• supermamii

Bärsjal till nyfödd, förslag?

Okej, nu är bebben 2 veckor och hon vill bara vara hos mig hela tiden, jättemysigt, men jag kan inte lägga henne ifrån mig i en minut utan att hon börjar stooorgråta. Jag kan inte gå på toa utan håller mig till natten.. Babynestet vägrar hon ligga i på nätterna..

Så, jag måste verkligen köpa en bärsjal och hoppas att hon kan acceptera det iaf, de hade underlättat så mycket, har ni några förslag på bärsjalar till nyfödd?????

• Svar på tråden Bärsjal till nyfödd, förslag?
  • Schnaa

Aldoria(n?) bambu soft kan jag rekommendera. Otroligt mjuk och lagom varm.

It takes a fool to remain sane
  • Flickan och kråkan

På första plats alla kategorier: sino från looma. Själv är jag väldigt förtjust i mam eco också. Aldoria bambu soft är också ett finfint val. Verkligen supermjuk och gosig. Lite för svajig för fort för min smak, men man kan ju byta till en stadigare när det behövs .

• minerva123

Vi hade en Aldoria Bambu Soft till vår yngsta,,den är supermjuk och skön och så mysig till en liten nyföding. Men! Den blev svajig väldigt fort, jag tror vi använde den 5-6 veckor bara och då var sonen inte särskilt tung (knappt 3500 gram vid födseln). Så med facit i hand hade jag försökt köpa den begagnad istället, den är ju ganska dyr, eller satsat på någon annan sort Till en liten prematur däremot som är liten och lätt länge tror jag den är helt perfekt. Efter Aldorian använde vi en trikåsjal från Granit några veckor, men sedan gick vi över till ergonomisk bärsele vid 2 mån cirka (sonen sover bättre i den av någon anledning).

• häxjakt

Looma Sino var vår favorit när vår niomånaders var yttepytte liten.
    Den är sval och lättknuten.

När pyret blev lite större så blev favoriten en Wrapsody Bali Stretch, en halvstretchig sjal, lite svårare att knyta när vi var nybörjare men den är fortfarande vår favorit (och vi har en stor och tung kille som gillar att röra sig i sjalen och se sig omkring) den är superfin och stabil.

Sinon använde jag till pyret blev cirka 3 månader (7 kg vägde han då) men hans pappa tyckte att Wrapsodyn var stabilare och valde att gå över till den redan då pyret var drygt 1½ månad. Jag antar att det varierar helt enkelt. Hans pappa har i och försig långa ben och går gärna fort på promenader så jag kan tänka mig att det var därför han tyckte Sinon var lite instabil.
    Wrapsodyn använder vi fortfarande mest, den är fortfarande hur stabil och fin som helst. Men den är ganska varm så vi ska byta ut den mot en vävd sjal (ostretchig) i sommar. 
    Vi har också en ergonomisk bärsele som i stort sett bara används på promenader och som backup då sjalarna är i tvätten.

Nu blev det långt...
    Sammanfattningsvis så kan man säga att, för oss som bär hela tiden och inte använder barnvagn, så var Wrapsody Bali Stretch det bästa sjalköpet vi gjorde. 
    Vår har använts varje dag, ute och inne, i drygt 8 månader och är fortfarande lika fin, som den var i början.

• Flickan och kråkan
    häxjakt skrev 2015-05-20 19:22:17 följande:

Looma Sino var vår favorit när vår niomånaders var yttepytte liten.

Den är sval och lättknuten.

När pyret blev lite större så blev favoriten en Wrapsody Bali Stretch, en halvstretchig sjal, lite svårare att knyta när vi var nybörjare men den är fortfarande vår favorit (och vi har en stor och tung kille som gillar att röra sig i sjalen och se sig omkring) den är superfin och stabil.

Sinon använde jag till pyret blev cirka 3 månader (7 kg vägde han då) men hans pappa tyckte att Wrapsodyn var stabilare och valde att gå över till den redan då pyret var drygt 1½ månad. Jag antar att det varierar helt enkelt. Hans pappa har i och försig långa ben och går gärna fort på promenader så jag kan tänka mig att det var därför han tyckte Sinon var lite instabil.

Wrapsodyn använder vi fortfarande mest, den är fortfarande hur stabil och fin som helst. Men den är ganska varm så vi ska byta ut den mot en vävd sjal (ostretchig) i sommar. 

Vi har också en ergonomisk bärsele som i stort sett bara används på promenader och som backup då sjalarna är i tvätten.

Nu blev det långt...

Sammanfattningsvis så kan man säga att, för oss som bär hela tiden och inte använder barnvagn, så var Wrapsody Bali Stretch det bästa sjalköpet vi gjorde. 

Vår har använts varje dag, ute och inne, i drygt 8 månader och är fortfarande lika fin, som den var i början.

Om ni får fler barn så tipsar jag om att även testa mam eco. Den är stadigare än wbs.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-20 19:44:40 följande:

Om ni får fler barn så tipsar jag om att även testa mam eco. Den är stadigare än wbs.

Den är även mycket svalare. Hampa i den.
  • häxjakt
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-20 19:44:40 följande:
    Tack för tipset! 
  • mammalovis

Vi har haft en Minimundus långsjal som är elastisk. Den funkade utmärkt till äldsta som sov i den flera timmar som bebis, ammades och var med överallt. Jag hade med henne i sjal länge på alla körövningar, sedan bytte vi till babybjörn mer efter halvåret om jag minns rätt. Har även gått på mammagympa med henne i sjal. Visst lite träning krävs för att lära sig knyta och dra åt tillräckligt, men vår sjal är fortfarande okej.

Yngsta var mer självständig och hatade att ha något om huvudet. Tack och lov uppfyllde hon kriterierna för babybjörnen från födseln så det löste sig ändå. 

• Pomme

Hej! Jag sitter här med min 2-veckors i en Sino som jag valde bland annat efter att ha läst tips från Flickan och kråkan i tidigare trådar. Och än så länge är jag väldigt nöjd. Den känns stadig men är samtidigt mjuk för bebisen. Dock är det inte längre Looma som säljer sjalen utan ett norskt företag. Jag beställde min från knyt-an.se vilket var det enda ställe jag jag hittade som sålde nya.

Svar på tråden Bärsjal till nyfödd, förslag?