugn?

Jag har hört så mycket olika saker gällande missfall.

Valde med barn 1 och 2 att vänta till efter vecka 12, men minns att barnmorskan sa redan i vecka 8 att risken för missfall var väldigt liten då hjärtat slog som det skulle.

Så.. 
    När berättade ni att ni var gravida?
    Gick allt bra?

Är det efter vecka v.6 (5+0), v.7 (6+0) eller efter vecka 12 som man "säkert" borde kunna berätta om graviditeten?

Graviditeten med barn 1 och 2 gick bra, men det är ju ingen garanti att denna gör det.

• Svar på tråden När kan man berätta om graviditeten och känna sig lugn?
  • aleydis

Ja... Med ett tickande hjärta i v.8-9 på ULJ så är missfallsrisken mindre än 1%. Somliga vill vänta tills efter kub/fvp ifall de överväger att avbryta om barnet är sjukt...

Jag fick berätta väldigt tidigt för arbetskompisar eftersom jag spydde som en gris och det var omöjligt att dölja. För familjen mellan v.10 och 12. Och för övriga efter kub i v.13-14. Facebook gick vi ut med kanske v.25.

• hsh
    aleydis skrev 2015-05-12 16:04:41 följande:

Ja... Med ett tickande hjärta i v.8-9 på ULJ så är missfallsrisken mindre än 1%. Somliga vill vänta tills efter kub/fvp ifall de överväger att avbryta om barnet är sjukt...

Jag fick berätta väldigt tidigt för arbetskompisar eftersom jag spydde som en gris och det var omöjligt att dölja. För familjen mellan v.10 och 12. Och för övriga efter kub i v.13-14. Facebook gick vi ut med kanske v.25.

Stämmer procenttalet? Det lät så väldigt positivt! Men det gör mig glad. Hoppas på att få de ett litet hjärta nionde juni på VUL, v.9
  • Lillagris

Kommer vänta lääääänge med att berätta, fick missfall i vecka 13 nu i mars och är så glad att jag inte gått ut med det. Hade inte fixat massa ömkande och frågor

• hsh
    Lillagris skrev 2015-05-12 16:14:48 följande:

Kommer vänta lääääänge med att berätta, fick missfall i vecka 13 nu i mars och är så glad att jag inte gått ut med det. Hade inte fixat massa ömkande och frågor

Såg du nåt vul innan ditt mf? Beklagar missfallet! Och grattis till ny graviditet.....?
  • Jag är bara jag

Egentligen är det ju aldrig säkert eftersom barn kan dö ända fram till strax före förlossningen. Men rent statistiskt är risken jätteliten om man sett hjärtat slå v.9. Man berättar när man vill utifrån ens egna erfarenheter och umgänge. Glad  Vi berättade en gång och sen fick jag MA så den missen gör vi inte om. Nästa gång jag kommer nån vart som gravid blir det antingen när det börjar synas och blir oundvikligt eller efter v.20-vad som nu kommer först.

• Lillagris
    hsh skrev 2015-05-12 16:21:07 följande:
    Såg du nåt vul innan ditt mf? Beklagar missfallet! Och grattis till ny graviditet.....?
    nä jag fick reda på det bara två veckor innan. VI har försökt i många år, och jag va jätte sjuk, bihålsinflammation, mjudelsinfektion och kräksjuka under dom första veckorna, så jag kände inte av det alls. Mådde ju illa men trodde det va från kräksjukan, och va trött men trodde det va från alla infetioner i kroppen.

Tyvärr är jag inte gravid igen men vi jobbar på det. 
    Alla gör ju som man vill men jag hade väntat tills ultraljudet. 
    Grattis och lycka till :)
  • Anonym (nej)
    aleydis skrev 2015-05-12 16:04:41 följande:

Stämmer inte riktigt, runt 5% risk är det då enligt läkaren som gjorde vårt vul efter vår ivf. Har även läst det på andra ställen.
  • Anonym (MA)

Jag berättade för bästa vänner samma dag jag plusade, för familjen i v 8 och för 4 andra närmaste vännerna runt v 10-11. Jag fick sen ett MA i v 13, fostret hade dött först i vecka 10. Det var tråkigt att behöva gå ut med en så hemsk nyhet men alla som visste om graviditeten hade fått veta om missfallet oavsett om de hade vetat att jag var gravid eller inte. Det är en tuff period och jag behövde det stöd jag fick från min familj och vänner. Hade inte velat gå igenom något såhär tungt och bära det för mig själv. Däremot är jag glad att ingen annan utomstående fick veta.

Så nästa gång kommer jag nog göra precis likadant. De som jag vill ska vara involverade om det går fel kommer att få veta tidigt, då ser jag liksom ingen vits att vänta. Att gå ut med det till övriga vänner, bekanta, kollegor, officiellt på facebook osv skulle jag dock inte göra förrän efter RUL, tidigast KUB. Man vet aldrig. 1% är ingen tröst när det händer en själv tyvärr..

• Mercurialis

Jag har varit gravid tre gånger och alla gångerna har jag berättat tidigt för mina föräldrar, vänner allteftersom jag pratat med/träffat dem och på jobbet. Med tidigt menar jag runt vecka 6-8.

Första graviditeten slutade i ett MA i vecka 10.
    Andra och tredje graviditeten gick bra.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Jag är bara jag

Ja,får man stöd efter m.f/MA så kan man ju berätta... Vi får inte det så vi berättar ingenting om nåt efter 9 års kämpande. Unga som aldrig haft m.f kan ju dock berätta tidigare,risken är ju så liten.

Svar på tråden När kan man berätta om graviditeten och känna sig lugn?