• Anonym (Hej smartskalle)

Kalla faktas avsöljande om tiggeriet - din reaktion?

http://www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/kalla-fakta-granskar-exploateringen-av-fattiga-eu-migranter-5550ae9cfca38f27d70001bd

TV4 avslöjade i gårdagens avsnitt av Kalla fakta att tiggare luras hit och sedan får sina pass fråntagna. Tiggarna tvingas sedan under slavliknande förhållanden att tigga och de får inte behålla en krona av intäkterna. Tiggaren man hade med i reportaget var konstant övervakad och ständigt under hot. 

Samtidigt ser man tiggare som tar sig hit i sina egna bilar och som kanske inte alls är så fattiga. Man hör även talas om tiggare som bygger flervåningshus för pengarna de drar in.

Vad är din tanke kring TV4as avslöjande? Trodde du att dina pengar gick till tiggaren? Känner du dig lurad och dum? Känner du empati för den utsatte tiggaren? Vad är din lösning på problemet?

• Svar på tråden Kalla faktas avsöljande om tiggeriet - din reaktion?
  • dessan59

leif-Göran

Empati är något du saknar?! men du kanske hellre lägger 1000 spänn på en prostituerad än på en tiggare?? du kanske också behöver kondomer i så fall!

inka

stackars dig! totalt avsaknad av empati!

gert

jodå, har man bott i huvudstaden så har jag sett flera läger och hur det ser ut! jag har säkert sett fler tiggare än du, och tycker också att dom svinar ner. Men vad ska dom göra då?

• Gert
    dessan59 skrev 2015-05-14 21:16:49 följande:

gert

jodå, har man bott i huvudstaden så har jag sett flera läger och hur det ser ut! jag har säkert sett fler tiggare än du, och tycker också att dom svinar ner. Men vad ska dom göra då?

Vilka läger har du sett i huvudstaden? Man måste bege sig till förorterna på bilvägar och grönområden för att se hur tiggarlägren ser ut. Det finns ett läger i en skogsplätt vid Akallalänken och där står det ca 50 stycken stora vita husbilar och husvagnar med stora vita bilar, ser ut som jeepar. Alla med utländska registreringsskyltar och rom-kläder som hänger på tork i snören vid husvagnarna.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • ikna
    Gert skrev 2015-05-14 21:22:56 följande:
    Vilka läger har du sett i huvudstaden? Man måste bege sig till förorterna på bilvägar och grönområden för att se hur tiggarlägren ser ut. Det finns ett läger i en skogsplätt vid Akallalänken och där står det ca 50 stycken stora vita husbilar och husvagnar med stora vita bilar, ser ut som jeepar. Alla med utländska registreringsskyltar och rom-kläder som hänger på tork i snören vid husvagnarna.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Gert, det är irländare mellan akalla och lunda.
  • Gert
    ikna skrev 2015-05-14 21:41:17 följande:
    Gert, det är irländare mellan akalla och lunda.
    Det har jag svårt att tro. De ser ut som romer. Dessutom finns det inte så många irländska asfaltsläggare i västerort och de som har ockuperat marken har varit där i flera månader. Asfaltsläggarna drar iväg ganska snabbt.
  • ikna
    Gert skrev 2015-05-14 21:49:39 följande:
    Det har jag svårt att tro. De ser ut som romer. Dessutom finns det inte så många irländska asfaltsläggare i västerort och de som har ockuperat marken har varit där i flera månader. Asfaltsläggarna drar iväg ganska snabbt.
    Stod där i tisdags på rast och var ut med hundarna bland alla husvagnar och där står en massa rackiga lastväxlare och schaktbilar med gula plåtar GB och IRL, så jo det är asfaltsläggare.
  • Anonym (leif-göran)
    dessan59 skrev 2015-05-14 21:16:49 följande:

leif-Göran

Empati är något du saknar?! men du kanske hellre lägger 1000 spänn på en prostituerad än på en tiggare?? du kanske också behöver kondomer i så fall!

inka

stackars dig! totalt avsaknad av empati!

gert

Ger du pengar till gatflickan så föder man en helt annan verksamhet också.

Ger du pengar till tiggaren så föder du en helt annan verksamhet där med.

Köper du av tjuven så föder du en annan verksamhet..

Så länge privatpersoner ger pengar till gatflickan, tiggaren eller tjuven så är man med och skapar ett problem.

Man kanske borde skicka räkningen för tiggarnas nedskräpning till dem som lägger pengar i muggen...

Men om de nu vet att livet är fattigt så de behöver tigga pengar till sina barn. Då behöver de kanske inte skaffa fler barn att tigga till. Sen kanske de inte har råd med att skydda sig. Så då kan gummi lastbilarna rulla..  Svensktillverkat gummi sponsrat av Sverige. Vilket skulle skapa en del arbete i Sverige. Istället för att skicka en lastbil med pengar till exempelvis Rumänien så kan de ta de pengarna och tillverka gummi. O en gul och blå flagga med texten Made in Sweden.. Marknadsföring på samma gång..

bättre kan man man inte få för pengarna än att skicka dem till några få korrupta som ändå inte lämnar pengarna vidare. 

Sen borde vi dela EU på mitten. Ett EU för ovan vitlöksbältet och ett annat för de under vitlöksbältet. 
    Sverige är som ett dumt manligt EX. Bra att ha när plånboken ska fram.. Annars är det mest bara skit.
    Vi har blivit som ett enda stort Socialkontor åt världen... Sverige betalar, pappa betalar, exet betalar. och snart dör gubben och alla kan dansa på dess grav.

Det finns pensionärer som inte kan gå till tandläkaren och tiggaren får tandvård för en 50 lapp.. va fanken liknar det..  Ska vi måla pensionärerna med skokräm eller?
    Vi har inte råd att ge barnen mat i skolan (inte en grisen skulle äta skiten). Men vi har råd att sanera efter tiggarna.

Empati för vem..?
    Om jag måste välja. Så väljer jag barn och pensionärer före nån tiggare med skylt där det står tre barn (verkar vara standard antal) med en kopp och ett problem vi inte skapat.

Andra länder kan skicka ut dem. Men inte bror duktig.. Nä nä här ska det wurmas..

De är så man håller på att spy i sin egna mun...
  • Gert
    ikna skrev 2015-05-14 21:54:52 följande:
    Stod där i tisdags på rast och var ut med hundarna bland alla husvagnar och där står en massa rackiga lastväxlare och schaktbilar med gula plåtar GB och IRL, så jo det är asfaltsläggare.
    Menar vi samma ställe? På kartan heter det Björnberga/Stensträng.
  • ikna
    Gert skrev 2015-05-14 22:01:10 följande:
    Menar vi samma ställe? På kartan heter det Björnberga/Stensträng.
    Ca 100m från där norrviksvägen går ihop med akallalänken.

Kanske inte är samma, hittar inte Björnberga nämligen.
  • Gert
    ikna skrev 2015-05-14 22:06:52 följande:
    Ca 100m från där norrviksvägen går ihop med akallalänken.

Kanske inte är samma, hittar inte Björnberga nämligen.
    Titta här: kartor.eniro.se/

Ja, det ligger i såna fall ganska nära.
  • Anonym (MinÅsiktÄrGuldVärd)
    Notetur Nomen skrev 2015-05-14 15:07:47 följande:
    Fast du har ju skrivit massa direkta felaktigheter i ditt inlägg så varför skulle du få något medhåll?
    Och du skriver en massa felaktigheter i ditt så varför skulle jag bry mig om det?
    Notetur Nomen skrev 2015-05-14 15:07:47 följande:
    Fast du har ju skrivit massa direkta felaktigheter i ditt inlägg så varför skulle du få något medhåll?
    Och du skriver en massa felaktigheter i ditt så varför skulle jag bry mig om det?
    tankfull skrev 2015-05-14 15:27:31 följande:
    Vad sägs om att du själv stiger ned ifrån dina löjligt höga hästar, min vän, och inser att det inte är du personligen som sitter inne med svaret!
    Tror nog att jag har mycket mer insikt än medelsvensson som proppar chips i fejset medan han eller hon är helt förfärad av vinklade sanningar presenterade av svensk "grävande" och "avslöjande" journalistik. Jag är villig att erkänna om jag har fel. Men hittills har varken du eller den där andra som säger emot presenterat något utan enbart kommenterat att mitt inlägg innehåller felaktigheter. Exakt vari de består är det väldigt tyst om. Kanske för att ni aldrig satt er fot i Rumänien? Kanske för att ni inte har pratat med folk där? Kanske för att ni är för lata för att ta reda på sanningar och nöjer er istället med att vara "goda" och stoppa en tjugolapp i tiggarens mugg varannan vecka? Kanske för att ni med hull och hår sväljer svensk vänstermedias dumheter och aldrig läser mer objektiva internationella nyheter? Annat?
  • AnnaLisaAnon
    Anonym (vakna) skrev 2015-05-14 13:43:49 följande:
    Pengar tas från biståndskassan för att finansiera detta, skatter höjs för att vi ska kunna betala till alla andra. Nej detta är skrämmande och hjälper inga förutom att stjälpa oss själva. Vilka ska vi hjälpa när pengarna är slut?. 
    Vilka ska hjälpa oss när pengarna är slut ?

• Anonym (G)
    Mandel skrev 2015-05-13 20:27:17 följande:

Här bor de i stora campingläger med svenskregistrerade husvagnar och en del av dem kör till och med omkring i svenskregistrerade bilar. 

Vart har de fått tag på både svensk husvagn och svensk bil? Hur har de haft råd med det? 

Hur har de kunnat göra upp den affären när de inte kan vare sig svenska eller engelska?

Har sett många skapliga bilar med Bulgarien- eller Rumänienskyltar, inga rostiga rishögar, men inte heller värsta vrålåken.

Hur hittar en fattig människa utan bil och utan språkkunskaper ut till små lanthandlare runt om i landet?

Detta är en politisk sak att lösa. Sverige måste sätta åt hårt mot både Rumänien och Bulgarien. Sedan ska det även krävas att EU sätter hårt mot dem och utesluter dem om de inte tar hand om sina medborgare. Varför ska vi sponsra dessa länder med miljarder i avgifter till EU och så ska vi skicka miljonbelopp via hjälporganisationer och även sponsra dem med miljoner i kontanter i gamla kaffemuggar?

Ursäkta, men hur mycket av reportaget sjönk in hos dig? Såg du reportaget alls? Du frågar hur de har råd med husvagnar och bilar..men det var ju tydligt att de som organiserar tiggarna (och som gör sig en förtjänst på dem) ofta ordnar skjuts och boende. Många av bilarna som används verkar dessutom ha körförbud.

Vad jag tycker är anmärkningsvärt är att de förbjudit tiggeri i Rumänien och alltså exporterat sina samhällsproblem hit.
    Anonym (G) skrev 2015-05-15 12:06:21 följande:
    Ursäkta, men hur mycket av reportaget sjönk in hos dig? Såg du reportaget alls? Du frågar hur de har råd med husvagnar och bilar..men det var ju tydligt att de som organiserar tiggarna (och som gör sig en förtjänst på dem) ofta ordnar skjuts och boende. Många av bilarna som används verkar dessutom ha körförbud.

Vad jag tycker är anmärkningsvärt är att de förbjudit tiggeri i Rumänien och alltså exporterat sina samhällsproblem hit.
    En av anledningarna var att tiggarna tog till värre och värre och mer avskyvärda metoder för att väcka sympati eftersom folk inte ville ge.  Det har förekommit att de skadat sina barn med flit  för att väcka medlidande. De stal, de hotade, de gjorde inbrott. Så samhället tröttnade.

Ironiskt nog var förbjudet också delvis för att landet skulle verka bättre från ett EU perspektiv. Inte fan trodde de att många "kreativa" hjärnor ur minoritetsgrupperna skulle komma på tanken att lyxrenovera hus i Rumänien för bidrag de lurat åt sig i England eller anordna tiggarresor till Sverige och göra sina barn lidande igen genom att ta dem ur skolan, tvinga dem till att tigga, etc. Finns massor med nyhetsreportage som visar det med bidragsutnyttjande i Storbrittannien.
Svar på tråden Kalla faktas avsöljande om tiggeriet - din reaktion?