• Anzil

Hur kan man se om någonting är skyddad av upphovsrätten eller inte?

Ja. Hur ser man om musik är skyddad av upphovsrätten eller inte.

För tydligen när man lyssna gratis på musik någonstans så är den ändå upphovsskyddad.

Exempelvis vid nedladdning av en iPad av. Låt oss säga en app som man kan skapa filmer med häftiga effekter samt sätta på ljud & musik.

De musiken som finns på den appen som jag har är totalt okända låtar för min del i alla fall. Så jag vet inte om det är en låt som skaparna av appen har skapat den själva. I varje fall så undrar jag - Skulle låten vara upphovsskyddad?

Eller hur tar man reda på det. Eller är det såhär: Bara för att den finns på appen, och man själv laddat ner appen, så gör det att det är okej att exempelvis tjäna pengar på sin klipp, samt dela runt den på nätet.

Tack på för hand!

Frågan lyder kort & enkelt - Hur vet man exakt om någonting är upphovsskyddad.

• Svar på tråden Hur kan man se om någonting är skyddad av upphovsrätten eller inte?
  • sportpappa
    Anzil skrev 2015-05-15 09:32:36 följande:
    Vart kan man läsa det här avtalet om hur man får använda deras produkt?
    Det bör finnas en länk eller menyval i iMovie.

Jag hittade den här diskussionen som är exakt vad du frågar om:
    productforums.google.com/forum/
    De verkar komma fram till "When you purchased the app you also purchased a license to use the sound effects and loops on a royalty free basis to create your own original soundtracks and use them in your videos including for commercial purposes."
  • Anzil
    sportpappa skrev 2015-05-15 09:42:23 följande:

De verkar komma fram till "When you purchased the app you also purchased a license to use the sound effects and loops on a royalty free basis to create your own original soundtracks and use them in your videos including for commercial purposes."
    JAA!

Alltså betyder det att jag kan visst sätta annons på klippet? :)

TACK SÅ HIMLA MYCKET!

Stort tack!

Rätta gärna mig om jag tolkade fel. (Är inte så väldans bra på engelska)

TACK!
  • sportpappa
    Anzil skrev 2015-05-15 10:02:05 följande:
    Alltså betyder det att jag kan visst sätta annons på klippet? :)
    Ja, det är det som de kom fram och det låter rimligt.
  • Anzil
    sportpappa skrev 2015-05-15 10:38:50 följande:
    Ja, det är det som de kom fram och det låter rimligt.
    Tack så mycket!

Jag skall sätta annons på videon om ett ögonblick. Som sagt, det kommer nog inte bli så stora pengar, inte vad jag tror i alla fall. Men ändå är det väl lite smått kul att få extra slantar i plånboken. HEHE.

Tack, du har varit till en stor hjälp.

Fortfarande lite skraj av mig, måste jag meddela.
  • Johan70

Det stämmer rimligtvis INTE.

Att man köper en app och det följer med en licens, innebär att man själv och ens närmaste får lyssna på musiken. Det innebär INTE att man kan använda musiken i egna kommersiella sammanhang utan att betala för det.

I princip all musik som man hämtar från nätet måste man anta uppnår verkshöjd och således omfattas av upphovsrättslagen. Kontakta utgivaren av musiken om du vill använda den i egna kommersiella sammanhang, så att du kan skriva kontrakt på det. Annars kan du åka dit för upphovsrättsintrång och det är inte roligt. Kontakta en jurist om du behöver hjälp.
  • sportpappa
    Johan70 skrev 2015-05-18 11:53:30 följande:
    Det stämmer rimligtvis INTE.

Att man köper en app och det följer med en licens, innebär att man själv och ens närmaste får lyssna på musiken. Det innebär INTE att man kan använda musiken i egna kommersiella sammanhang utan att betala för det.

I princip all musik som man hämtar från nätet måste man anta uppnår verkshöjd och således omfattas av upphovsrättslagen. Kontakta utgivaren av musiken om du vill använda den i egna kommersiella sammanhang, så att du kan skriva kontrakt på det. Annars kan du åka dit för upphovsrättsintrång och det är inte roligt. Kontakta en jurist om du behöver hjälp.
    I det här fallet anser jag att det är annorlunda eftersom det är ett filmredigeringsprogram där användarna skapar egna filmer och det finns musik inkluderat i programmet som är just tänkt att användas i de filmer man skapar.
  • Moderno

Men tillhörde denna licens till appstore och specifikt till appen som ts använder?

Om det är så, bör det vara helt riskfritt att använda materialet.
  • Johan70
    sportpappa skrev 2015-05-18 14:20:06 följande:
    I det här fallet anser jag att det är annorlunda eftersom det är ett filmredigeringsprogram där användarna skapar egna filmer och det finns musik inkluderat i programmet som är just tänkt att användas i de filmer man skapar.
    Om det framgår av licensavtalet, så är det så. Det är inget du bara kan sluta dig till genom att "anse" det. Läs avtalet.
  • Johan70
    Moderno skrev 2015-05-18 21:06:09 följande:
    Men tillhörde denna licens till appstore och specifikt till appen som ts använder?

Om det är så, bör det vara helt riskfritt att använda materialet.
    Ja, *om* det framgår av licensavtalet. Annars inte. Läs avtalet.
  • Anzil

Youtube, hur ser det ut där? Hur kan man se om de har upphovsrätt?

De delar ju ut musik, som man kan sätta på sina videos.

Innebär det att jag exempelvis kan sätta en musik i min videoklipp, och därefter sätta en annons på videon?

Eller bryter jag mot upphovsrätten?

Tack på förhand!

• Anzil

Skulle ju underlätta om Youtube hade E-post adress, som man kunde skicka frågor och liknade. Men de har ju inte det . . .

• Moderno
    Anzil skrev 2015-05-25 10:30:37 följande:

Youtube, hur ser det ut där? Hur kan man se om de har upphovsrätt?

De delar ju ut musik, som man kan sätta på sina videos.

Innebär det att jag exempelvis kan sätta en musik i min videoklipp, och därefter sätta en annons på videon?

Eller bryter jag mot upphovsrätten?

Tack på förhand!

Det du beskriver, dvs. att du spelar in musik (eller laddar ner musik) som ligger på Youtube och använder i eget syfte t.ex. genom att göra musiken tillgänglig för allmänheten, är i normalfallet inte tillåtet om du inte har fått tillåtelse från rättighetshavaren att göra det. 

I något fall kan det stå klart dels att det är rättighetshavaren som lagt upp videon på Youtube, dels att denne ger sin tillåtelse för envar av förfoga över materialet. Men det hör nog till ovanligheterna. 

Att bryta mot upphovsrätten är straffbart, och samhället har visat en hård inställning gentemot upphovsrättsbrott. Därför bör man vara försiktig när man förfogar över material som man inte själv är upphovsman till. 

Kan du inte skapa egen musik som du kan använda till dina videoklipp? Det finns ju vissa gratisprogram (vanligtvis demos) som går att använda i detta syfte.
  • Anzil
    Moderno skrev 2015-05-25 10:52:16 följande:
    Det du beskriver, dvs. att du spelar in musik (eller laddar ner musik) som ligger på Youtube och använder i eget syfte t.ex. genom att göra musiken tillgänglig för allmänheten, är i normalfallet inte tillåtet om du inte har fått tillåtelse från rättighetshavaren att göra det. 

I något fall kan det stå klart dels att det är rättighetshavaren som lagt upp videon på Youtube, dels att denne ger sin tillåtelse för envar av förfoga över materialet. Men det hör nog till ovanligheterna. 

Att bryta mot upphovsrätten är straffbart, och samhället har visat en hård inställning gentemot upphovsrättsbrott. Därför bör man vara försiktig när man förfogar över material som man inte själv är upphovsman till. 

Kan du inte skapa egen musik som du kan använda till dina videoklipp? Det finns ju vissa gratisprogram (vanligtvis demos) som går att använda i detta syfte.
    Du förstår inte . . .

Youtube själva erbjuder ju dessa låtar, så man kan sätta in de i videon. Och då undrar jag, skulle det OCKSÅ vara okej att sätta annons på videoklippet?
  • Moderno
    Anzil skrev 2015-05-25 12:00:33 följande:
    Du förstår inte . . .

Youtube själva erbjuder ju dessa låtar, så man kan sätta in de i videon. Och då undrar jag, skulle det OCKSÅ vara okej att sätta annons på videoklippet?
    Nej, jag kan inte säga att jag förstår dig riktigt. 

Men om Youtube erbjuder låtar som kan användas för att göra användarnas uppladdade videoklipp mer intressanta eller liknande, så måste det finnas ett användaravtal att läsa någonstans i anslutning till den funktionen. Det kan t.ex. vara ett moment i uppladdningen där det står att användaren ska acceptera ett villkor för att kunna fortsätta (t.ex. en ruta där det står att man läst igenom villkoren och att man accepterar dem). 

Av dessa villkor bör det framgå hur du får förfoga över musiken. Om det är så, att det inte finns något sådant avtal får du på egen risk avgöra om du tror att musiken är fri att använda (en låt som du kan hitta på Spotify t.ex. kan man nog anta inte omfattas av någon sådan möjlighet, däremot kan en basgång eller en loop kanske vara fri att använda).

Google äger Youtube. Ett tips kan vara att du vänder dig till Google med din fråga. 

Förklara gärna närmare om du vill ha fler tips.
Svar på tråden Hur kan man se om någonting är skyddad av upphovsrätten eller inte?