• sarahelsa

    Tips till mellanmål och frukost till 7 månaders bebis

    Jag behöver er hjälp. Vi har en son som är 7 månader och äter mat på dagtid.

    Han ammas endast morgon och inför sänggående. Och på natten om han vaknar.

    Han är relativt matglad och tycker att det är roligast pilla med maten.

    Så här ser vår dag ut (på ett ungefär)

    Runt 6: ammas

    Ca 8: gröt, inte alltid det går ner så mycket.

    Ca 10: mellis

    Ca 12-13: en halv burk mat, fruktpure om han vill ha.

    ca 15: mellis

    Ca 18-19: kvällsmat i form av en halv burk mat

    Ca 20: kvällsgröt

    Vad jag behöver hjälp med är tips på frukost och mellanmål. Känns som att det blir enformigt med gröt varje morgon..

    Kan ju tilläga att ersättning och välling inte är ett alternativ. Kan inte amma dagtid då jag ska börja jobba 1 juni.

  • Svar på tråden Tips till mellanmål och frukost till 7 månaders bebis
  • Duckan

    Barn tröttnar inte på smaker så som vi kan göra så det är inget fel med gröt varje dag.
    Provat turkisk yoghurt med fruktmos?

  • Gryntroll

     


    Skulle precis skiva samma sak, turkisk yoghurt (eller rysk ännu fetare) med mosad banan. Det och/eller leverpastejsmörgås utan kanter hade dottern som favorit mellanmål i den åldern.

  • Jheld
    Om du vill byta ut gröten på kvällen så kan följande recept på maizena-crepes kanske vara något

    1 dl mjölk
    1 ägg
    ½ dl maizena mjöl
    en skvätt oliv- eller rapsolja 
    Eventuellt lite oregano för smakens skull

    Vispa ihop smeten och grädda tunna crepes. Beroende på stekpanna kan det behövas några droppar olja.

    Lägg på tunna skivor av ost och kokt skinka (undvik gärna rökt mat) och rulla ihop.

    Smaklig spis
  • Syselche

    Min bebis äter en av det följande
    -turkisk yoghurt med fina (!) havregryn (ibland kan man också ha riven äpple eller banan eller annan frukt)
    -havreringar (utan tillsatt socker) i mjolk (värma i mikron och låt dem stanna ett tag i mjölken så de blir mjuka och bebis klarar av att äta)
    -beroende på barnet kan det vara möjligt att göra en smörgås med smör på och skära den i små bitar och bebis kan plocka själv. Då är det bra med lite mjölk eller annan dricka så det inte blir för torrt.
    -filmjölk med riven äpple och smårgåsrån i

  • Sommar2017

    Tipsar om : www.inbeout.se har jätte fina klämmisar och olika storlekar och motiv. De har också smarta tillbehör som silikontoppen som gör att innehållet endast kommer när barnet suger!!

  • 12345hopp

    Hoppas ni vet att man skall helst vänta med mejeriprodukter i form av mjölk, fil och yoghurt tills barnet har fyllt ett år. Det leder ganska lätt till för dåligt järnupptag och innehåller knappt något järn i sig vilket är viktigt att bebisar får i sig mycket av :)

    Bra att tänka på är att även för barn och vuxna så gör inte järnrik mat någon större nytta om man dricker mjölk till maten!

Svar på tråden Tips till mellanmål och frukost till 7 månaders bebis