• Anonym (Tommys mamma)

Kalla faktas reportagefilm ändrar ingenting

Jag trodde att Kalla faktas reportagefilm skulle tillföra något nytt men inte alls. Journalisten hade lyckats skaka fram en handfull tiggare som enligt honom utnyttjades och endast en blev intervjuad. Och Polisen har inte fått någon, inte någon, fälld för människohandel. Enligt reportaget kommer också de allra flesta hit frivilligt utan någon boss i hasorna. Hjälporganisationer som stadsmissionen har länge sagt att de inte kan se tecken på kriminalitet eller organiserat brottsligt tiggeri. Trots allt detta fortsätter många att misstänkliggöra och sprida falska rykten om tiggare. Varför vill de inte ändra åsikt fast fakta läggs fram från dem som har insyn? Är rasismen så utbredd verkligen? Det finns svenskar som tigger men dem är det ingen som bråkar om. Hur kan det komma sig?

• Svar på tråden Kalla faktas reportagefilm ändrar ingenting
  • Anonym (.)
    Anonym (Tommys mamma) skrev 2015-05-14 14:28:26 följande:

Det finns svenskar som tigger men dem är det ingen som bråkar om. Hur kan det komma sig?

För att vi har ett ansvar gentemot vår egna befolkning att ta hand om våra fattiga. Men vi har inget ansvar att ta hand om hela världens fattiga människor. 
  • Gert
    Anonym (Tommys mamma) skrev 2015-05-14 14:28:26 följande:

Är rasismen så utbredd verkligen? Det finns svenskar som tigger men dem är det ingen som bråkar om. Hur kan det komma sig?

Allvarligt. När såg du senast en svensk tiggare som satt på gatan utanför en butik, bank, mataffär och sa hej till alla människor som går förbi?

Man ser bara utländska tiggare nu för tiden. Antagligen har dom skrämt iväg svenska tiggare.

Nej, det är inte rasism att berätta hur verkligheten ser ut.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (Tommys mamma)
    Gert skrev 2015-05-14 14:48:42 följande:
    Allvarligt. När såg du senast en svensk tiggare som satt på gatan utanför en butik, bank, mataffär och sa hej till alla människor som går förbi?

Man ser bara utländska tiggare nu för tiden. Antagligen har dom skrämt iväg svenska tiggare.

Spelar det någon roll var de sítter och om de säger hej? Om man gör skillnad på svenska och utländska tiggare är det väl rasism?
  • Anonym (*)
    Gert skrev 2015-05-14 14:48:42 följande:

Är det inte bra att de skrämt iväg de svenska tiggarna?
  • Anonym (Tommys mamma)
    Anonym (.) skrev 2015-05-14 14:30:51 följande:
    För att vi har ett ansvar gentemot vår egna befolkning att ta hand om våra fattiga. Men vi har inget ansvar att ta hand om hela världens fattiga människor. 
    Är de tiggare som kommer hit "hela världens fattiga människor"?! Det spelar väl ingen roll om de som behöver hjälp är svenskar eller från andra länder. Tycker man det är det ju rasism. Eller?
  • Gert
    Anonym (Tommys mamma) skrev 2015-05-14 15:09:50 följande:
    Spelar det någon roll var de sítter och om de säger hej? Om man gör skillnad på svenska och utländska tiggare är det väl rasism?
    Svara på frågan när du senast såg en svensk tiggare sitta på gatan utanför en butik. Som jag skrev så syns bara utländska tiggare nu för tiden.

Nej, det är inte alls rasism. 
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    Anonym (*) skrev 2015-05-14 15:12:55 följande:
    Är det inte bra att de skrämt iväg de svenska tiggarna?
    Varför är det bra? Är du rasist som gör skillnad på människor? Tomte
  • Anonym (Tommys mamma)
    Gert skrev 2015-05-14 15:13:23 följande:
    Svara på frågan när du senast såg en svensk tiggare sitta på gatan utanför en butik. Som jag skrev så syns bara utländska tiggare nu för tiden.

Nej, det är inte alls rasism. 
    Jag har aldrig sett någon svensk tiggare sitta utanför en butik. Aldrig! Det spelar väl ingen roll om tiggaren är svensk eller utlänning? Totalt ointressant. Om man drar in härkomst i en diskussion om vad det än är därför att man menar att det är relevant, då är det rasism.
  • Anonym (Tommys mamma)
    Anonym (vakna för fan) skrev 2015-05-14 15:16:40 följande:

Vad i helvete babblar du om ts.

Vi har gång på gång fått bevisat att det rör sig om organiserat tiggeri.

Vi har deras antal som bevis att det rör sig om yrkestiggare som har fått upp doften på pengar.

Svenska tiggare är dom det verkligen är synd om, ingen kommer till deras undsättning när yrkestiggare med våld och hot får bort dom för att tigga!

Men det finns ju inga bevis för något du skriver! Bara rykten.
  • Anonym (*)
    Gert skrev 2015-05-14 15:14:18 följande:
    Varför är det bra? Är du rasist som gör skillnad på människor? Tomte
    Då blir det mindre tiggare totalt sett. Det är väl bra. Att antalet tiggare minskar. Varför spelar deras bakgrund in, det viktigaste är väl att antalet tiggare blir mindre?
  • Anonym (vakna för fan)
    Anonym (Tommys mamma) skrev 2015-05-14 15:34:27 följande:
    Men det finns ju inga bevis för något du skriver! Bara rykten.

Du har sett programmet, eller du hade två fingrar i öronen blundade och snackade för dig själv "lalalalalalala"?

Att vi har gått från några till 10 000 tiggare inom loppet av 2 år är en solklar bevis på organisering.

Det har skrivits om svenskar som har blivit motade med våld, snackade själv med en som har blivit mordhotat av en gäng yrkestiggare.

Det är inga rykten, brutala fakta om hur det ser ut.

• Gert
    Anonym (*) skrev 2015-05-14 15:37:29 följande:
    Då blir det mindre tiggare totalt sett. Det är väl bra. Att antalet tiggare minskar. Varför spelar deras bakgrund in, det viktigaste är väl att antalet tiggare blir mindre?
    Du verkar leva i en låtsasvärld. Antalet tiggare blir inte minde. Tvärtom har Sverige aldrig haft så här många tiggare och fler lär det bli i sommar. Så varför tror du att antalet tiggare blir mindre?

Det du gör nu är att sopa problemet med svenska tiggare under mattan. Bara för att du inte ser dom längre lever dom fortfarande väldigt fattigt. Varför har utländska tiggare mera rätt att tigga i Sverige än svenskar?
  • Anonym (*)
    Gert skrev 2015-05-14 15:49:26 följande:
    Du verkar leva i en låtsasvärld. Antalet tiggare blir inte minde. Tvärtom har Sverige aldrig haft så här många tiggare och fler lär det bli i sommar. Så varför tror du att antalet tiggare blir mindre?

Det du gör nu är att sopa problemet med svenska tiggare under mattan. Bara för att du inte ser dom längre lever dom fortfarande väldigt fattigt. Varför har utländska tiggare mera rätt att tigga i Sverige än svenskar?
    Så du menar att det inte blir färre tiggare totalt om svenskarna inte tigger?

Eller försvinner en romsk tiggare för att en svenska tiggare sätter sig på gatan?

Det du inte fattar (vem är förvånad) är att det hade varit ännu fler tiggare om svenskarna också tiggt.
  • Anonym (Tommys mamma)
    Anonym (vakna för fan) skrev 2015-05-14 15:38:49 följande:

Du har sett programmet, eller du hade två fingrar i öronen blundade och snackade för dig själv "lalalalalalala"?

Att vi har gått från några till 10 000 tiggare inom loppet av 2 år är en solklar bevis på organisering.

Det har skrivits om svenskar som har blivit motade med våld, snackade själv med en som har blivit mordhotat av en gäng yrkestiggare.

Det är inga rykten, brutala fakta om hur det ser ut.

Rövarhistorier. Är något klandervärt bara för att det är organiserat? Klart att det är organiserat på något sätt, hur ska de annars komma hit? Någon måste hyra och köra bussen som ett exempel. Det är väl självklart att flera slår sig samman, det händer ju överallt i samhället att människor organiserar sig och organiserandet i sig är väl inget att oja sig över. Om någon nu blir hotad är det inte okej men jag kan tänka mig att känslorna svallar när tiggarna bevakar "sina" platser. Inte så konstigt och en trist baksida.
  • Gert
    Anonym (*) skrev 2015-05-14 16:27:55 följande:
    Så du menar att det inte blir färre tiggare totalt om svenskarna inte tigger?

Eller försvinner en romsk tiggare för att en svenska tiggare sätter sig på gatan?

Det du inte fattar (vem är förvånad) är att det hade varit ännu fler tiggare om svenskarna också tiggt.
    Det är bara att räkna hur många tiggare det fanns i Sverige för 10 år sedan och hur många tiggare det finns idag. Det är inte så svårt. Man kan nog säga att en svensk tiggare har ersatts av 10 utländska tiggare. Och du får det till att tiggeriet minskar. HAHAHA!!!
  • Anonym (*)
    Gert skrev 2015-05-14 16:55:21 följande:
    Det är bara att räkna hur många tiggare det fanns i Sverige för 10 år sedan och hur många tiggare det finns idag. Det är inte så svårt. Man kan nog säga att en svensk tiggare har ersatts av 10 utländska tiggare. Och du får det till att tiggeriet minskar. HAHAHA!!!
    Du kan inte läsa, märker jag. Klart antalet tiggare som finns idag blir färre om 5 st svenska tiggare försvinner idag. Det har inget med ökningen de senaste 10 åren att göra.

Men tiggarna verkar följa SD:s trend....

• Anonym (:-))
    Anonym (*) skrev 2015-05-14 17:13:11 följande:
    Du kan inte läsa, märker jag. Klart antalet tiggare som finns idag blir färre om 5 st svenska tiggare försvinner idag. Det har inget med ökningen de senaste 10 åren att göra.

Snacka om att verkligen tänka med röven här, då börja från fel ände

Varför tror du att SD växer lavinartad?

Kan det vara nått med att välfärden är nått vi minns från vår barndom, nått man inte hittar idag och vi snubblar över yrkestiggare på varje gathörn utan att våra politiker verkar vilja göra ett skit åt saken?

• Gert
    Anonym (*) skrev 2015-05-14 17:13:11 följande:

Om 5 st svenska tiggare försvinner idag ersätts de av 50 stycken utländska tiggare. Och du får det till att tiggarna blir färre.

Precis. Tiggarna följer SD:s trend. Ju fler utländska tiggare som kommer hit växer SD ännu mer.
Svar på tråden Kalla faktas reportagefilm ändrar ingenting