• Allex

Spottings och blev ändå gravid

Hej!
    Jag har letat på nätet om just detta - att ha spottings och ändå bli gravid. Det jag hittat är oftast flera år gammalt och jag tänkte starta en ny tråd för att höra från er som haft spottings och ändå blivit gravida.

Kan ni berätta om det var något speciellt ni gjorde för att bli av med spottingsarna eller om ni helt enkelt blev gravid ändå.

Så tips och solskens historier får ni gärna dela med er av

• Svar på tråden Spottings och blev ändå gravid
  • Allex
    Joni skrev 2015-05-22 21:01:21 följande:

Hej!

Jag har haft "problem" med spottings sen jag slutade med p-piller för 1,5 år sedan. Var hos gynekologen och fick utskrivet provera, vilket dock inte hjälpte att ta bort spottingen. Nu är jag gravid i 6 veckan efter knappt ens försökt. Blev till på första försöket av att vi sa att händer det så händer det :) väldigt förvånad då jag trodde att det skulle bli problematiskt att bli gravid när man hade spottings!

Sa gynekologen varför du hade spottings?
  • Joni
    Allex skrev 2015-05-23 00:18:07 följande:
    Sa gynekologen varför du hade spottings?
    Jag kommer knappt ihåg vad han sa, blandar ihop det han sa med saker jag läst nu.
  • soofa

Hoppar in här! Vad jag minns hade jag inte spottings innan jag började med mina p-piller (för nästan 10 år sedan), sedan jag slutade med dem för ca 1,5 år sedan har jag dock det. Innan fick jag dem 1-2 dagar innan mensen, förra och denna månaden verkar de börjar 3-4 dagar innan.. vilket känns extra irriterande då det är de två senaste månaderna som jag har börjat försöka bli gravid. Jag har aldrig tagit upp det med min gynekolog, då jag innan inte upplevt dem som något besvär.. men man undrar ju som sagt varför de kommer..

Tilläggas bör att jag fick mina spottings i dag, BIM - 3. Med en tempdipp på morgonen så inser jag mig besegrad med bebis den här månaden.

• Allex
    soofa skrev 2015-05-28 16:53:23 följande:

Hoppar in här! Vad jag minns hade jag inte spottings innan jag började med mina p-piller (för nästan 10 år sedan), sedan jag slutade med dem för ca 1,5 år sedan har jag dock det. Innan fick jag dem 1-2 dagar innan mensen, förra och denna månaden verkar de börjar 3-4 dagar innan.. vilket känns extra irriterande då det är de två senaste månaderna som jag har börjat försöka bli gravid. Jag har aldrig tagit upp det med min gynekolog, då jag innan inte upplevt dem som något besvär.. men man undrar ju som sagt varför de kommer..

Tilläggas bör att jag fick mina spottings i dag, BIM - 3. Med en tempdipp på morgonen så inser jag mig besegrad med bebis den här månaden.

Jadu...det sägs att antingen bildas det för dåligt med progesteron eller så ägglossar man inte. Men också att ägglossar man inte så bildas heller inget progesteron. Det är väl progestorenet som håller kvar ägget i slemhinnan. Och spottings är vad jag förstår ett resultat av att slemhinnan släpps för tidigt.

Prata med din gynekolog och hör vad han/hon har att säga om spottings och vad de beror på, kan vara intressant
  • soofa
    Allex skrev 2015-05-28 18:40:21 följande:
    Jadu...det sägs att antingen bildas det för dåligt med progesteron eller så ägglossar man inte. Men också att ägglossar man inte så bildas heller inget progesteron. Det är väl progestorenet som håller kvar ägget i slemhinnan. Och spottings är vad jag förstår ett resultat av att slemhinnan släpps för tidigt.

Prata med din gynekolog och hör vad han/hon har att säga om spottings och vad de beror på, kan vara intressant
    Ägglossning vet jag att jag har - var hos gyn förra månaden just när jag hade det. Men nu blev jag nyfiken så ska ringa dem i morgon och höra vad de har för svar. Gör det svårare att bli gravid så vill man ju veta det och vad man i sådana fall kan göra åt det. Återkommer med svar. Glad
  • Allex
    soofa skrev 2015-05-28 18:57:54 följande:

Ägglossning vet jag att jag har - var hos gyn förra månaden just när jag hade det. Men nu blev jag nyfiken så ska ringa dem i morgon och höra vad de har för svar. Gör det svårare att bli gravid så vill man ju veta det och vad man i sådana fall kan göra åt det. Återkommer med svar. 

Väntar med spänning
  • soofa
    Allex skrev 2015-05-28 20:46:34 följande:
    Väntar med spänning
    Jag pratade med gyn i dag, pratade med en barnmorska. Hon sa att det inte behövde bero på något speciellt eller påverka något, men eftersom jag haft det i ca 1,5 år så bokade vi in mig på en undersökning den 10/6 - det känns skönt att ha tagit tag i det och få det utrett. Återkommer efter den 10:onde! Glad
  • soofa

Hallå! Jag lovade ju att höra av mig här efter mitt gynbesök. Min gynekolog skrev ut Primolut-nor som jag ska ta CD 16-26. Om mensen inte kommer ska jag ta ett gravtest, om det kommer fortsätter jag med det på samma sätt ännu en månad. Hoppas det hjälper!

• Allex

Hej! Kul att du hörde av dig. Sa din gynekolog om varför du hade spottings? Vad gör Primolut-nor?

• soofa
    Allex skrev 2015-06-10 22:45:49 följande:

Hej! Kul att du hörde av dig. Sa din gynekolog om varför du hade spottings? Vad gör Primolut-nor?

Hon trodde det beror på att jag har progesteron-brist. Primolut-nor kan man ju använda för att skjuta upp mensen eller för att göra den mer regelbunden, min är ju på sätt och vis regelbunden men ändå inte då jag nu har ökade spottings. Primolut-nor ska alltså göra min menscykel mer regelbunden, och med det förhoppningsvis göra att spottingsen försvinner. När jag undrade om det kunde påverka ens möjlighet att bli gravid (spottings alltså) sa hon att en kort cykel kan påverka eftersom slemhinnan då inte hinner byggas upp.. om spottingsen håller sig borta blir ju cykel längre, även om man inte börjar räkna förrän första riktiga mensdagen.
  • soofa

Jag läste förresten om en tjej i en annan tråd som nyligen plussade, som innan dess haft spottings. Glad

• Allex
    soofa skrev 2015-06-11 07:47:05 följande:

Hon trodde det beror på att jag har progesteron-brist. Primolut-nor kan man ju använda för att skjuta upp mensen eller för att göra den mer regelbunden, min är ju på sätt och vis regelbunden men ändå inte då jag nu har ökade spottings. Primolut-nor ska alltså göra min menscykel mer regelbunden, och med det förhoppningsvis göra att spottingsen försvinner. När jag undrade om det kunde påverka ens möjlighet att bli gravid (spottings alltså) sa hon att en kort cykel kan påverka eftersom slemhinnan då inte hinner byggas upp.. om spottingsen håller sig borta blir ju cykel längre, även om man inte börjar räkna förrän första riktiga mensdagen.

Intressant att veta - tack Det där med slemhinnan och att den inte hinner byggas upp känns ju logiskt...och tråkigt.... Det är ju det som är spottingen. Precis så har jag. Den vägrar stanna kvar. De sägs ju att anledningen till att den släpper är att progesteronet är så lågt att den signalerar "släpp, det är kört". För mig släpps den trots att jag tar extra progesteron...väldigt frustrerande..... ! Bara att kämpa på antar jag.

Hoppas Primolut- nor hjälper dig! Lycka till!
Svar på tråden Spottings och blev ändå gravid