Hemma med nyfödd och 2-åring, hjälp!
Vi har precis fått barn nr 2 för tre veckor sedan, storasyster är 2 år och 3 månader. Jag är hemma med båda nu när mannen börjat jobba efter första 10 dagarna. Storasyster går inte på dagis och har inte gjort det förut heller.
Det var väl ingen överraskning att det skulle vara lite trixigare att vara hemma med två istället för ett barn men ibland blir det situationer som jag inte vet hur jag ska lösa på ett vettigt sätt.
Som idag, storasyster sover fortfarande mitt på dagen och jag hörde att hon började vakna så jag gick upp till henne, har med mig lillebror på armen då han är vaken. Hon blir ledsen och vill sova mer säger hon. (Det hände rätt ofta även innan vi fick lillebror att hon var ledsen/arg när hon vaknade på dagen.) I de allra flesta fall kan jag lyckas prata bort ledsenheten med något vi ska göra, tex fixa gott mellis, vad är det för väder ute, titta ett flygplan, ja, you name it. Men idag funkade inget. Hon vill kramas så vi sitter på sängen en stund. Lillebror börjar bli lite kinkig efter ett tag och jag försöker igen att vi ska gå ner och hitta på något, vi kan kramas mer i soffan osv. Hon vill absolut bli buren ner, jag säger att det går inte. Vi som kan gå får gå själva, vi kan hålla i handen istället. Hon vill inte. Tillslut säger jag att vi måste ner nu för lillebror måste äta, han är ganska gnällig vid det här laget. Hon lägger sig i sängen, börjar skrika. Ska du med frågar jag, nu ska vi ner. Hon blir argare och argare. Vi håller på fram och tillbaka ett tag innan jag tillslut lämnar en gallskrikande dotter som bara vill kramas med mamma utan lillebror och går ner.
Jag kände mig som världens svikare mot min dotter men jag kom inte på vad jag skulle göra annars. Hon fortsätte skrika flera minuter tills jag tillslut lägger ifrån mig lillebror och bär ner storasyster. Jag blir irriterad för att dottern "vunnit", det funkar inte att hon ska bäras. Men jag hade inte hjärta att låta henne sitta där själv och skrika. Istället låg lillebror och skrek när vi kom ner. Lillebror fick mat och dottern tittar nu nöjt på fåret Shaun men det funkar inte i längden.
Finns det några färdiga kit för att klona sig själv hemma eller har någon något annat förslag?