• lebowski

Kommer Moderaterna att kunna driva tillbaka sina rasistiska väljare från SD?

Moderaterna har växlat spår och behöver fiska tillbaka 20-30% av sina röster från Sverigedemokraterna. Men kommer det att lyckas?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer Moderaterna att kunna driva tillbaka sina rasistiska väljare från SD?
  • Hadraniel

Saknades svarsalternativ som jag kunde stå för så blev ingen röst från mig.

Jag anser inte att SD-väljare är "rasistiska" till att börja med. Sedan anser jag inte att det har funnits några förslag om "förbud mot fattigdom" som jag vet om utan enbart förbud mot tiggeri.

I och för sig kanske den sista punkten hade kunnat vara lite sanning i då de flesta väljare verkar byta åsikt utifrån olika "löften", förslag eller uttalanden som i princip aldrig kommer infrias i slutänden.

• lebowski

Kan du svara på vilka grupper i samhället som är närande och vilka som är tärande?

• Hadraniel
    lebowski skrev 2015-05-16 12:28:06 följande:
    Kan du svara på vilka grupper i samhället som är närande och vilka som är tärande?
    Skulle nog säga att de som inte gör vad de utifrån sin förmåga kan för att förbättra samhället samtidigt som de utnyttjar samhällets resurser eller bidrar med andra kostnader av något slag på grund av sitt beteende är tärande.

Därmed anser jag även att mycket av dagens produktion som bara handlar om meningslös konsumtion för att visa upp sin ekonomiska status är tärande samt också det ekonomiska system vi har som uppmuntrar ologiskt och skadligt beteende. Bara för att något ökar landets BNP eller något annat ekonomiskt mått så behöver det inte vara närande i en mer rationell betydelse av ordet.

Närande är de personer som faktiskt gör vad de kan för en positiv och långsiktigt hållbar utveckling av samhället samtidigt som de reflekterar över vad de gör och försöker lära sig att agera på ett bättre sätt. Välvilja baserat enbart på känsla utan reflektion över eventuella konsekvenser eller utan kunskap om hur saker hänger samman kan bli extremt tärande i längden trots goda intentioner.

• lebowski

Nu när du sitter där i nätet och sprattlar så undrar jag om du anser att det är rimligt att dela upp folkgrupper i närande och tärande?

• Hadraniel
    lebowski skrev 2015-05-16 14:31:30 följande:
    Nu när du sitter där i nätet och sprattlar så undrar jag om du anser att det är rimligt att dela upp folkgrupper i närande och tärande?
    Jag misstog nog det hela och fattade det som att du försökte diskutera med mig eftersom jag var den enda som hade skrivit i tråden, men jag hade nog fel då jag inte överhuvudtaget nämnt folkgrupper.
  • lebowski

Så du vill inte gå så långt att du pekar ut enskilda folkgrupper. Men vad sägs om att du kan dela in närande och tärande beroende på religion då? 

Du kanske förstår vad jag menar när jag ställde frågan eftersom du nu inser att ditt svar är högst makabert. Att dela in folk i närande och tärande leder oss utför på ett sluttande plan. Vi har sett det förr och det började på samma sätt. Med enskilda trakasserier som auktoriserades, formulerades och omsattes i organiserad handling. En stjärna på bröstet. En tatuering på underarmen. Är det dit du vill ta det?

• Tom Araya
    lebowski skrev 2015-05-15 21:44:08 följande:

Kommer Moderaterna att kunna driva tillbaka sina rasistiska väljare från SD?

Moderaterna har växlat spår och behöver fiska tillbaka 20-30% av sina röster från Sverigedemokraterna. Men kommer det att lyckas?

Om man bortser från din felaktiga koppling mellan mer restriktiv invandringspolitik och rasism så är det nödvändigt för samtliga partier att genomföra förändringar i sin politik för att återvinna förtroende hos väljare som gått till andra partier, exempelvis mp, sd, fi m.fl. Detta gäller dock i fler frågor än invandring, exempelvis kollektivtrafik, bostadspolitik, försvarspolitik mm.
    Rasister lär dock inte i någon högre grad söka sig tillbaka, om de ens har varit sossar, moderater, folkpartister, kristdemokrater eller vad det nu må vara, någonsin.
  • Gert
    Tom Araya skrev 2015-05-16 15:00:44 följande:
    Om man bortser från din felaktiga koppling mellan mer restriktiv invandringspolitik och rasism så är det nödvändigt för samtliga partier att genomföra förändringar i sin politik för att återvinna förtroende hos väljare som gått till andra partier, exempelvis mp, sd, fi m.fl. Detta gäller dock i fler frågor än invandring, exempelvis kollektivtrafik, bostadspolitik, försvarspolitik mm.
    Rasister lär dock inte i någon högre grad söka sig tillbaka, om de ens har varit sossar, moderater, folkpartister, kristdemokrater eller vad det nu må vara, någonsin.
    Precis. Man ska inte glömma bort att ca 30% av en befolkning är "rasister" av naturliga orsaker. Så om man tycker att SD är "rasister" så har dom ändå ca 30% väljarstöd. Glad
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Hadraniel
    lebowski skrev 2015-05-16 14:51:02 följande:
    Så du vill inte gå så långt att du pekar ut enskilda folkgrupper. Men vad sägs om att du kan dela in närande och tärande beroende på religion då?
    Om du kollar på min beskrivning av vilka jag anser som närande och tärande så beror det på hur man väljer att agera och bete sig utifrån sina förutsättningar om man är det eller ej.

Alltså ser jag det inte utifrån folkgrupp eller religion i sig, även om jag givetvis kan ha åsikter gällande om vissa personers sätt att bete sig är starkt överrepresenterat inom en viss grupp.

Låt oss ta ett starkt överdrivet exempel och säga att inom en viss religion eller folkgrupp är 95% av gruppmedlemmarna massmördare eller pedofiler som levt ut sin lustar mot barn. Då skulle jag troligen ha åsikter om att ta in flera hundra tusen från den gruppen i landet jag bor i, men inte beserat på att alla individerna inom gruppen nödvändigtvis är onda utan för att risken att få mycket mer problem inom det området blir större i landet jag bor rent statistiskt.
  • styrkejessica

SD kommer bli Sveriges största parti till många bittra vänsterextremisters missnöje.

• Gert
    styrkejessica skrev 2015-05-16 15:07:30 följande:

SD kommer bli Sveriges största parti till många bittra vänsterextremisters missnöje.

SD kan bli största partiet redan i november nästa år, till många bittra vänsterextremisters åsikter. Skrattande
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
Svar på tråden Kommer Moderaterna att kunna driva tillbaka sina rasistiska väljare från SD?