• Autumnleaf76

Hål på trumhinnan och feber igen

Min dotter, 21 månader, var till läkaren för ca tre veckor sedan pga feber och väldigt ledsen på natten. Diagnos: hål på trumhinnan. Hon fick Ery-Max att ta två gånger om dagen i två veckor. Sista dosen i tisdags.

Nu helt plötsligt 38,5 i temp. Inte nå snorig/hostig eller det minsta förkyld. Äter dåligt, men full fart som vanligt idag.

Tänker direkt på örat? Någon som vet hur vanligt det är med återkommande feber?

Hon fick alvedon och somnade utan bekymmer efter 2,5 dl kvällsvälling.

• Svar på tråden Hål på trumhinnan och feber igen
  • modsey

Omöjligt att säga utan att titta i örat. Verkar hon ha ont? Tar sig åt örat?

• Ego Lovers

Händer det igen be om Terracortil med Polymyxin B att droppa i örat. Bättre än oral antibiotika.

Min son är öronbarn och får bara de öronpropparna pga antibiotikan har gjort att han blivit resistent.

• modsey
    Ego Lovers skrev 2015-05-16 21:34:47 följande:

Händer det igen be om Terracortil med Polymyxin B att droppa i örat. Bättre än oral antibiotika.

Min son är öronbarn och får bara de öronpropparna pga antibiotikan har gjort att han blivit resistent.

man kan inte bli resistent som person, det är stammar av bakterier som blir...
  • Autumnleaf76

Min dotter kräks av kåvepenin så då fick vi ery-max.

Gnällig och rastlös, men tar sig inte örat. Fast det gjorde hon inte innan heller. Däremot sämre matlust och som sagt gnälligare än vanligt.

• Autumnleaf76

Hon fick alvedon kl 19 och kl 3 inatt fick hon mer, hon hade feber då också. Har sovit väldigt oroligt utan alvedon och tagit sig åt huvud och mage. Sover än.

Får se hur hon verkar när hon vaknar.

Hur akut är det om det är öronen? Där vi bor har vi bara en vanlig akut att välja på vid läkarbehov och det känns inte som man vill dit i onödan då det kryllar av massa sjukdomar i väntrummet.

• modsey
    Autumnleaf76 skrev 2015-05-17 06:11:53 följande:

Hon fick alvedon kl 19 och kl 3 inatt fick hon mer, hon hade feber då också. Har sovit väldigt oroligt utan alvedon och tagit sig åt huvud och mage. Sover än.

Hur akut är det om det är öronen? Där vi bor har vi bara en vanlig akut att välja på vid läkarbehov och det känns inte som man vill dit i onödan då det kryllar av massa sjukdomar i väntrummet.

Jo nog ska hon in till läkare i dag. Ring 1177 så hänvisar de dig var o när
  • Autumnleaf76

Hon fick alvedon kl 3 och kl 7:30 hade hon bara 37,1 i temp. Så jag avvaktar och ser om febern kommer tillbaka.

• Ego Lovers
    modsey skrev 2015-05-16 21:48:13 följande:
    man kan inte bli resistent som person, det är stammar av bakterier som blir...
    Självklart har du rätt och jag uttryckte mig otydligt.
  • Ego Lovers
    Autumnleaf76 skrev 2015-05-17 06:11:53 följande:

Det är ingen fara. Oftast försvinner smärtan när trumhinnan gått sönder och då rinner vätskan ut. I många länder punkterar man trumhinnan och ger sedan örondroppar och så gjorde man förr i Sverige också.
  • modsey
    Ego Lovers skrev 2015-05-17 09:17:55 följande:
    Det är ingen fara. Oftast försvinner smärtan när trumhinnan gått sönder och då rinner vätskan ut. I många länder punkterar man trumhinnan och ger sedan örondroppar och så gjorde man förr i Sverige också.
    fast att inte åka in till läkare efter det är ju mindre bra efter att det perforerat.
  • Ego Lovers
    modsey skrev 2015-05-17 09:23:46 följande:
    fast att inte åka in till läkare efter det är ju mindre bra efter att det perforerat.
    Självklart ska man åka till läkare men antibiotika oralt är oftast onödigt utan örondroppar är bättre då det verkar lokalt
  • Autumnleaf76

Nu hade hon ju hål i trumhinnan för tre veckor sedan. Feber och ont. Sedan feberfri och mått bra. Ätit Ery-Max i två veckor. Sista dosen i tisdags.

Har inte sett något rinna ut ur örat, varken nu eller tidigare.

• modsey
    Autumnleaf76 skrev 2015-05-17 09:37:40 följande:

Nu hade hon ju hål i trumhinnan för tre veckor sedan. Feber och ont. Sedan feberfri och mått bra. Ätit Ery-Max i två veckor. Sista dosen i tisdags.

Har inte sett något rinna ut ur örat, varken nu eller tidigare.

OK jag skulle nog åka in ändå eftersom hon haft feber i natt och tagit sig åt örat i kombination med att sova oroligt.
  • Autumnleaf76
    modsey skrev 2015-05-17 09:38:40 följande:
    OK jag skulle nog åka in ändå eftersom hon haft feber i natt och tagit sig åt örat i kombination med att sova oroligt.
    Kan något akut hända om man väntar till imorgon?

Hon åt precis mellis, dricker bra och leker för fullt nu.
  • modsey
    Autumnleaf76 skrev 2015-05-17 10:04:20 följande:
    Kan något akut hända om man väntar till imorgon?

Hon åt precis mellis, dricker bra och leker för fullt nu.
    har hon ont nattetid så blir det ju förvisso en natt till med värk, men visst kan det fungera med att åka till fml i morgon :)
  • Autumnleaf76

Åt nästan ingen lunch och tempa 39,1. Lite snorig nu.

Ringde 1177 men fick bara besked om att ringa senare då det var många som ringde

• Autumnleaf76

Hamna på akuten trots allt. Och hon var lite röd i örat, inge buktande eller hål. Hals såg fin ut, och hjärta och lungor lät bra. Snabbsänkan visa inget.

Hon hade bara 36,9 när hon vakna imorse. Efter frukost (stillasittande i minst 30 minuter) hade hon 38,1.

• Ego Lovers
    Autumnleaf76 skrev 2015-05-18 09:16:03 följande:

Hamna på akuten trots allt. Och hon var lite röd i örat, inge buktande eller hål. Hals såg fin ut, och hjärta och lungor lät bra. Snabbsänkan visa inget.

Hon hade bara 36,9 när hon vakna imorse. Efter frukost (stillasittande i minst 30 minuter) hade hon 38,1.

Ge alvedon vid feber och se till att hon dricker ordentligt.

Krya på henne
Svar på tråden Hål på trumhinnan och feber igen