• isabellelund

Avla på hund men vet ej ras

Hej!

Det är såhär att man kompis köpte en hund (tik) som är en blandras av chiuaua och något mer som hon inte vet. Hon tog över den av en tidigare ägare när hunden var ca 5 månader, hunden blir nog snart ett år kan jag tänka mig. Denna hund är väldigt speciell och mammig och kan knappt vara själv, eller min vän vågar ju knappt lämna henne själv en timma. Själv tycker jag hon daltar för mycket med henne. Hunden är även rädd för andra hundar och vågar inte hälsa på dom, och sitter även och skakar när hon alltid måste hänga med på allt min vän gör. Vet ej om det är för att hunden är rädd, kan inte hundar så bra?

Nu till min fråga till er kunniga hundägare där ute. Häromdagen kläckte min vän att hon vill avla på sin hund. Jag frågade varför och hon sa att hon vill verkligen att sin hund ska få uppleva att få valpar och att det skulle vara bra för henne för att hon kanske skulle bli tryggare. Och att hunden även är så omtänksam och hon skulle bli en sån bra mamma (alltså seriöst?!)  I mina öron låter detta ju så jävla idiotiskt och själviskt. Hon har köpt en hund som hon inte har någon aning om vem som är mamma eller pappa till henne och har ingen aning om ras på hunden. Alltså vet man ju ingenting om denna hund. Att avla fram mer valpar på denna hund tycker jag inte alls låter som en bra idé och när jag lade fram detta till henne blev hon ju såklart förbannad på mig och hon såg det väl som att jag tycker att blandraser är mindre värda osv, vilket inte är fallet. Jag tycker bara att man kan inte avla på en hund bara för sin egen vinst utan man måste ju även ta sitt ansvar när man avlar, se tillf asen och sjudomar osv. Tänk om alla skulle bara gå o avla hit o dit för att det är gulligt typ??!

Så nu vill jag veta vad ni tycker och tänker. Ni som tycker samma som mig får gärna komma med lite bra konkret fakta så jag faktiskt har lite kött på benen att argumentera för att hon inte ska avla. 

• Svar på tråden Avla på hund men vet ej ras
  • Dexter dot com

Börja med att frpåga henne om hon har gjort alla undersökningar hon bör göra innan parning dvs ögonlysning, ad/hd/patellaröntgen och BPHbedömning.
    Har hon råd med veterinärkostnaderna om förlossningen går galet och det behövs tex ett kejsarsnitt, 30-40000 kr det man brukar ha som buffert vid parningar.
    Är hon medveten om risken att tiken dör vid förlossningen?
    Har hon råd att vara hemma med valparna dygnet runt och nappa upp dom ( mat var annan timme dygnet runt ) om tiken dör och vem hjälper henne?
    Hundmarknaden är mättad i dag och seriösa uppfödare blir sittandes med valpar kvar. har hon möjlighet att ta hand om 2-3 st valpar som förblir osålda vilket är troligt då ingen vill ha valpar efter en mentalt dålig blandrastik?
    Har hon hjälp av en kunnig uppfödare som hjälper henne eftersom man behöver kunna enormt mycket för att se tidiga tecken på att något är fel.

Personligen tycker jag det är otroligt naivt att tro att en tik skulle må bra av en kull, risken är stor att hon blir mycket sämre mentalt när valparna ska iväg ( om hon nu får dom sålda). Det finns tillräckligt med blandrasvalpar ingen vill ha så försök få henne att låta bli.

• Erizajo

Håller med ovanstående, skulle aldrig köpa en hund som jag inte vet exakt vilka raser den har i sig! Just chihuahua får ofta problem vid förlossningen också och behöver snittas.

• ikna

Lägg fram vikten av att avla på en hund utan stamtavla vet man inte vilka genetiska sjukdomar som följer med mamman och pappan (ingen ägare med stamtavla kommer vilja låna ut sin hanhund för parning), det är dyrt att ta fram valpar om man ska göra det korrekt och det är svårt att lämna ifrån sig valparna.

Har blandraser själv samt en renras, alla kastrerade då framförallt inte blandisarna SKA avlas på då man absolut inte vet vad man får i form av valpar. Och schäfern är för ettrig därav inte fadersmaterial.

Svar på tråden Avla på hund men vet ej ras