• Dr to be

Hur väl stämde tillväxtultraljud?

Hej!

Jag vet att viktskattningen på tul kan skilja ca +/- 500g. Vår plutt i magen beräknas väga 2400g i v.34+3 vilket är mitt på kurvan. Är inte orolig alls för hennes vikt men det känns konstigt att hon är så "stor". Storasyster vägde 2700g när hon föddes i v.36+4.

Denna graviditet har jag gått upp ca 5.5kg hittills (hade gått upp 7kg med storasyster vid samma tidpunkt) och sf-måttet är ca 2cm mindre. Så både viktuppgång å sf-mått är mindre denna gång men bebis verkar vara lite större , hur får hon plats?

Så, hur väl har tul stämt för er (era bebisar)?

• Svar på tråden Hur väl stämde tillväxtultraljud?
  • zemer

Jag gjorde 3 tillväxtultraljud med första barnet. Först var hon 20% förliten, sen va hon 5% förliten och sista gången 11%. När hon föddes vägde hon ca 3800g och låg precis på medelkurvan. Så jag vet inte, för min del stämde det ju inte så bra.

• Ellaella

Har gjort viktskattning på båda mina barn. Första i vecka 36+4 som sa 3500 g. Sonen föddes i v 37+1 och vägde 3050. Andra barnet viktskattning i v 35. De sa bara att barnet var mer åt det stora hållet. Sonen föddes i v 38+5 och vägde 4310 g. Gick upp exakt lika mycket med båda barnen. Viktuppskattningen är ju mer en indikation om det är ett större eller mindre barn. Vikten ska man ta lite med en nypa salt. 500 g +/- har ju en rätt stor betydelse.

• Dockan

Vår skrutt var i vecka 36+6 -18%, men kom ut BF+3 på 3450, dvs nästan mitt på medelkurvan. Vi letade också efter ev liten bebis pga blodtrycksproblem och litet SFmått.

Du kanske bär bebisen annorlunda? Har ju betydelse hur de ligger.

• Mika86

Kommer inte ihåg datum men sonen beräknades väga ca 3500 fullgången men vägde 3898 bf-8
    Tösen vägde 2700 på tul, beräknades väga 3900-4000 fullgången, en vecka efter tul föddes hon, 3580g bf-35

• Sofie mamma till 2 prinsar

Var på tul med mitt tredje barn i 35+6 vilket visade 2810 gr. Samma dag togs han ut med KS pga akut hf och vägde 2825 gr så det det stämde ju ganska perfekt.

• kiin89

Blev ett tul i v 35+något och då uppskattade dom att bebis vägde 3400 redan då. Tänkte då att jag skulle få en jättebebis men i 38+5 kom en liten son på 3110g. Där räknade dom jättefel.

• Gudinnan

Stämde inte alls inte någon av mina barn

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
Svar på tråden Hur väl stämde tillväxtultraljud?