• Malin99

    SGI olika barn

    Hej!

    Jag har tydligen SGI dagar sparade från mitt äldre barn.
    Kan jag ta ut för honom istället för min 1åring under sommaren när förskolan är stängd och ändå behålla min SGI? Ta ut 100% då. Och sen när förskolan börjar  tar jag ut på mitt yngre barn igen?

    Med vänlig hälsning Malin

  • Svar på tråden SGI olika barn
  • Försäkringskassan

    Hej Malin!

    Så länge du tar hand om det barnet du tar ut föräldrapenning på så går det bra. För att skydda sin SGI från barnets 1 årsdag spelar ingen roll på vilket barn du tar ut dagar så länge du tar ut 5 hela dagar per vecka om du inte arbetar alls.

    Hälsningar
    Clara, handläggare
     

  • Malin99

    Åh så bra.
    Om jag i höst vill ha förskoleplats 3 dagar i veckan mellan 9-3
    förlorar jag min SGI då
    eller finns det något jag kan göra för den kombinationen?

    Tack!

  • Försäkringskassan

    Hej
    Om du ansöker om dagar på sjukpenningnivå i samband med dagar som generellt är arbetsfria, som lördagar och söndagar, så kan du ansöka om ersättning i samma omfattning för dessa dagar också.
    För de dagar du lämnar barnet på barnomsorgen mellan 9-15 så finns utrymme att ansöka om hela dagar på lägstanivå.

    Det finns, med andra ord, utrymme att ansöka om 5 hela dagar/vecka även om barnet går på förskolan vissa dagar i veckan.

    Hälsningar
    Mia, handläggare

  • Malin99

    Tack för ditt svar!

    Bara så jag har förstått det rätt nu.
    Tar jag tex lör, sön mån och tis SGI dagar och lägsta nivå ons, tors och fredag när han är på förskola 9-3 så skyddar jag sgi´n?

    Skyddar jag med andra ord sgi´n även om jag skulle ha honom mån-fre på förskola, ta ut SGI lör och sön och lägsta nivå alla andra dagar?

  • Försäkringskassan

    Hej Malin!


     


    För att kunna ta ut sgi dagar på helgen behöver du även ha en sgi dag antingen på fredagen eller måndagen och på samma nivå. Vill du ha hel sgidagar för helgen ska det även vara en hel sgidag före eller efter helgen.


     


    De dagar barnet är på förskolan högst 6 timmar/dag kan du antingen ta ut hel lägstanivå eller fjärdedelsdagar enligt sgi. Gör man så får man titta på att du får ihop det till 5 hela dagar/v.


     


     


     


    Hälsningar Asta, handläggare

Svar på tråden SGI olika barn