• Anne123

Sambo skaffar motorcykel

Hej! Min sambo är igång och ska skaffa motorcykel. KAN INTE ENS SÄTTA ORD PÅ HUR NERVÖS JAG ÄR. Får massor med varningsord från olika håll: Nä men ska han det, det är ju livsfarligt!!
    Han vill dessutom att jag ska åka med, vilket jag såklart vill, men jag har ju ingen utrustning? Hur mycket större risk löper jag för att råka ut för någon allvarligare olycka då? Känns så himla onödigt att lägga pengarna för att bara åka med ett par gånger... Haha usch! Vad säger ni? Hur bör jag göra?
    Med vänlig hälsning, Livrädd

• Svar på tråden Sambo skaffar motorcykel
  • aleakim

Är också nervös när maken är ute och åker, man hör ju om olyckor hela tiden tycker jag. Men jag försöker ha inställningen att man inte kan vara rädd för allt, då skulle jag inte kunna sätta mig i bilen heller. Att tänka så funkar för det mesta.

När jag åker med har jag hjälm, ryggskena och min vanliga skinnjacka. Vanliga skinnstövlar också. Har vart inne på att köpa ett skinnställ men tycker som du att det känns onödigt när jag inte åker så ofta.

W och liten i magen :)
  • audio

Om han är ovan, fartgalen och vårdslös i trafiken kan mycket gå fel. En bekants man omkom i mc olycka. Litar du inte på föraren, åk inte med.

Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • MsFry

Jag hade aldrig någonsin åkt med en ovan mc-förare, inte en chans.

Om man ska åka med ska man ha samma utrustning som föraren: mc-hjälm, ryggplatta, mc-handskar och mc-stövlar samt skyddskläder. Som passagerare är du ju precis lika utsatt som föraren.

• gahadas

Om han är ovan antar jag att han inte köper nån värsting direkt utan börjar mjukare. Ar det en sporthoj han ska köpa?

Men visst, åk inte med om du är rädd.

Tycker dock du inte ska vara så fientlig mot det. Motorcykel är härligt. 
    Visst man utsätts för större risker, men hellre det än att leva i nån plastbubbla.

Vissa kan inte ens leva utan det. Tycker du ska kolla på denna dokumentär som jag varmt rekommenderar:

• Anne123
    aleakim skrev 2015-05-16 17:26:18 följande:

Är också nervös när maken är ute och åker, man hör ju om olyckor hela tiden tycker jag. Men jag försöker ha inställningen att man inte kan vara rädd för allt, då skulle jag inte kunna sätta mig i bilen heller. Att tänka så funkar för det mesta.

När jag åker med har jag hjälm, ryggskena och min vanliga skinnjacka. Vanliga skinnstövlar också. Har vart inne på att köpa ett skinnställ men tycker som du att det känns onödigt när jag inte åker så ofta.

Tack så mycket för ditt svar! Känns bra med någon som delar mina tankar! :)

Hmm, låter vettigt, tycker du att det är "miniminivån" för vad man vågar ge sig ut i utan att utsätta sig för allt för onödiga risker? :)
  • Anne123
    audio skrev 2015-05-16 18:49:59 följande:

Om han är ovan, fartgalen och vårdslös i trafiken kan mycket gå fel. En bekants man omkom i mc olycka. Litar du inte på föraren, åk inte med.

Usch... :( Tragiskt... :( Att han är fartgalen och vårdslös vet jag att han inte är... Skulle isåfall vara om dem är ett grabbgäng men mycket tveksam till att han skulle utsätta mig för det... 
  • Anne123
    MsFry skrev 2015-05-16 19:03:57 följande:

Jag hade aldrig någonsin åkt med en ovan mc-förare, inte en chans.

Om man ska åka med ska man ha samma utrustning som föraren: mc-hjälm, ryggplatta, mc-handskar och mc-stövlar samt skyddskläder. Som passagerare är du ju precis lika utsatt som föraren.

Tack för ditt svar! :) Man borde nästan vara mer utsatt när man sitter därbak.. Jaaa egentligen så vet jag ju det... Känns bara så himla onödigt då jag inte kommer följa med jätteofta...
  • Anne123
    gahadas skrev 2015-05-16 19:22:13 följande:

Om han är ovan antar jag att han inte köper nån värsting direkt utan börjar mjukare. Ar det en sporthoj han ska köpa?

Men visst, åk inte med om du är rädd.

Tycker dock du inte ska vara så fientlig mot det. Motorcykel är härligt. 
    Visst man utsätts för större risker, men hellre det än att leva i nån plastbubbla.

Vissa kan inte ens leva utan det. Tycker du ska kolla på denna dokumentär som jag varmt rekommenderar:

Jaaaa han ska köpa en sporthoj :) Den ska tydligen vara lättkörd enligt säljaren så det känns lite bra iallafall... :) 

Nä du har rätt i det du säger! Får sluta nojja och ge det en chans iallafall! :) Ska definitivt kolla på dokumentären, tack så mycket! :)

• SonOfSagan
    Anne123 skrev 2015-05-17 10:35:57 följande:

Jaaaa han ska köpa en sporthoj :) Den ska tydligen vara lättkörd enligt säljaren så det känns lite bra iallafall... :) 

Nä du har rätt i det du säger! Får sluta nojja och ge det en chans iallafall! :) Ska definitivt kolla på dokumentären, tack så mycket! :)

Vet du vilken modell det handlar om? Är den utrustad med ABS?

Oavsett om man kör själv eller åker på motorcykel tycker jag man ska ha hjälm, ryggskydd, skor (kängor/stövlar) avsedda för mc, rejäla handskar som går spänna fast så de inte åker av vid eventuell olycka och fullt mc-ställ, helst med axel och armbågsskydd. Full utrustning med andra ord. Rimlig utrustning hamnar i runda slängar på 10-12k. Klart värd livförsäkring.

Tänk på att även om ni bara trillar omkull och inte krockar med något i så låg hastighet som 30km/h kan du skrapa upp hela kroppen väldigt allvarligt. Använd heltäckande utrustning anpassad för ändamålet!
  • Flisan79

Jag förutsätter att han tagit mc-kort och därav vet vad han gör?

Som ovan nämnt bör du ha full utrustning. Speciellt om det är sporthoj vi snackar för det är ett fåtal som klarar att inte dra på när chansen finns. De är gjorda för fart.

Själv har jag tvingat min man skaffa en glidare ist för sport. Var seriöst rädd att han skulle köra ihjäl sig då han inte kunde låta bli att köra som en galning. Körde mer på bakhjulet än med båda i marken....typ.

Nu kan vi dessutom dela på motorcykeln eftersom att även jag kör men vägrar köra sport då jag inte gillar att spel så högt med mitt liv.

• Faber

Har en sporthoj, de är inte farligare än glidare, touringhojar eller motarder.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • gahadas
    Faber skrev 2015-06-23 16:20:19 följande:

Har en sporthoj, de är inte farligare än glidare, touringhojar eller motarder.

Beror väl på hur man ser det. En sporthoj kan ge lite mer av en chock än en glidare om vrider på gasen lite för mycket samt släpper kopplingen lite för snabbt :)
  • Faber
    gahadas skrev 2015-06-23 18:21:10 följande:
    Beror väl på hur man ser det. En sporthoj kan ge lite mer av en chock än en glidare om vrider på gasen lite för mycket samt släpper kopplingen lite för snabbt :)
    Jovisst men enligt smc så sker majoriteten av olyckorna vid korsningar. Bilister som kör ut framför eller som utför vänstersväng trots att det kommer en mötande bilist. I en sådan situation spelar det ingen roll om man kör sport eller custom. Klart att reaktionstid och bromssträcka spelar in men är det en 90 väg och något blindstyre kör ut framför dig spelar det ingen roll för du kör ju inte 50 på den vägen bara för att det är en custom eller naken.
    *Politiskt korrekt sidfot*
Svar på tråden Sambo skaffar motorcykel