• mammalovis

Tips på 2-årspresent till lillasyster önskas!

Lillasysters födelsedag närmar sig och vi brukar skriva en önskelista till familjerna, önskemål på max 500 kr hos mor- o farföräldrar och max 200 kr från kusinerna. Den här gången känns den ganska tom. Sambon har köpt en ny trehjuling, så där försvann det alternativet. Vi bor inte så stort så skrymmande saker är inte så optimala. Jag funderade på en dockvagn och en CD-spelare, precis som storasyster fick vid 2 år, men det tyckte inte sambon. Han tyckte det räckte att hon kan låna storasysters dockvagn, som de ibland bråkar om. Storasysters CD-spelare från BR med mikrofoner gick sönder efter drygt 2 års användning.

I övrigt leker hon lite med duplo, träklossar, leksaksköket, dockor o dockvagn/säng, plastjärnväg med låtande tåg samt börjat bygga med träjärnvägen. Sedan älskar hon att vara inne hos storasyster på 4 år och leka med hennes grejer.

Så vad önskar man till ett barn som kan tycka det är roligt med nya spännande leksaker, men egentligen inte behöver så mycket? Annars gillar hon Mimmi, Pippi, Bamse m fl så det tänkte vi kunde vara bra motiv på kläder.

Vad älskar era 2-åringar?

• Svar på tråden Tips på 2-årspresent till lillasyster önskas!
  • Mullan

Böcker, mat till köket, dockkläder, docksäng, leklera, pennor målarböcker, grejer till utelek som hink och spade. En baddräkt inför sommaren. Min dotter älskar hårspännen och sånt också :) Astrid Lindgren-filmerna fick min dotter i present.

• Ego Lovers

Låt givarna bestämma själva så blir det en överraskning. Även om de vill ha råd. Om storasyster har en dockvagnen kanske det räcker med en docksulky till lillasyster och en ny docka

• Flickan och kråkan

Min yngsta fyller 2 år i sommar. Han behöver ju heller inget egentligen. Han har två äldre syskon så mycket leksaker, cyklar, böcker och annat finns.

Han är väldigt förtjust i katter, särskilt katten Jansson, så grejer i det temat.

Sedan är han väldigt fascinerad av storebrödernas ryggsäckar som han gärna vill bära runt på så en egen ryggsäck står på önskelistan.

Han studsar rätt mycket på en uppblåsbar hopp-/studshäst som heter rody. Han har börjat åka skridskor, inte säsong nu men den kommer ju . Han gillar sådant som vi använder (och storebrödern) i trädgården - skottkärra, kratta, sopkvast etc. Gatukritor. Förbrukningsmaterial är alltid bra presenter i alla åldrar - papper, färger, kritor etc. Vi har en sådan där duk man kan rita på med pennor som fylls med vatten....aqua doodle tror jag det heter....

• mammalovis

Tack för tipsen!

Igår köpte jag i alla fall en målarbok med en mängd klistermärken då hon älskar att sno storasysters och ta alla klistermärken, till storasysters förtret. Lite hårspännen med Mimmi blev det också, då hon börjar vilja ha saker i håret, om så för bara några minuter.

Sedan funderar jag på en docksulky och idag när båda byggde med järnvägen, så var det lite få bitar, så det kan nog vara smart att utöka så det räcker till båda. Kläder till dockorna vore också käckt, men jag tror det är svårare att hitta till dem som är 30 cm.

Vi får se om jag får tummen ur och syr något av urvuxna eller delar av fläckade kläder som inte är värda att spara till bebisen. Likaså har jag funderat på om man kunde virka en tårtlängd uppdelad i bitar, men vi får väl se om lusten och orken dyker upp.

Svar på tråden Tips på 2-årspresent till lillasyster önskas!