• En blå giraff

Hur förklarar ni för barnen angående s.k. "fula gubbar"?

Jag skulle natta barnen ikväll (snart 4 och 7 år) och vi kom att tala om att barnen aldrig får följa med främmande vuxna. Vi har pratat om det förut och barnen har då nöjt sig med att vuxna män och kvinnor kan vara "dumma" mot barn. Nu ville barnen mer i detalj veta HUR de vuxna kunde vara dumma. 7-åringen föreslog att det t.ex.kanske kunde vara att den vuxne ville slå barnen. Jag sa då att det också kunde handla om andra saker (tänker på sånt som sexuella övergrepp). Visste dock inte riktigt hur jag skulle förklara. Sa att vissa vuxna kunde vilja krama och pussa barn på ett konstigt sätt. Dock verkade inte riktigt mina barn förstå detta. Så jag funderar hur ska man förklara på ett bra sätt? Barnen vet inte så mycket om sex, de har hitills nöjt sig med att pappan stoppar ett "frö" i mamman och det blir en bebis. Mer detaljer än så har de inte intresserat sig för. Så det är klart de har svårt att fatta hur jag menar. Hur har ni andra sagt?? 

• Svar på tråden Hur förklarar ni för barnen angående s.k. "fula gubbar"?
  • aleydis

Jag vet inte om jag skulle känna ett behov att berätta om sexuella övergrepp från fula gubbar. Om ett barn blir utsatt för sexuella övergrepp är risken faktiskt störst att det sker inom familjen eller av en bekant.

Barn ska inte följa med okända för att de kan göra den illa eller röva bort dem. Sen får man prata med barnen om rätten att bestämma över sin egen kropp, att säga nej, osv.

• pigglet

Jag har mer fokuserat på att personen tar barnet och inte låter det komma hem när det vill.

• Drottningen70

Just när det gäller att följa med främlingar så känns det inte så relevant att diskutera om främlingen vill slå barnet eller göra illa på annat sätt. Där handlar det väl mer om att ge exempel på vad en elak främling kan tänkas säga för att locka med barnet. Titta på valpar, få godis, mamma är sjuk etc.

När det gäller övergrepp så händer det ju oftast med människor som barnen känner sig trygg med, som lärare, tränare släktingar. Där behöver man lägga det förebyggande arbetet på en annan nivå som mer handlar om rätten till sin kropp, privatliv inte ha hemlisar för flräldrar med andra vuxna etc.

• En blå giraff

Tack för svar, tycker det låter klokt och bra från er allihop. Behöver nog inte fördjupa mig mer i frågan hur precis som ni skriver. Det var nog alldeles tillräckligt med den förklaringen jag gav.

• Drottningen70

Dessutom har ju försök visat att det nästan aldrig funkar ändå att undervisa barn i att inte följa med främlingar. De gör det ändå, hur mycket teori de än fått :/

• Mälaröbo

Jag har aldrig skrämt mina barn för främlingar eftersom det ändå inte funkar. Istället har jag "skrämt" dem med mig själv och hur vansinnigt arg JAG skulle bli om de följer med NÅN utan att fråga mig först. sen har vi pratar om att INGEN, barn eller vuxen, får tvinga dem till nåt de inte vill. Att de i så fall ska säga till mig. Främlingar o fula gubbar existerar inte för barn!!

Svar på tråden Hur förklarar ni för barnen angående s.k. "fula gubbar"?