• MEMFS

Obligatoriskt med Förskoleklass?

Min dotter börjar Förskoleklass till hösten! Läste nu att Regeringen vill göra den obligatorisk, vad tycker ni om detta? Ris eller ros?

• Svar på tråden Obligatoriskt med Förskoleklass?
  • Rainbow Dash

Jag tycker det har varit superskönt att det inte varit obligatoriskt så att vi kan vara lediga när det passar oss eller när dottern behöver det.

• Flickan och kråkan

Fel prioritering. Det vore bättre om man la fokus på att göra verksamheten bra istället för huruvida den i dagsläget är obligatorisk eller inte. Jag har negativa erfarenheter från två kommuner. Pratade igår med en mamma vars barn går just i förskoleklass i ytterligare en kommun. Hon trodde allt var bra. Sonen trivdes och hon hade inte hört något från skolan. Besökte en dag.....och lämnade med en väldigt annorlunda bild. 

Jag är absolut inte emot obligatorisk 6-årsverksamhet. Tror säkert att förskoleklassverksamheten fungerar bra på många ställen men generellt så finns det väldigt mycket att göra.....inte minst även för att inte föra med problemen in i år ett. Jag skulle säga att förskoleklassverksamheten har en hel del gemensamma problem med fritids. Jag är alltså inte negativ till det arbete pedagogerna gör utan verksamhetens utformning.

Om ett obligatorium skulle tvinga fram förbättringar så är det positivt, men det lär knappast räcka som enda åtgärd. 

• Fenna

Jag tycker att det skulle vara bättre att börja skolan ett år tidigare. Tio år verkar onödigt länge, åtminstone för de som ska läsa vidare på universitetet.

• Maddi

Tycker det är fel. Barnen ska gå så länge i skolan ändå och hinner bli skoltrött redan som det är idag. Låt barn vara barn så länge som möjligt!

• fluu

Bra. Ska det införas fler obligatoriska skolår så är jag faktiskt hellre för att peta in dem tidigare än idag hellre än senare.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fenna

Frågan är varför regeringen vill göra förskoleklassen obligatorisk. För de barn som får tillräckligt mycket intellektuell stimulans i hemmet är förskoleklassen inte så viktig. För de som inte får det kommer den alldeles för sent.

Forskning i USA visar att barn i välsituerade akademiska familjer hör 30 miljoner fler ord under sina första tre levnads
    år än barn i mindre bemedlade familjer där föräldrarna saknar utbildning.

Tysk forskning visar att barn fr
    ån bättre bemedlade familjer vid skolstart (6 år) kan dubbelt så många ord som barn vars föräldrar saknar utbildning. Detta gäller oberoende av om föräldrarna är invandrare eller infödda.

Om man verkligen vill göra skillnad borde extra stöd alltså sättas in betydligt tidigare.

• Tow2Mater
    Fenna skrev 2015-06-01 09:12:22 följande:

För de barn som får tillräckligt mycket intellektuell stimulans i hemmet är förskoleklassen inte så viktig. För de som inte får det kommer den alldeles för sent.

Fsk handlar ju om oerhort mycket mera än så, den forbereder ju barnen på flera olika sociala plan såväl som intellektuellt.
  • Fenna
    Tow2Mater skrev 2015-06-01 16:57:08 följande:
    Fsk handlar ju om oerhort mycket mera än så, den forbereder ju barnen på flera olika sociala plan såväl som intellektuellt.
    Fast det motsätter inte vad jag sa. Det pedagogiska stödet borde sättas in tidigare. Samma sak gäller för övrigt sociala färdigheter.
  • Tow2Mater
    Fenna skrev 2015-06-01 17:45:44 följande:
    Fast det motsätter inte vad jag sa. Det pedagogiska stödet borde sättas in tidigare. Samma sak gäller för övrigt sociala färdigheter.
    I hemmet? Hur regleras det?
  • Fenna
    Tow2Mater skrev 2015-06-01 17:59:32 följande:
    I hemmet? Hur regleras det?
    Det kan tex ske genom att den vanliga förskolan (inte enbart förskoleklass) fångar upp och arbetar tidigt med barn som behöver det eller genom att man mer aktivt försöker få barn till lågutbildade att ta del i aktiviteter som sagostunder etc. Det är mycket man kan göra om viljan finns.
  • Tow2Mater
    Fenna skrev 2015-06-01 19:01:51 följande:
    Det kan tex ske genom att den vanliga förskolan (inte enbart förskoleklass) fångar upp och arbetar tidigt med barn som behöver det eller genom att man mer aktivt försöker få barn till lågutbildade att ta del i aktiviteter som sagostunder etc. Det är mycket man kan göra om viljan finns.
    Men nu pratar vi mer specifikt om just de som inte går i fsk, utan de som är hemma tills fsk-klass eller skola borjar.... Tror inte t ex en sagostund utveckar ett barn socialt hemma mer än t ex baka en kaka med mamma gor....
  • Fenna
    Tow2Mater skrev 2015-06-02 00:48:37 följande:
    Men nu pratar vi mer specifikt om just de som inte går i fsk, utan de som är hemma tills fsk-klass eller skola borjar.... Tror inte t ex en sagostund utveckar ett barn socialt hemma mer än t ex baka en kaka med mamma gor....
    Utifrån vad jag har läst är orsaken till att man vill införa obligatorisk förskola att man vill få in alla barn i pedagogisk verksamhet tidigare. Speciellt de barn som inte får det behovet fyllt hemma. Vad jag menar är att sex år inte är speciellt tidigt. Min son som är sex och går tex redan i skolan. Han är inte tidig utan helt normal, men klarar det utan problem.

Och för att svara p
    å din fråga. Ja, jag tror att det är utvecklande att baka med mamma (förutsatt att mamma har tid/ork/lust/kunskap att baka kakor). Däremot utvecklar det inte språket lika mycket som högläsning gör, speciellt om mamma inte talar landets språk.
  • Tow2Mater
    Fenna skrev 2015-06-02 10:49:35 följande:
    Utifrån vad jag har läst är orsaken till att man vill införa obligatorisk förskola att man vill få in alla barn i pedagogisk verksamhet tidigare.
    Absolut är det orsaken. Sen kommer obligatorisk fsk också i nästa steg.
  • Fenna
    Tow2Mater skrev 2015-06-02 15:02:31 följande:
    Absolut är det orsaken. Sen kommer obligatorisk fsk också i nästa steg.
    Ja, det är möjligt.
  • Noran

Alla jag känner går ändå förskoleklass, så för mig skulle den enda skillnaden vara att det kanske blir svårare att ta ledigt om man åker på semester eller så. 

Men i stort sett tror jag det är bra. 

Svar på tråden Obligatoriskt med Förskoleklass?