Anonym (Fd överviktig) skrev 2015-05-15 01:36:08 följande:
Låter lite drastiskt att direkt föreslå operation. Visst går man ner i vikt, men det är inte det enda problemet. Det finns ofta en orsak till att man äter för mycket. Vissa tröstäter, andra är sockerberoende, en del äter helt fel mat. Att gå ner i vikt blir betydligt enklare om man vet anledningen eller orsaken till att man gör som man gör.
Jag upplever att många inte förstår att mycket sitter i huvudet och gör det därför väldigt svårt för sig. Runtomkring oss finns så många fällor. Vi handlar när vi är hungriga, vi provsmakar maten medan vi lagar den, varje dag går vi förbi ett kondis på väg hem från jobbet, vi lagar bantarmat åt oss själva medan resten av familjen äter annat.
Jag har varit överviktig sedan puberteten men tog beslutet att göra någonting. Bestämde mig för att fortsätta äta vanlig mat, men började dricka vatten till maten, lagade fullkornsprodukter, mer fågel och fisk, men framförallt började jag äta små mål med 3 timmars mellanrum för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Efter ca 3 månader orkade jag börja ta små korta promenader några gånger i veckan, lite i taget för att inte tröttna på motion. Det tog mig 1 år att gå ner 35 kg och idag nästan 15 år senare har jag gått upp 5 av dessa.
Att göra en GBP innebär en väldigt stor förändring för resten av livet. Idag har jag en brorson som gjorde denna operation, han ligger på sjukhus sedan op för 4 veckor sedan med svåra infektioner. Det hjälper väldigt många, men det kanske inte är det första man ska ta till.
Till TS har jag inga egentliga råd annat än att kanske försöka säga till henne att du är orolig för hennes hälsa.
Just det att jag har ingen som helst aning om vad som är problemet. Om hon har ett godisförråd gömt, eller om hon häller massa fett på maten, eller om hon frossar enstaka dagar. Ingen aning. Vet inte om hon pratar med någon annan heller om det... Men jag känner att det måste ju finnas någon sådan anledning, osunt leverne allmänt gör väl att man går upp 15 kg och sedan står still där? Jag undrar verkligen.
GBP har hon pratat om när hon haft en sådan period av självförakt för sin kropp. Sedan rycker hon upp sig och säger att hon nog kan gå ned utan op. Men det händer liksom aldrig. När hon har provat någon diet är det alltid nån banbrytande magisk idé bakom som att leva på enbart olika juicer något halvår. Då gör hon det några dgr. Men det blir inte ihållande