• Anonym (Mamman)

    Semester likvärdigt med jobb?

    Hej!

    Jag har en son på 16 månader. Min fråga gäller de fem dagar i veckan man måste ta ut för att behålla sin SGI. I augusti har jag semester, hela månaden, jag antar att jag då inte behöver ta ut fem föräldradagar utan att semester är "likvärdigt" som arbetsdagar!? Eller tänker jag fel?

  • Svar på tråden Semester likvärdigt med jobb?
  • Försäkringskassan

    Hej
    Precis som du säger så likställs semester med arbete och under de veckor du har semester enligt semesterlagen så ska du inte ansöka om föräldrapenning.
    Inkomsten skyddas generellt under de dagar du har semester.

    Hälsningar
    Mia, handläggare

  • Anonym (Mamman)

    [quote=75315660][quote-nick]Försäkringskassan skrev 2015-05-18 14:58:52 följande:[/quote-nick]Hej

    Precis som du säger så likställs semester med arbete och under de veckor du har semester enligt semesterlagen så ska du inte ansöka om föräldrapenning.

    Inkomsten skyddas generellt under de dagar du har semester.

    Hälsningar

    Mia, handläggare[/

    Tack för svaret!

    En fråga till:

    Väntar nästa barn i september. Måste jag inkomma med inkomstuppgifter igen eller baseras min fp på samma inkomst som senaste barnet? Inkomsten är oförändrad.

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Ja, vi gör en ny inkomstutredning när man väntar barn igen, dels för att se om du har fått höjd lön och om man har återgått i arbete på heltid eller deltid.


     


     


    Hälsningar Asta, handläggare


     

  • Anonym (Mamman)

    [quote=75319492][quote-nick]Försäkringskassan skrev 2015-05-19 10:16:57 följande:[/quote-nick]Hej!

     

    Ja, vi gör en ny inkomstutredning när man väntar barn igen, dels för att se om du har fått höjd lön och om man har återgått i arbete på heltid eller deltid.

     

     

    Hälsningar Asta, handläggare

     [/

    Jaha, även om man blivit gravid inom 1 år och 9 mån sedan sebaste barnet föddes??

  • Försäkringskassan

    Hej


    Ja, det beror på att det endast är föräldrapenningnivån i sig som är skyddad med anledning av att du blir med barn igen senast när ditt första barn är 1 år och 9 månader, dvs ditt nya barn föds inom 2 1/2 år.


    Förutom föräldrapenningnivån måste hela din SGI utredas. Den som bl a gäller vid egen sjukdom, tillfällig föräldrapenning (VAB), graviditetspenning.


     


    Hälsningar


    Robin , handläggare

Svar på tråden Semester likvärdigt med jobb?