• Anonym (TS)

Varför vill man bo på landet/i en liten by?

Min mans föräldrar har en stuga i norra Dalarna. Vi är där varje sommar, på vinterlov, strödagar osv. Skön natur, lugnt och fint. Nu har vi varit där i en vecka eftersom vi haft mkt ledighet att ta ut. Men vad gör man, det är ju dåligt väder? Byn där stugan ligger har ca 1000 fasta boende (ligger nära ett villaområde), och jag bara undrar...varför vill man BO här permanent?  Vad jobbar man med? Det största företaget är nedlagt. Närmaste "stad" är 15 km bort, så det blir bara ett evigt pendlande, om jobb ens finns på den orten. En pizzeria, en bank. 

På lokala Ica finns inte ens alla ingredienser till en viss maträtt (expediten såg himla frågande ut när jag frågade), utan då måste man åka till andra mataffärer. Det är trevligt att hälsa på alla man möter, men det gör vi ju hemma också. Såg några ungdomar, och många av dem (kring 20) var höggravida. Tänkte de stanna här? Vad ska de leva av? 

Jag förstår lugnet, men vill man ha det så jämt? Inte kunna gå på restaurang utan att behöva ta taxi hem/vara nykter, ska man gå i affärer måste man åka flera mil bort (och då ska man ha tur om ens storlek finns). Samma sak om man har friluftsintressen, men då kan man ju bo i en större stad med grönska omkring. Man måste ju vara bilbunden jämt om barnen ska leka med kompisar eller träna. Där vi bor tar de bussen själva. 

Berätta gärna, för jag förstår verkligen inte charmen med att bo så avlägset.

• Svar på tråden Varför vill man bo på landet/i en liten by?
  • Donum
    ErnstHugo skrev 2015-05-20 22:43:57 följande:

Hur tänker du nu var skrev jag att att jag inte tillät någon att träffa mig?

Jag skrev att jag skulle ogilla gränslösa och påträngande grannar ( om jag hade sådana). Jag väljer att umgås med dem som är mina vänner eller mina vänners vänner.

Hur gör du? Umgås du med alla som knackar på med en hortensia?

Jag tänker så här:

Om människor inte får hälsa på dig, hur lär du då känna människor som du sedan kan välja att umgås med?

Träffar du aldrig nya människor?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Efraim Barkbit
    Donum skrev 2015-05-20 23:04:33 följande:

Jag tänker så här:

Om människor inte får hälsa på dig, hur lär du då känna människor som du sedan kan välja att umgås med?

Träffar du aldrig nya människor?

Var skriver jag att människor inte får hälsa på mig?

Jag umgås med vänner och vänners vänner, och i klubbsammanhang är det naturligt med nya bekantskaper.

Slå mig i slang med objudna gränslösa grannar bärande hortensior är dock inte ett av sätten jag skaffar nya vänner på. Vad i ovanstående är så krångligt att fatta? Är du alltid lika vidsynt inför att andra människors olikheter gentemot ditt eget sätt?
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Donum
    ErnstHugo skrev 2015-05-20 23:16:28 följande:

Var skriver jag att människor inte får hälsa på mig?

Jag umgås med vänner och vänners vänner, och i klubbsammanhang är det naturligt med nya bekantskaper.

Slå mig i slang med objudna gränslösa grannar bärande hortensior är dock inte ett av sätten jag skaffar nya vänner på. Vad i ovanstående är så krångligt att fatta? Är du alltid lika vidsynt inför att andra människors olikheter gentemot ditt eget sätt?

Du skrev ju att du tycker att det är obehagligt med objudna människor. Jag tycker att det är svårt att förstå hur du upprättar ett socialt liv med inställningen att människor du inte känner ska hålla sig undan för annars är de gränslösa. Men om det är så att du bara träffar nya människor tillsammans med tidigare vänner så förstår jag bättre. Jag hade inte velat ha ett så inskränkt umgänge, apropå olikheter.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Efraim Barkbit
    Donum skrev 2015-05-21 06:27:55 följande:

Du skrev ju att du tycker att det är obehagligt med objudna människor. Jag tycker att det är svårt att förstå hur du upprättar ett socialt liv med inställningen att människor du inte känner ska hålla sig undan för annars är de gränslösa. Men om det är så att du bara träffar nya människor tillsammans med tidigare vänner så förstår jag bättre. Jag hade inte velat ha ett så inskränkt umgänge, apropå olikheter.

Var i består inskränktheten?
  • Donum
    ErnstHugo skrev 2015-05-21 07:45:18 följande:

Var i består inskränktheten?

Det blir ju väldigt begränsat vilka du kan umgås med om det bara är vänners vänner som gäller. Du känner aldrig att du vill träffa personer på egen hand?
  • Efraim Barkbit
    Donum skrev 2015-05-21 16:16:55 följande:

Det blir ju väldigt begränsat vilka du kan umgås med om det bara är vänners vänner som gäller. Du känner aldrig att du vill träffa personer på egen hand?

Varför skulle det vara begränsat? Har du alltid en snäv bild av sådant som är olikt ditt eget sätt? Missade du det med klubbverksamhet?

Att man skulle söka sitt umgänge via objudna besökare låter ju......minst sagt udda

Den sociala kontrollen och tron att grannarna skall jubla för att man kommer hem objuden, det är typisk bymentalitet. Eller så pratar man bakom ryggen men sällan mellanting.
  • Djävulens Högra Hand
    ErnstHugo skrev 2015-05-21 17:55:52 följande:

Varför skulle det vara begränsat? Har du alltid en snäv bild av sådant som är olikt ditt eget sätt? Missade du det med klubbverksamhet?

Att man skulle söka sitt umgänge via objudna besökare låter ju......minst sagt udda

Den sociala kontrollen och tron att grannarna skall jubla för att man kommer hem objuden, det är typisk bymentalitet. Eller så pratar man bakom ryggen men sällan mellanting.

Den typiska bymentaliteten är väldigt genuin by för by och inget som är signifikant för alla byar. Du skriver inskränkt, det rimmar väldigt illa och i stort smutskastar du dom som inte bor i städer. Ju mer du skriver desto värre blir det, vet inte om du fått solsting eller smuttat för mycket på något rosévin men jag gillar inte Hugomentaliteten det minsta faktiskt, nej den är nedvärderande och cynisk.
  • Anonym (YOLO)

Äsch, kom igen nu Ernst, chilla lite och bju grannen på en kaffe med tilltugg.

• Efraim Barkbit
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-05-21 18:40:32 följande:

Den typiska bymentaliteten är väldigt genuin by för by och inget som är signifikant för alla byar. Du skriver inskränkt, det rimmar väldigt illa och i stort smutskastar du dom som inte bor i städer. Ju mer du skriver desto värre blir det, vet inte om du fått solsting eller smuttat för mycket på något rosévin men jag gillar inte Hugomentaliteten det minsta faktiskt, nej den är nedvärderande och cynisk.

Suck....så oväntat
  • Djävulens Högra Hand
    ErnstHugo skrev 2015-05-21 20:09:37 följande:

Suck....så oväntat

• Donum

Det är inte fråga om bild utan om matematik. Du begränsar givetvis ditt umgänge om du bara vill träffa människor som dina vänner känner.
  • Efraim Barkbit
    Donum skrev 2015-05-21 22:11:40 följande:

Det är inte fråga om bild utan om matematik. Du begränsar givetvis ditt umgänge om du bara vill träffa människor som dina vänner känner.

Beror inte det på hur många jag känner?

Ps. Du missade klubbverksamhet igen
  • Donum
    ErnstHugo skrev 2015-05-21 22:31:57 följande:

Beror inte det på hur många jag känner?

Ps. Du missade klubbverksamhet igen

Det blir inte mindre inskränkt för det. Det blir en sorts inavel att bara träffa människor som andra är vän med. Varför törs du inte träffa nya människor?

Vad tror du att de ska göra med dig?
  • Efraim Barkbit
    Donum skrev 2015-05-21 22:48:15 följande:

Det blir inte mindre inskränkt för det. Det blir en sorts inavel att bara träffa människor som andra är vän med. Varför törs du inte träffa nya människor?

Vad tror du att de ska göra med dig?

Varför är det fria valet detsamma som inskränkthet för dig? Vad är det med städer du är rädd för? Det finns gränslösa människor här också

Ps. Du missade klubbverksamhet ytterligare en gång.
  • Penida

När vi flyttade till vårt område i vår lilla stad kom grannar förbi och välkomnade oss.  Jag fann det trevligt men inte heller någon stor grej. Jag hade mest troligt gjort samma sak efter att ha bott utomlands där det är det normala. Idag grillar vi ibland tillsammans eller passar varandras barn. Otvunget men hela området är inbjudet så man lär känna sina grannar om man är öppen och vill, vill man inte skiter man i det såklart. Jag tycker det är trevligt. Även om jag aldrig önskar bo på landet som jag ser det känner jag mig inte jättelångt ifrån det Donum beskriver.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Min sambo som är född och uppvuxen i Amsterdam som knappast kan räknas som småstad tycker att det är en självklarhet att välkomna nya grannar. Ser inte alls vad som är konstigt med det faktiskt. Har man inget intresse av att lära känna eller vara i kontakt med någon som bor i närheten får man väl säga det till den personen? Inte mer med det liksom. Vissa kan verkligen göra mycket av ingenting.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Jag minns när vi bodde i Amsterdam. Nyinflyttade grannar kom och vi gick dit och sa hej och välkommen (lägenhetshus) och de eller någon annan i samma byggnad kom förbi senare och bjöd in till någon fest i lägenheten, sen var det grillkvällar på gården osv. Väldigt trevlig stämning. Så upplever jag det också där jag bor nu även om det mest är radhus och villor, har man ungar som springer fritt är det rätt trevligt och jag gillar mina grannar och umgås gärna med dem. Hatar man det jag beskriver fattar jag att man reagerar på det Donum skrev men det kan hända oavsett var du bor.

Avskyr CIO-metoder
  • Donum
    ErnstHugo skrev 2015-05-21 23:13:12 följande:

Varför är det fria valet detsamma som inskränkthet för dig? Vad är det med städer du är rädd för? Det finns gränslösa människor här också

Ps. Du missade klubbverksamhet ytterligare en gång.

Jag är inte rädd för städer. Jag är uppvuxen i Göteborg. Inskränktheten består i att du anser att det är gränslöst att hälsa på människor man ännu inte känner med följden att du bara lär känna nya människor genom människor du redan känner.
  • Donum
    Penida skrev 2015-05-21 23:32:21 följande:

När vi flyttade till vårt område i vår lilla stad kom grannar förbi och välkomnade oss.  Jag fann det trevligt men inte heller någon stor grej. Jag hade mest troligt gjort samma sak efter att ha bott utomlands där det är det normala. Idag grillar vi ibland tillsammans eller passar varandras barn. Otvunget men hela området är inbjudet så man lär känna sina grannar om man är öppen och vill, vill man inte skiter man i det såklart. Jag tycker det är trevligt. Även om jag aldrig önskar bo på landet som jag ser det känner jag mig inte jättelångt ifrån det Donum beskriver.

Jag tyckte att det var en rätt stor grej såtillvida att vi inte kände någon och deras initiativ fick oss att känna oss väldigt välkomna, helt i motsats till bilden av att människor på landet inte gillar nykomlingar. Jag tycker att det är rätt ego att inte uppskatta en välkomnande gest av det slaget. Socialt liv är ett utbyte. Att sitta för sig själv och bestämma att människor som vill få en att känna sig välkommen är gränslösa galningar låter mer som ett uttryck för den egna osäkerheten.
  • Penida
    Donum skrev 2015-05-22 07:30:55 följande:
    Jag tyckte att det var en rätt stor grej såtillvida att vi inte kände någon och deras initiativ fick oss att känna oss väldigt välkomna, helt i motsats till bilden av att människor på landet inte gillar nykomlingar. Jag tycker att det är rätt ego att inte uppskatta en välkomnande gest av det slaget. Socialt liv är ett utbyte. Att sitta för sig själv och bestämma att människor som vill få en att känna sig välkommen är gränslösa galningar låter mer som ett uttryck för den egna osäkerheten.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Varför vill man bo på landet/i en liten by?