• Anonym (lönsamt?)

Hur mycket tjänar egentligen en tiggare?

Ja, jag vet att det redan finns hundra tiggartrådar, men denna fråga har nog aldrig ställts.

Med tanke på hur många de har blivit, är jag förvånad över att de ens går runt. Jag ger aldrig pengar och inte de flesta jag känner heller. Och hur många har kontanter idag?

De sitter ju för sjutton överallt, eller går omkring på centrala platser och skramlar med muggar. Jag har sett enstaka personer ge, men de flesta undviker dem eller ser bara besvärade ut. Så hur mycket tjänar de egentligen? 

Det måste ju löna sig eftersom de är här, men jag får ändå inte ihop det.

• Svar på tråden Hur mycket tjänar egentligen en tiggare?
  • Anonym (work)
    nihka skrev 2015-06-23 14:16:16 följande:
    Bra då vet jag din hållning: prostitution är inget problem, men tiggeri är ett gigantiskt problem där en lång radda av lagar bryts. Toodle-oo.

Prostitution i sig har jag inga problem med, folk kan göra vad dom vill med sina egna kroppar utan att det berör nån annan.
    Samhället i sig däremot har stora problem med gruppen som visar ingen hänsyn till våra regler eller omgivning, det är ett problem vare sig dom säljer sexuella tjänster eller bara ofredar folk på gatan.

Anonym (Empati hallå!) skrev 2015-06-23 14:25:04 följande:
    Dina kommentare verkligen genomsyras av rasism, psykopati, och allmänt nedsättande kvinnosyn! Var har du din själ och har du förmåga att ge och känna kärlek?

Skillnaden mellan svenska och utländska hemlösa är att i Sverige har det iallafall, en gång i tiden, funnits ett skyddsnät, därav mindre hemlösa, fattiga! Ett sådant skyddsnät finns ej för dessa eu- migranter! Därför blir de också fler desperata bland denna utsatta grupp! Enkel matematik!! Hur ser du då på de med invandrarbakgrund som är födda i Sverige som är lika mörka som de som tigger? Ska de också få tigga då, eller ska de enbart få prostituera sig de också, om de hamnar snett?

Och du skriver att det är ett val?! Valet att prostituera sig eller att dö, menar du? Baseras detta valet på friheten att kunna välja, menar du då alltså?!

att sälja sin kropp sexuellt kan inte jämföras med ngt annat yrke, då detta handlar om det absolut innersta i en människa som man ger och tar av, om detta ej är frivilligt egentligen tar en människas själ oerhörd skada! Att ha en sådan miljö med folk som går omkring och prostituerar ger ingen finare gatubild, om du trodde det, enbart tragisk själlös och mörkt.. Då ser jag hellre att dessa människor får hjälp med att komma tillrätta med sina liv, allt annat är destruktivitet och ondska,

Och de har vi faktiskt råd med, att hjälpa några hundra svårt utsatta fattiga människor, som ett av världens rikaste länder!!

Kan du komma med mer specifik exempel för jag missar helt rasismen "psykopati" vad det ens innebär och eller var jag var nedsättande mot kvinnor.

Nedsättande mot kvinnor är man när man tvärt emot det jag har sagt förminskar dom som människor utifrån jobb dom utför.
    Sälja sig för växelpengar till arbetsgivare anses fint och okey, sälja en sexuell tjänst däremot, där kickar moralismen in och man avhumaniserar kvinnan till en hora man ska se ner på eller tycka synd om eller bägge delar på en gång.

Snarlika skydd finns i Rumänien, dom har också tillgång till samma förmåner som vi, fri skola vård och så vidare.
    Det är självvalt för dom att livnära sig på lurendrejeri och det är inget vi i Sverige har varken behov av eller ansvar för.
    Igen är det nesättande mot yrkestiggare att dumförklara dom och tro dom inte kan livnära sig på andra sätt än tiggeri eller prostitution.
    Det är människor vi snackar om med samma egenskaper kapacitet och möjligheter vi andra har.
    Så att låta dom sitta på gatan här och ge verksamhet lönsamhet är tvärt emot vad vissa har inbillat sig ingen hjälp alls, det är att försäkra sig att dom stannar kvar i på samma plats dom är i nu för dom har inget behov av att göra annat, varför ska dom när pengar faller i muggen, samlar sig på hög och några vidare omkostnader har dom sett till att inte ha.
    Det är vi som åker på omkostnader när vi måste städa efter dom.

Det handlar inte om några hundra, det handlar om tusentals kanske upp ill eller över 10 000, dessa förstör så mycket och har kostat så mycket i vintras att vi är uppe på några hundra miljoner, nej, det har vi inte alls råd med.

Varken i natur där våra barn kan inte använda friluftsområde på grund av mänsklig avföring som ligger överallt nu eller i rena pengar.

• Anonym (work)
    Anonym (Empati hallå!) skrev 2015-06-23 14:42:07 följande:

Det är som att jämföra att bli misshandlad med att bli våldtagen det sätter sig olika på psyket också, huruvida sex är med i bilden eller ej, eftersom sexualiteten når personens allra innersta kärna..

Dessutom är jag emot all form av tvång och övergrepp gentemot andra människor, och tycker att detta är något vi borde jobba med att komma tillrätta med! Det inte det är ok att utnyttja människor i någon form av arbete, där personen ifråga far illa, mår dåligt av det!

Trams, man jobbar för att man måste, vissa har tur och trivs med sitt jobb andra hatar sin pyssla men gör det likförbannat, vare sig man mår bra av det eller inte så lite arbetsmoral och självrespekt har dom flesta i sig.

Om du är emot all sorts tvång, varför anser du att vi ska kollektivt tvingas till att bli utsatta för yrkestiggare på gatan varenda dag?

Varför ska vi kollektivt som samhälle tvingas till att betala mångmiljonbelopp för att dom har satt i system att skita i att städa efter sig?

Varför ska vi tvingas till att se på när våra stadsparker, lekplatser och liknande ställen omvandlas till sanitära olägenheter?

• Anonym (Bumerang)
    Anonym (work) skrev 2015-06-23 16:43:46 följande:

Trams, man jobbar för att man måste, vissa har tur och trivs med sitt jobb andra hatar sin pyssla men gör det likförbannat, vare sig man mår bra av det eller inte så lite arbetsmoral och självrespekt har dom flesta i sig.

Om du är emot all sorts tvång, varför anser du att vi ska kollektivt tvingas till att bli utsatta för yrkestiggare på gatan varenda dag?

Varför ska vi kollektivt som samhälle tvingas till att betala mångmiljonbelopp för att dom har satt i system att skita i att städa efter sig?

Varför ska vi tvingas till att se på när våra stadsparker, lekplatser och liknande ställen omvandlas till sanitära olägenheter?

Jag delar inte din uppfattning att man ska jobba även om man mår dåligt av det och far illa av det! - Detta är jävligt inhuman och empatisk inställning som skall bekämpas!!

Jag tycker alla äckliga rasister och psykopater har inga andra än sig själva att skylla, när de bokstavligen skiter i sina fattiga medmänniskor som lider och inte vill bistå, trots sitt överflöd, om det blir smutsigt osv!! Kan man betala för massa polisiärt osv för att misshandla redan misshandlade utsatta människor, har man råd att hjälpa dom istället, men väljer man det förstnämnda, får man skylla sig själv om skiten man slängt på någon träffar en själv iställett!
  • Anonym (Bumerang)

* "...och OEMPATISK inställning som skall bekämpas!!" skulle det stå.

• Anonym (Bumerang)

Jaha ja, då kan man konstatera att sina kommentarer inte enbart genomsyras av rasism och kvinnoförtryck,utan även av lögner! Det är verkligen en förbannad lögn att de har ngt skyddsnät i Rumänien, eller någon annanstans för den delen!! Och de är ju pgr av rasister och fattigdomen, kriser i deras hemländer som de sitter här och tigger! De är ju rasisterna som inte anställer dessa människor eller låter deras barn få gå i skolan, som nedvärdera dom, ingen annan! Egentligen skulle man ignorera dig och dina påhittade historier, men eftersom en del låter sig luras är det nog inte rätt väg att gå, tyvärr.
  • Anonym (Bumerang)

Jaha ja, då kan man konstatera att sina kommentarer inte enbart genomsyras av rasism och kvinnoförtryck,utan även av lögner! Det är verkligen en förbannad lögn att de har ngt skyddsnät i Rumänien, eller någon annanstans för den delen!! Och de är ju pgr av rasister och fattigdomen, kriser i deras hemländer som de sitter här och tigger! De är ju rasisterna som inte anställer dessa människor eller låter deras barn få gå i skolan, som nedvärdera dom, ingen annan! Egentligen skulle man ignorera dig och dina påhittade historier, men eftersom en del låter sig luras är det nog inte rätt väg att gå, tyvärr.
  • Anonym (work)
    Anonym (Bumerang) skrev 2015-06-23 18:01:17 följande:
    Jag delar inte din uppfattning att man ska jobba även om man mår dåligt av det och far illa av det! - Detta är jävligt inhuman och empatisk inställning som skall bekämpas!!

Jag tycker alla äckliga rasister och psykopater har inga andra än sig själva att skylla, när de bokstavligen skiter i sina fattiga medmänniskor som lider och inte vill bistå, trots sitt överflöd, om det blir smutsigt osv!! Kan man betala för massa polisiärt osv för att misshandla redan misshandlade utsatta människor, har man råd att hjälpa dom istället, men väljer man det förstnämnda, får man skylla sig själv om skiten man slängt på någon träffar en själv iställett!

Vad är detta för trams helt ärligt, klart man måste arbeta, eller du föredrar att folk sätter sig på röven och inkasserar soc för att man tyckte mindre om sina arbetsuppgifter?
    Jag själv avskyr mitt jobb, men under tiden jag letar annat så kan jag tyvärr inte sjukskriva mig för misstycke, jag får snällt som alla andra skötsamma ansvarsfulla medborgare bita ihop och dra mitt strå till stacken.

Sig själva att skylla för vad, vad är det du raljerar om för jag tror du bara tappade fattningen och misa att ta med poängen i ditt sista.

Självklart ska vi betala polis att upprätthålla lagar och avhysa illegala ockupanter, absurd är det som pågår nu att man låter dom hållas som dom vill.
    För vad dom redan har kostat hade man kunnat bygga upp en ny by i Rumänien med alla moderna bekvämligheter, det har man inte gjort för att pengar har gått att bjuda dom på skit dom inte har rätt till och städa efter dom, det är inte att hjälpa, det är att skada dom och dränera samhället på resurser som skulle göra bättre nytta annanstans.
    Blev dom hjälpta av att vi har spenderat mångmiljonbelopp redan? nej, inte nånstans.

• Anonym (work)
    Anonym (Bumerang) skrev 2015-06-23 18:22:42 följande:

Hallucinerar du eller nått?

Peka på rasism kvinnoförtryck eller lögner.
    Dom har inte lika utbyggd välfärd som vi, det är riktigt, men stöd och mat får man om man hamnar i knipa, om man är villig att motto hjälpen vilket detta sällskapet inte är.
    Problemet här är inte påhittad fattigdom utan mer nomad livsstil och frivillig isolation som är omöjlig att bryta fram tills dom tar beslut som dom gör.

Organisationer som jobbar med detta håller inte med dig nånstans, dom tar ut sina barn från den fria skolan själva så dom kan eller giftas bort eller jobba med familjeverksamheten.
    Det är livsstilen som är grundproblemet inte symptomen av det.
    Problem hittar vi även hos dom som gör det hela möjligt, skulle inte lönsamheten finnas på grund av naiva självgoda individer skulle vi inte ha tiggare på gatan, dom dras till pengar och här finns det tillsynes gott om dom.

• Anonym (***)
    Anonym (work) skrev 2015-06-23 18:30:12 följande:

Peka på rasism kvinnoförtryck eller lögner.
    Dom har inte lika utbyggd välfärd som vi, det är riktigt, men stöd och mat får man om man hamnar i knipa, om man är villig att motto hjälpen vilket detta sällskapet inte är.
    Problemet här är inte påhittad fattigdom utan mer nomad livsstil och frivillig isolation som är omöjlig att bryta fram tills dom tar beslut som dom gör.

Organisationer som jobbar med detta håller inte med dig nånstans, dom tar ut sina barn från den fria skolan själva så dom kan eller giftas bort eller jobba med familjeverksamheten.
    Det är livsstilen som är grundproblemet inte symptomen av det.
    Problem hittar vi även hos dom som gör det hela möjligt, skulle inte lönsamheten finnas på grund av naiva självgoda individer skulle vi inte ha tiggare på gatan, dom dras till pengar och här finns det tillsynes gott om dom.

Det är så konstigt att folk låtsas om att dessa människor vill leva på samma sätt som vi gör. 
    Alla är inte lika och alla vill inte ha lika. 
  • lgkfjd

@ Anonym( work), Tänker inte mata trollet här, men du kan alltid åka till Rumänien så får du se med egna ögon hur diskriminerade romer är där och vilken extrem fattigdom de lever i, har själv varit där, dina jävla inlägg är enbart fyllda med rasistiska lögner! Sedan att du tycker att man ska vara sadistisk och misshandla sjuka och de som är på absolut botten,göra det kroppen ej mäktar med, trotsa naturlagar och allt vad du kräver- Det får stå för dig! Men jag delar verkligen inte din genomruttna männsokosyn!!

• Anonym (work)
    lgkfjd skrev 2015-06-24 00:12:04 följande:

@ Anonym( work), Tänker inte mata trollet här, men du kan alltid åka till Rumänien så får du se med egna ögon hur diskriminerade romer är där och vilken extrem fattigdom de lever i, har själv varit där, dina jävla inlägg är enbart fyllda med rasistiska lögner! Sedan att du tycker att man ska vara sadistisk och misshandla sjuka och de som är på absolut botten,göra det kroppen ej mäktar med, trotsa naturlagar och allt vad du kräver- Det får stå för dig! Men jag delar verkligen inte din genomruttna männsokosyn!!

Hälften lever i lyx och överflöd och hälften leven som dom väljer att göra det här.
    Så ser det ut rent praktiskt.
    Diskriminerade däremot är stort skitsnack, det satsas mycket pengar där att få yrkestiggare att låta sina barn gå i skolan och få en fot in i vårt samhälle och genväg till jobb, utan vidare framgång, man har även försökt utbilda dom vuxna med noll resultat.

Nej, jag tycker där emot att det är ren vansinne att folk här och stat sponsrar bland annat detta.

www.aftonbladet.se/nyheter/article21009655.ab

Dessa ungar ska vara i skolan och lära sig saker och inte följa med sina yrkestiggande föräldrar för att eller extraknäcka vid sidan om eller vara med och skapa extra sympatier, utsatta barn betalar bra i Sverige.
    Tycker om bilden på artikeln, denna fattiga utsatta flerbarns förälder har fräshare bil än jag har och har råd att ta sig tusentals kilometer hit, jag själv har inte varit på utomlandssemester på grund av att det kostar för mycket, väljer andra alternativ med min familj.
    Fattiga my as, har man råd att betala tusentals kronor för att ta sig eller bila tusentals kilometer är man inte fattig.
    Jag skulle mer säga smart, välkalkylerat och girig mer, dom kommer inte hit utan anledning, dom kommer inte hit på grund av nån påhittad fattigdom, dom kommer hit för dom i eu är det mest lönsamt att bedriva jobbet just här för stunden.

Vad menar du trotsa naturlagar, i alla storstäder där dom vistas främst finns det gott om offentliga toaletter, fast det är klart mer krävande att gå några hundra meter från lägret till en toa än att bara göra sina behov där man står.
    Jag kräver inga mirakel, jag kräver mer att dom ska ta sitt sketna ansvar och skapa så lite skada så lite som möjligt i omgivning man vistas i och våra politiker ta siut ansvar och köra ut dom från landet.

• Anonym (Bumerang.)

@Anonym(work),

Dessvärre följer du bara upp med ytterligare lögner och felaktigheter, ryktesspridning, felaktiga myter i din senaste postning här men du kanske tror på dessa lögner och fantasier själv i din "psykopatrasist- bubbla..Tyvärr anses psykopati vara obotligt.

Jag kan tyvärr inte diskutera med någon som uppenbart inte lever i verkligheten och än mindre har någonsin pratar med någon av dessa som du valt att smutskasta och ljuga om!

Men vad gör det om man har helt och hållet avsaknad av empatisk förmåga! Tyvärr kan vi inte fortsätta diskutera då du fortsätter enbart att ljuga, i syfte att smutskasta, så vi kommer inte komma längre, frågan. Kan bara konstatera att det du skriver inte är sant.

• Anonym (work)
    Anonym (Bumerang.) skrev 2015-06-24 14:11:28 följande:

@Anonym(work),

Dessvärre följer du bara upp med ytterligare lögner och felaktigheter, ryktesspridning, felaktiga myter i din senaste postning här men du kanske tror på dessa lögner och fantasier själv i din "psykopatrasist- bubbla..Tyvärr anses psykopati vara obotligt.

Jag kan tyvärr inte diskutera med någon som uppenbart inte lever i verkligheten och än mindre har någonsin pratar med någon av dessa som du valt att smutskasta och ljuga om!

Men vad gör det om man har helt och hållet avsaknad av empatisk förmåga! Tyvärr kan vi inte fortsätta diskutera då du fortsätter enbart att ljuga, i syfte att smutskasta, så vi kommer inte komma längre, frågan. Kan bara konstatera att det du skriver inte är sant.

Peka på felaktigheter så kan jag komma med relevanta länkar.
    Lägg ner med halmgubbar och floskler för det dumförklarar bara dig själv.

Nej, det brukar vara så, man kan inte diskutera utan relevanta argument.

Konstatera du vad du vill, du kan även yrka på att jorden är platt.

Jag kan mer säga att empati har inget med saken att göra, har man empati och vilja hjälpa dom fattiga i sämre ställt länder så finns det fungerade metoder att göra det på.
    Det som pågår på gatan här hjälper inte dom, det gör bara att dom kommer fortsätta samtidigt som dom kostar oss absurda summor på det.

Svar på tråden Hur mycket tjänar egentligen en tiggare?