• Anonym (undrar)

Tonåring på 1990-talet, fick du studiebidraget?

Hej!
    Kanske en konstig fråga men jag är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig. Du som var tonåring och gick i gymnasiet på 1990-talet, fick du studiebidraget direkt till dig, utan omvägen via föräldrarna?

Kom det något papper hem där du fick fylla i kontonummer för att få pengarna?

Även du som gått gymnasiet senare får såklart svara. Men när jag gick i gymnasiet på 1990-taelt har jag inget minne av att jag fick något studiebidrag, det är därför jag undrar. Har även en aning om varför men vill veta hur det "ska" gå till först.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tonåring på 1990-talet, fick du studiebidraget?
  • sextiotalist
    Fjäril kär skrev 2015-05-13 16:50:11 följande:
    Inte då i alla fall i mitten av 90-talet Inte för mig.  Jag fick ett papper jag skulle ha med till banken med min egen underskrift och kontonummer om jag ville ha pengarna på mitt konto. Jag var tvungen att aktivt välja att få pengarna till mig. 

Utbetalningskort var det aldrig fråga om då i alla fall. 
    Det var nog lika aktuellt då som nu. Detta förfarande är exakt som idag och hade du inte lämnat in bankuppgifterna så hade du fått ett utbetalningskort, sambons äldsta fick utbetalningskort första måna den, det yngre fick det inte då det syskonet var snabb med att lämna in uppgifterna
    Numera kan man göra det hemifrån, via e-legitimation
  • Anonym (poko)
    Fjäril kär skrev 2015-05-13 16:50:11 följande:

Inte då i alla fall i mitten av 90-talet Inte för mig.  Jag fick ett papper jag skulle ha med till banken med min egen underskrift och kontonummer om jag ville ha pengarna på mitt konto. Jag var tvungen att aktivt välja att få pengarna till mig. 

Utbetalningskort var det aldrig fråga om då i alla fall. 

-97 fick jag första studiebidraget på utbetalningskort innan jag anmälde kontonummer till CSN
  • Fjärilslarv

Är född 85 och fick mitt barnbidrag från 14 års ålder (och sedan studiebidraget då) och det skulle räcka till allt utom mat, husrum, och avgiften till musikalskolan. När barnbidraget gick över till studiebidrag fick jag inget under sommaren, utan fick arbeta.

• Pymsan

Jag är född 1980 och fick studiebidraget själv från det att jag var runt 15-16. Vet att mamma fyllde i nåt papper, annars gick det ju in på hennes konto eftersom jag inte var myndig.

• Anonym (Mrs C)
    Anonym (IQ) skrev 2015-05-13 16:36:37 följande:

Fel. Som myndig får man pengarna till eget konto om man har anmält att csn ska in på det. Om man inte har informerat csn så får man utbetalningskort. Det sker per automatik från det man fyllt 18 år.

Utbetalningskorten brukar ju gälla en viss tid, vad händer om de inte löses in..?

(Kan föräldern få summan som senast reggade konto eller vad?)
  • Anonym (Johan)
    Fjäril kär skrev 2015-05-13 16:31:26 följande:

Det handlar inte om förfalskning av något bankpapper.

Det kommer ett brev till föräldrarna att från o med 18 års ålder ska studiebidraget betalas ut till barnet OM man vill det.  Säger man ingenting så fortsätter pengarna att gå in på det angivna kontonumret. 

Man måste alltså godkänna att pengarna går in på annat konto - annars fortsätter pengarna att komma in på det redan befintliga kontot. 

Det är alltså inget som sker per automatik, man har rätt att få pengarna till sig utbetalad vid 18 års ålder men det måste AKTIVT VÄLJAS AV 18-ÅRINGEN

Jag minns inte hur det gick till på 90-talet. Men idag får barnet sitt studiemedel på en utbetalningslapp om de inte själva anger ett kontonummer. Det ska inte fortsätta gå in på föräldrarnas konto om inte barnet sagt ok. Det är inte så att det fortsätter om man inte säger något, utan då betalas pengarna ut på utbetalningslapp.
  • Betty Boop

Jag gick i gymnasiet från -89-92 och fick mitt studiebidrag insatt på mitt eget konto ändå från början. Jag var 16 när jag började.Det behövdes nåt papper som föräldrarna skulle skriva på. 

• BeanBag
    Anonym (Mrs C) skrev 2015-05-13 18:28:39 följande:

Utbetalningskorten brukar ju gälla en viss tid, vad händer om de inte löses in..?

(Kan föräldern få summan som senast reggade konto eller vad?)

Nej då har du nog förbrukat din chans på pengarna om du inte hämtar ut dem i tid.
  • Anonym (Mrs C)
    BeanBag skrev 2015-05-13 19:27:03 följande:

Nej då har du nog förbrukat din chans på pengarna om du inte hämtar ut dem i tid.

Återgår de till systemet? Hur kan det egentligen vara tidsbegränsat?

Nåja, mest nyfiken på om föräldern henom att "slarva bort" lappen kunde få pengarna då.
  • Anonym (!!!)

Nopp men mamma tog de fram tills jag blev 18 och fick de på mitt konto, däremot gav hon mig alltid pengar när jag behövde så o slutändan var det alltid mer än de där 1050. glad för det!!

• Batmamba

Ja det fick jag. 640 kr var det, har jag för mig. Det räckte till kläder, resor, nöjen, godis, skivor och sånt. Mat och bostad stod päronen för.

Pengarna kom till mitt konto med eget uttagskort.

Svar på tråden Tonåring på 1990-talet, fick du studiebidraget?