• Anonym (Sara)

    Studieperioden längre än studiemedelsperioden

    Mitt studiemedel ser ut på er data som att den ska ta slut den 30 maj, men i själva verket pågår min kurs in 5 juni.

    Börjar sedan igen direkt efter sommaren med mina studier, har jag ändå SGI skydd, trots att studiemedlets sista vecka är sista veckan i maj, men jag läser fram till 5 juni?

    Har ringt och frågat csn och de sa att de ibland är så att studietiden är lite längre än csn perioden, att det skulle vara så på den kurs jag läste då poängen är upplagda så och detta är helt normalt.

    Vill ändå dubbelkolla så att min SGI SÄKERT är skyddat under studieuppehållet,

    Trots att studietiden är en vecka längre än studiemedels tiden? Det är alltså så för alla i min klass på juristprogrammet och vi alla tar studiemedel på heltid.

    Med vänlig hälsning,

  • Svar på tråden Studieperioden längre än studiemedelsperioden
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Vi kan endast svara generellt på familjeliv.


    Här kommer utdrag ur vår vägledning, se sidorna 211-212.


     


    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/2bc02dfd-50a2-45b2-9fe1-8c47a89d3e59/vagledning-2004-05.pdf


     


     


    CSN:s studiemedelsperioder för en hel termin stämmer inte alltid överens


    med ett universitets kursplaner för samma termin. Därför kan vissa personer


    studera en kortare tid utan studiestöd. Det kan bland annat förekomma vid


    terminsslut. Det är inte rimligt att personer som beviljats studiestöd för


    terminens samtliga 20 veckor ska få sin SGI sänkt. En vilande SGI får i


    stället anses skyddad mot sänkning även när ett universitetets studieplan för


    en hel termins studier inte till fullo stämmer överens med CSN:s studiemedelsperiod


    för samma termin.


     


     


    Hälsningar


     


    Johan, handläggare


     


     


     

Svar på tråden Studieperioden längre än studiemedelsperioden