• Orkide

Nytt jobb o bli gravid!?

Jag behöver råd/stöd/tips..

Jag sökte en tjänst i grundskolan åk 2 (är utbildad från förskola-grundskola åk3) jobbar på förskolan sen utbildningen 2011.Trodde aldrig att de skulle ringa men de gjorde de o jag ska dit på fredag. Tjänsten i åk 2 skulle i så fall börja i aug. Men nu när vi börjat försöka bli gravida med hjälp av pergotime (hjälp för äggen att bli befruktade typ) så kan vi inte bara avbryta. Jag kan alltså bli gravid nu närsom.. Hur gör jag om jag får ett erbjudande??
    Jag vill verkligen få chansen att vara lärare i grundskolan och får jag en chans utan ha några erfarenheter av skolan förutom praktiken så måste jag ju ta den!! Men tänk om jag blir gravid o får barn nästa år.. Är det taskigt att tacka ja då?

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Nytt jobb o bli gravid!?
  • gabardin

Jag säger äh! Om du vet att du är gravid så kan du ju säga det på intervjun. Annars så är det bara helt enkelt sånt som händer. Värre om du söker ett vik som du sedan inte kan fullfölja pga barn, inte så snyggt. Men om det är en tillsvidaretjänst innebär det ju bara att du är borta ngt år och sedan är där och gör ett bra jobb resten av tiden.

Om det är ett alternativ kan man ju tänka att man skjuter upp barnalstrander ett år, så du har en chans att komma in på nya jobbet (om du nu får det). Men generellt så ingår f-ledighet för de flesta mellan 25 och 40, blir svårt om man inte skulle anställa sådana.

• Diche79

Hej,
    jag hade liknande sits under 2012.
    Blev erbjuden en ny tjänst i juni 2012, tackade ja till den trots
    att vi redan påbörjat bebisverkstaden.
    En vecka efter underskrivet anställningsavtal så testade jag
    postitivt på grav.testet...
    Så när jag började min anställning i början på augusti 2012 var jag redan i v 12.
    BF var då 21/2 2013.
    Men, andra dagen på jobbet så började jag blöda, och två dagar senare
    så var vi på kvinnokliniken och de såg att fostret var dött.

Inte meningen att vara negativ, men jag är jätteglad att jag tackade ja till tjänsten
    trots bebisplanerna. Nu har jag nämligen ett jobb som jag älskar!
    Bebisplanerna kan dra ut på tiden, och under den tiden så har du ett jobb du trivs på vilket gör allt mkt lättare!

Vi resonerade som så att det finns egentligen inte "bra tid" att skaffa barn. Det finns alltid nån anledning till att man kan vänta lite till.
    Nytt jobb, man vill ha hus, man vill ha sparat undan pengar osv.

Tänk på dig/er själva och gör det som passar er bäst!
    Jag blev gravid igen ngr månader senare, så hann jobba ungefär 14mån innan jag gick hem på mammaledigt. Nu är jag tillbaka på halvtid och tycker allt
    har löst sig på ett jättebra sätt!

Lycka till!

• Doit

Hej!

Jag är någonstans där mitt emellan känner jag.. Har jobbat på mitt nya jobb sedan januari, det är en tillsvidaretjänst och vi planerar att ev börja i september.. Blir vi gravid direkt så kommer jag ju att ha jobbat ca 1.5 år när barnet kommer.

Jag tror vi stressar upp oss och tänker så mycket på vad alla andra ska tycka och tänka..är inte det typiskt oss kvinnor?! Tror och hoppas att dom flesta glädjs åt sin kollegas lycka över att få bli förälder?det är långt ifrån självklart för alla att kunna få barn! Tuta och kör - allt brukar lösa sig till det bästa!

Svar på tråden Nytt jobb o bli gravid!?