Vad avgör vilken livsmedelsbutik du handlar i?
Frågan lyder precis som i rubriken. Vad är det som gör att du väljer just den butiken?
Frågan lyder precis som i rubriken. Vad är det som gör att du väljer just den butiken?
Affärens ålder, antar jag. Jag försöker egentligen handla i olika varje gång eftersom jag blir sjukt uttråkad av att handla i samma och tror att vi mår bra av att inte matas med exakt samma intryck hela tiden, men nu har de precis öppnat en ny butik i stan som jag inte tröttnat på ännu, så nu åker jag oftast dit.
Humöret.
Vissa dagar är jag på Coop humör, andra dagar på ICA humör.
Beror på vad jag ska handla. Vissa saker finns i alla affärer så jag väljer den som har det jag ska ha just den dagen.
Växlar mellan ICA, Lidl, Hemköp eller Willys.
Utbudet
Läget
Priset
Orken
Det finns vissa varor på Lidl som jag fastnat för, bl a vallmofranska, juice och kallrökt skinka. Dessutom en del färska grönsaker. Numera handlar jag ganska mycket annat också där, trots att affärerna ligger en bit bort.
Avskyr att köa i charkdiskar med folk som skall ha ett halvt hekto av ditten och datten, så de övriga kött- och charkvaror jag vill ha handlar jag i saluhallen.Endast ICA:s egna lakritspåsar får in mig i
deras affärer.
Jag bor på landsbygden så för mig blir det en kombination av läge och service, då jag tycker det är en fantastisk service att fortfarande driva livsmedelsbutiker ute på landet.
Det är bara en liten ICA Nära vi har, men försöker handla så mkt som möjligt där. Visst att det blir dyrare - men det är ett pris jag gärna betalar för att butiken ska kunna vara kvar. Blir så evinnerligt trött på de människor som å ena sidan storhandlar på stormarknader, å andra sidan gnäller över att lokala affären lägger ner och att "samhället dör ut". Sura för att de inte har nånstans att snabbt kunna handla mjölk liksom. Nä men handla inte allt på stormarknaden från början då...
Storlek!
Jag avskyr att gå genom en stor affär med miljoner sorters pasta tex. Liten butik som går snabbt att ta sig igenom, det gillar jag. Sen måste man ju storhandla ibland och då blir det ju max eller liknande. Men vardagshandlandet gör vi snabbt och smidigt i en liten närbutik. Kanske märks att jag avskyr mataffärer.
Service
Jag gillar service. Betalar gärna lite extra till exempel för bemannad shark med kunnig och trevlig personal. Service är otroligt viktigt för mig.
Närhet, läge, humör och ork. Den affär som jag fysiskt befinner mig nära för stunden handlar jag i om jag behöver. Så det blir gjort. Favoriten är min lilla ICA affär 2 km från hemmet. Där går det fort att handla. Vilket uppskattas.
Vill jag strosa runt lite längre kan det bli Coop ibland. För ett större utbud. Willys ibland. Om jag befinner mig nära. Inte annars. Sedan finns det ju andra affärer. Om jag råkar befinna mig nära kan det tom bli Lidl eller Netto.
Läge då jag åker förbi en affär på väg till och från skolan. Egentligen vill jag handla i den som har bäst pris och sortiment men den ligger åt helt fel håll, så där storhandlar jag bara på helgerna.
Främst sortimentet, och där räknas kvalité in också. Men läget är näst viktigast. Sen pris.
Sortimentet och läget är viktigast. Låga priser är visserligen trevligt men jag kan leva med att det är lite dyrare.
Beror ju på vilken affär som har vad jag vill ha. Och ibland vad som ligger närmast mig om jag spontanhandlar lunch eller så och inte har tid att åka nån annanstans.
Mysighet.
Mysighet.
Jag bor på landsbygden så för mig blir det en kombination av läge och service, då jag tycker det är en fantastisk service att fortfarande driva livsmedelsbutiker ute på landet.
Det är bara en liten ICA Nära vi har, men försöker handla så mkt som möjligt där. Visst att det blir dyrare - men det är ett pris jag gärna betalar för att butiken ska kunna vara kvar. Blir så evinnerligt trött på de människor som å ena sidan storhandlar på stormarknader, å andra sidan gnäller över att lokala affären lägger ner och att "samhället dör ut". Sura för att de inte har nånstans att snabbt kunna handla mjölk liksom. Nä men handla inte allt på stormarknaden från början då...