• Anonym (Idé)

Skulle du betala en 50-lapp för att få hjälp med släktforskning

Jag ha ägna några år åt att släktforska och känner mig hyfsat säker på vad jag gör. Jag har forskat för egen del, för några vänners och bekantas, bara lite grann. Väldigt många gånger har jag stött på släktingar som utvandrat, och har börjat undra hur folk som inte kan svenska utforskar sina svenska rötter, särskilt som det kan vara knepigt ändå, med konstiga handstilar och gammaldags ord och stavningar.

Så kom min tanke: Jag kanske ska erbjuda folk den tjänsten. Det finns platser där man kan annonsera ut tjänster i microjobb-format. Du ger mig 50 kr/5$, jag släktforskar 1 person åt dig. Naturligtvis får du tillbaka pengarna om jag inte hittar något. Jag skriver en ansedel, referenser till var jag hittat uppgifterna (vilka kyrkböcker) och bild från varje ställe i böckerna. Eventuellt en 1-4-stegskarta (vilket du vill), om du vill se var släktingen bodde.

Vad tror ni, skulle någon nappa på det?

• Svar på tråden Skulle du betala en 50-lapp för att få hjälp med släktforskning
  • Anonym (nope)

Inte direkt. För många osäkerheter.

• Anonym (Idé)
    Anonym (nope) skrev 2015-05-20 16:35:26 följande:

Inte direkt. För många osäkerheter.

Berätta gärna hur du tänker, så kanske jag kan utveckla hur jag tänker/min idé.
  • Anonym (nope)

Hur vet vi att du är bra på det du säger att du är bra på?
    Hur kan vi garantera att vi får pengar tillbaka om du inte hittar något?

Bland annat.

• Anonym (Idé)
    Anonym (nope) skrev 2015-05-20 16:48:19 följande:

Hur vet vi att du är bra på det du säger att du är bra på?
    Hur kan vi garantera att vi får pengar tillbaka om du inte hittar något?

Bland annat.

Tja, det är väl risken man får ta på micro-jobbarenan. Hur kan du veta om de där 1000 orden du fick översatta är rätt? Hur kan du veta i förväg om bilden du ber att få retuscherad är bra? Jag kommer i alla fall lämna ut källorna, så folk kan kontrollera om de vill.

Pengarna har de väl någon slags lösning på, jag har inte tittat på det än. Men jag tänker att det är samma "problem" som när man köper och säljer på tradera. Annars kanske en 50-lapp isf kan kallas för "läropengar". 

Bland annat? 
  • Anonym (Idé)
    Tow2Mater skrev 2015-05-20 17:22:22 följande:

Absolut. Vad tar du for att gora samma i Finland?

Släktforska i Finland kan jag tyvärr inte i nuläget. Men roligt att du skulle kunna tänka dig.
  • Anonym (Idé)
    Rumpelstiltskins skrev 2015-05-20 17:22:55 följande:

Det finns redan ett antal sådana tjänster:

anverket.se/

mittslakttrad.nu/bestallning

slaktforskaren.se/tjanster/

Den första hade inga som helst prisuppgifter, vad jag hittade lite snabbt. De andra två var mycket dyrare än 50 kr per person. Men priset är mindre viktigt, jag vill inte göra det här för pengar. Ingenstans hittade jag information på engelska eller att de erbjöd sig att översätta och redovisa på engelska. Men jag kollade bara  lite snabbt just nu.
  • Anonym (Idé)
    Tom Araya skrev 2015-05-20 17:25:05 följande:

Vart finns platserna för microjobbsannonser?

elance har en microjobbavdelning, fiverr tänkte jag lägga upp en annons på. Det finns ganska många andra.
  • Bolaget
    Anonym (Idé) skrev 2015-05-20 18:42:34 följande:
    Den första hade inga som helst prisuppgifter, vad jag hittade lite snabbt. De andra två var mycket dyrare än 50 kr per person. Men priset är mindre viktigt, jag vill inte göra det här för pengar. Ingenstans hittade jag information på engelska eller att de erbjöd sig att översätta och redovisa på engelska. Men jag kollade bara  lite snabbt just nu.
    Vad menar du att du ska översätta? Namnet är ju samma på både svenska och engelska, de olika datumen också. Yrken och sjukdomar är ju inte så många ord att lära sig så det ror jag de flesta som är intresserade redan lärt sig eller själva tar reda på.
  • Anonym (Jawsa)
    Anonym (Idé) skrev 2015-05-20 16:04:29 följande:

Jag ha ägna några år åt att släktforska och känner mig hyfsat säker på vad jag gör. Jag har forskat för egen del, för några vänners och bekantas, bara lite grann. Väldigt många gånger har jag stött på släktingar som utvandrat, och har börjat undra hur folk som inte kan svenska utforskar sina svenska rötter, särskilt som det kan vara knepigt ändå, med konstiga handstilar och gammaldags ord och stavningar.

Så kom min tanke: Jag kanske ska erbjuda folk den tjänsten. Det finns platser där man kan annonsera ut tjänster i microjobb-format. Du ger mig 50 kr/5$, jag släktforskar 1 person åt dig. Naturligtvis får du tillbaka pengarna om jag inte hittar något. Jag skriver en ansedel, referenser till var jag hittat uppgifterna (vilka kyrkböcker) och bild från varje ställe i böckerna. Eventuellt en 1-4-stegskarta (vilket du vill), om du vill se var släktingen bodde.

Vad tror ni, skulle någon nappa på det?

Nu har min pappa redan gjort det så jag behöver ingen hjälp. 50 kronor låter extremt billigt skulle jag säga. Det är mycket jobb. Jag antar att du tänker begära ersättning vid eventuella resor, till Landsarkivet till exempel.
Svar på tråden Skulle du betala en 50-lapp för att få hjälp med släktforskning