• Teresa 914

Tälta med ettåring???

Vi sitter och planerar en liten bilsemester, jag och maken. Förr brukade vi tälta en del, men sen vi fick barn har det inte blivit av. Stora barnet sov med maken i tält ifjol somras då det var så hett men på gården. Det gick bra och han fyller sex i sommar så inga problem där.

Men hur är det, kan man tälta med en ettåring? Lillebror fyller ett om några veckor, är han för liten för att sova i tält. Så tänkte jag med storebror (då han var liten då) men å andra sidan sover ju ettåringar dagssömn ute även i minusgrader. Och på regn och rusk förskolor är de ute nästan jämt. Så det borde väl gå? Eller?

Hur hade ni tänkt? Kan en ettåring sova i tält?

• Svar på tråden Tälta med ettåring???
  • Erizajo

Klart att det går men min ettåring vaknar alldeles för ofta på nätterna för att jag skulle orka krångla i ett tält, risken är väl att han håller hel familjen vaken isf

• scanmia

Jag har tältat med bebisar och småbarn med väldigt varierande resultat. För det mesta går det hur bra som helst. Våra har varit vana vid att samsova och det är ju som en stor familjesäng i tältet så just den biten har inte varit några problem. Barnen somnar oftast i våra famnar framför lägerelden och det är hur mysigt som helst. Krångligt med barn som nyss har slutat med blöjan och behöver ha racerfart till kissning, men med en nybliven ettåring så lär ni inte vara där än.

Sist vi var ute, förra sommaren, så gick det helt åt pipsvängen då ettåringen tyckte att det var en urusel idé att sova i tält. Hon illskrek så fort vi släckte lampan och det var en kall och regnig natt innan vi, efter mycket lite sömn, beslöt oss för att det nog kunde räcka med en natt ute och packade hem oss tidigare än planerat.

Dock ska vi ge oss på det igen nu till sommaren. Vi hoppas på bättre väder och en gladlyntare nu tvååring.

• Teresa 914

Okej, tack så mycket för svar vi ska fundera vidare på vad vi vågar. Det är Åland som gäller

Svar på tråden Tälta med ettåring???