Obligatoriskt med Förskoleklass?
Min dotter börjar Förskoleklass till hösten! Läste nu att Regeringen vill göra den obligatorisk, vad tycker ni om detta? Ris eller ros?
Min dotter börjar Förskoleklass till hösten! Läste nu att Regeringen vill göra den obligatorisk, vad tycker ni om detta? Ris eller ros?
Jag tycker det har varit superskönt att det inte varit obligatoriskt så att vi kan vara lediga när det passar oss eller när dottern behöver det.
Fel prioritering. Det vore bättre om man la fokus på att göra verksamheten bra istället för huruvida den i dagsläget är obligatorisk eller inte. Jag har negativa erfarenheter från två kommuner. Pratade igår med en mamma vars barn går just i förskoleklass i ytterligare en kommun. Hon trodde allt var bra. Sonen trivdes och hon hade inte hört något från skolan. Besökte en dag.....och lämnade med en väldigt annorlunda bild.
Jag är absolut inte emot obligatorisk 6-årsverksamhet. Tror säkert att förskoleklassverksamheten fungerar bra på många ställen men generellt så finns det väldigt mycket att göra.....inte minst även för att inte föra med problemen in i år ett. Jag skulle säga att förskoleklassverksamheten har en hel del gemensamma problem med fritids. Jag är alltså inte negativ till det arbete pedagogerna gör utan verksamhetens utformning.
Om ett obligatorium skulle tvinga fram förbättringar så är det positivt, men det lär knappast räcka som enda åtgärd.
Jag tycker att det skulle vara bättre att börja skolan ett år tidigare. Tio år verkar onödigt länge, åtminstone för de som ska läsa vidare på universitetet.
Tycker det är fel. Barnen ska gå så länge i skolan ändå och hinner bli skoltrött redan som det är idag. Låt barn vara barn så länge som möjligt!
Bra. Ska det införas fler obligatoriska skolår så är jag faktiskt hellre för att peta in dem tidigare än idag hellre än senare.
Frågan är varför regeringen vill göra förskoleklassen obligatorisk. För de barn som får tillräckligt mycket intellektuell stimulans i hemmet är förskoleklassen inte så viktig. För de som inte får det kommer den alldeles för sent.
Forskning i USA visar att barn i välsituerade akademiska familjer hör 30 miljoner fler ord under sina första tre levnadsår än barn i mindre bemedlade familjer där föräldrarna saknar utbildning.
Tysk forskning visar att barn från bättre bemedlade familjer vid skolstart (6 år) kan dubbelt så många ord som barn vars föräldrar saknar utbildning. Detta gäller oberoende av om föräldrarna är invandrare eller infödda.
Om man verkligen vill göra skillnad borde extra stöd alltså sättas in betydligt tidigare.
För de barn som får tillräckligt mycket intellektuell stimulans i hemmet är förskoleklassen inte så viktig. För de som inte får det kommer den alldeles för sent.
Alla jag känner går ändå förskoleklass, så för mig skulle den enda skillnaden vara att det kanske blir svårare att ta ledigt om man åker på semester eller så.
Men i stort sett tror jag det är bra.