• Anonym (Förbud?)

Hur förbjuder man rasistiska åsikter?

I ett land med yttrandefrihet.

• Svar på tråden Hur förbjuder man rasistiska åsikter?
  • Blue Cross

Man kan inte förbjuda åsikter i sig,däremot så kan man förbjuda att vissa åsikter famförs på ett visst sätt eller i offentliga sammanhang,som Hets Mot Folkgrupp lagen redan gör.sv.wikipedia.org/wiki/Hets_mot_folkgrupp

Det är t.ex lagligt att vid middagsbordet eller andra privata sammanhang beklaga sig över den höga invandringen från låg-IQ länder,eller på ett vetenskapligt sätt diskutera olika rasers kognitiva förmåga,som denna artikel demonstrerar:
    www.friatider.se/d-rf-r-har-folkgrupper-olika-h-g-iq

Anonym (Linn) skrev 2015-05-21 19:14:32 följande:
    Eeeeh, ser man inte att det finns riktig rasism är man nog rasist själv.
    Visst finns det rasism,men i dagens Sverige så är rasister en mycket liten och marginaliserad grupp,vilket innebär att rasism knappast är ett stort samhällsproblem här:
    www.friatider.se/svenskarna-minst-rasistiska-folket
  • Anonym (Rena löjan)

Det gapas "rasist" i tid och otid över minsta lilla.
    Riktig rasism är ovanlig men inte olaglig, det spelar ingen roll vilka lagar och regler som finns. Man kan inte förbjuda åsikter.

• Anonym (M)
    Blue Cross skrev 2015-05-23 19:47:27 följande:

Man kan inte förbjuda åsikter i sig,däremot så kan man förbjuda att vissa åsikter famförs på ett visst sätt eller i offentliga sammanhang,som Hets Mot Folkgrupp lagen redan gör.sv.wikipedia.org/wiki/Hets_mot_folkgrupp

Det är t.ex lagligt att vid middagsbordet eller andra privata sammanhang beklaga sig över den höga invandringen från låg-IQ länder,eller på ett vetenskapligt sätt diskutera olika rasers kognitiva förmåga,som denna artikel demonstrerar:

www.friatider.se/d-rf-r-har-folkgrupper-olika-h-g-iq

Visst finns det rasism,men i dagens Sverige så är rasister en mycket liten och marginaliserad grupp,vilket innebär att rasism knappast är ett stort samhällsproblem här:

www.friatider.se/svenskarna-minst-rasistiska-folket

Man kan inte använda ordet "vetenskapligt" och sedan länka till Fri Tider...
  • SpanskaFlugan
    Anonym (flytta) skrev 2015-05-22 15:12:27 följande:

Eller ta oss som betraktas som kuffar av muslimer eller gajér från zigenare.

Det är inte rasism, det är helt normala skillnader mellan raser/kulturer/grupperingar, vi hatar alla varandra och det kommer vi inte ifrån.

Vi kommer alla på första plats alla andra ligger under oss.

Sen att det finns en liten klick här i Sverige som tror på nån utopisk tillvaro där alla är lika värda och vi måste alla äääääälska varann, ja det kommer vi heller inte ifrån.

Tala för dig själv, miljontals människor världen över vet att du har fel. Det är bara att titta på alla miljoner äktenskap som varje år ingås mellan människor från olika kulturer.

Vissa inskränkta människor är rädda för det som är okänt men de allra flesta är nyfikna på andra kulturer och vet att inte dömma en hel kultur, eller religion för den delen, utifrån vad individer gör eller säger.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Anonym (fuckt up)
    SpanskaFlugan skrev 2015-05-23 20:04:03 följande:
    Tala för dig själv, miljontals människor världen över vet att du har fel. Det är bara att titta på alla miljoner äktenskap som varje år ingås mellan människor från olika kulturer.

Vissa inskränkta människor är rädda för det som är okänt men de allra flesta är nyfikna på andra kulturer och vet att inte dömma en hel kultur, eller religion för den delen, utifrån vad individer gör eller säger.

Du menar skribenten har fel i sitt första stycke?

Ja, och dessa ser ner på andra kulturer som anses ligga under dom.

Nja, man kan även avsky det som är känt.
    Det är en viss skillnad på att vara nyfiken och att förstöra egen kultur genom att släppa in annan.

• Blue Cross
    Anonym (M) skrev 2015-05-23 19:59:42 följande:
    Man kan inte använda ordet "vetenskapligt" och sedan länka till Fri Tider...
    Uppenbarligen så kan man det då jag gjorde det,syftet var dock att ge exempel på hur man på hur man kan belysa negativa aspekter kopplade till vissa folkgrupper utan att det hamnar under HMF,t.ex artikeln som handlade om hur kogntiv förmåga skiljer sig åt mellan olika folkgrupper.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (fuckt up) skrev 2015-05-23 20:13:25 följande:

Du menar skribenten har fel i sitt första stycke?

Ja, och dessa ser ner på andra kulturer som anses ligga under dom.

Nja, man kan även avsky det som är känt.

Det är en viss skillnad på att vara nyfiken och att förstöra egen kultur genom att släppa in annan.

Nej, jag syftar på meningen om att vi alla hatar varandra. Det är helt enkelt inte sant.

Angående din sista mening, forskning och historisk erfarenhet visar att en lagom blandning av kulturer stärker folkslag. Däremot går det nästan alltid illa när en dominerande kultur erövrar och ockuperar en annan, tekniskt underlägsen kultur. Men det är knappast det vi ser i dagens Europa. Problemen vi har idag har med en totalt misslyckad integration att göra, inte någon sorts oförenlighet mellan kulturer.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Förbud?) skrev 2015-05-21 18:03:21 följande:

I ett land med yttrandefrihet.

För att svara på din TS, läs den danska filosofen Alf Ross. Han har mycket intressanta teorier om varför man inte ska förbjuda rasistiska åsikter.
  • Anonym (flytta)
    SpanskaFlugan skrev 2015-05-23 20:04:03 följande:

Från olika kulturer som hatar andra kulturer ;)

Kultur är särdrag, det behöver inte vara okänt för att man ska vara rädd eller bara avsky det.

I mitt fall så avskyr jag islam och dess utövare, varför? För dom är det största hotet mot vår säkerhet, stabilitet och demokrati idag.
    Fanatism har inget att göra i ett fritt moderns samhälle, fast det tåget har redan gått för Sverige.

Islam står för underkastelse och lydnad, blir lite svårt att INTE döma enskilda för en religion som tvingar dom till att vara emot allt vi står för.

• SpanskaFlugan
    Anonym (flytta) skrev 2015-05-29 10:18:42 följande:

Från olika kulturer som hatar andra kulturer ;)

Kultur är särdrag, det behöver inte vara okänt för att man ska vara rädd eller bara avsky det.

I mitt fall så avskyr jag islam och dess utövare, varför? För dom är det största hotet mot vår säkerhet, stabilitet och demokrati idag.
    Fanatism har inget att göra i ett fritt moderns samhälle, fast det tåget har redan gått för Sverige.

Islam står för underkastelse och lydnad, blir lite svårt att INTE döma enskilda för en religion som tvingar dom till att vara emot allt vi står för.

Känner du några muslimer som aktivt utövar sin religion? Om du gör det, sätt dig ner med dem, ta en kaffe, och prata om islam med dem. Jag lovar, du kommer få olika svar från varje person men jag blir förvånad om någon av dem säger att de vill förkasta demokrati, underkasta sig alla människor eller blint lyda vad imanen säger.

En av mina närmsta kollegor är praktiserande muslim, han fastar under ramadan, han ber fem gånger om dagen och rör aldrig fläsk eller alkohol. Han kommer från Indien men bor och arbetar i UAE sedan många år. Han och jag diskuterar ofta islam och framförallt de extrama krafter som finns inom religionen (som för övrigt finns inom de flesta religioner, även kristendomen). Min kollegas bild och tolkning av islam är en väldigt kärleksfull religion på samma sätt som många kristna tolkar kristendomen. Han säger att allt prat från IS och liknande om att ta över väst, att krossa demokratin och förtrycka alla andra religioner är felaktiga tolkningar av vad islam står för. Han säger att den absoluta majoriteten muslimer anser att islam har utvecklats från det gamla klansamhället det utvecklades i och att islam visst kan utvecklas och finnas i ett samhälle som har demokrati, lika rättigheter för män och kvinnor osv. Dock tror han att det kommer ta tid innan gamla traditioner försvinner, men som han säger, Europa har inte alltid haft demokrati och jämnställdhet, det är en utveckling som tar tid. 

Han säger att han anser att de extrama fundamentalisterna inom exempelvis IS har fått fel uppfostran och haft dåliga lärare som undervisat dem och tolkat islam fel. Och han skämms för vad IS och andra terrororganisationer gör i islams namn och han avskyr hur islam förknippas med deras fruktansvärda beteende. Han säger att de inte är sanna muslimer och att 99% av alla muslimer känner samma sak. Han och hans vänner diskuterar ofta hur de som muslimska män måste uppträda bättre, mer välstädat, artigare, snällare, vänligare och mjukare än någon annan för att annars blir de omedelbart dömda som "islamska terrorister". Han känner att han inte kan sätta en fot fel utan att islam skylls för ett misstag han begår. 

För mig representerar han den absolut största massan av muslimer. De som älskar sin religion, som finner tröst och stöd i den och som avskyr vad IS och dylikt pack gör i islams namn. 
  • Politruken

Först inrättar man en folkdomstol eller censurmyndighet som avgör vad som är "rasistiskt". Man kan också utvidga begreppet till "hädiskt" eller "icke-PK".

Därefter ser man till att brottet får en påföljd, t.ex. genom att sätta personen i fängelse, eller avlägsna tunga eller fingrar ( som använts att framföra åsikterna med) eller kanske med döden.

• Xenia
    Anonym (flytta) skrev 2015-05-22 15:12:27 följande:

Sen att det finns en liten klick här i Sverige som tror på nån utopisk tillvaro där alla är lika värda och vi måste alla äääääälska varann, ja det kommer vi heller inte ifrån. 

Vem pratar om att älska alla? En from kristen ska väl lyda budet "älska din nästa". Men för alla andra räcker det att man respekterar och accepterar varandra.

Eller menar du att det är ett djupt mänskligt behov att få hata och förakta de som inte hör till samma folkgrupp el religion?
  • loeffe
    Politruken skrev 2015-05-29 11:28:11 följande:

Först inrättar man en folkdomstol eller censurmyndighet som avgör vad som är "rasistiskt". Man kan också utvidga begreppet till "hädiskt" eller "icke-PK".

Därefter ser man till att brottet får en påföljd, t.ex. genom att sätta personen i fängelse, eller avlägsna tunga eller fingrar ( som använts att framföra åsikterna med) eller kanske med döden.

Man kan också som i gamla DDR eller Nordkorea avlöna 5% av medborgarna till att vara informatörer, och "skvallra" på den som har fel åsikter. Den rapporterade kan sedan kallas till förhör hos Sanningsmyndigheten. Där håller man register över alla anklagelser och förhör till dess man får ihop tillräckligt för att döma vederbörande.
  • Anonym (Bra!)
    SpanskaFlugan skrev 2015-05-29 10:58:42 följande:

Känner du några muslimer som aktivt utövar sin religion? Om du gör det, sätt dig ner med dem, ta en kaffe, och prata om islam med dem. Jag lovar, du kommer få olika svar från varje person men jag blir förvånad om någon av dem säger att de vill förkasta demokrati, underkasta sig alla människor eller blint lyda vad imanen säger.

En av mina närmsta kollegor är praktiserande muslim, han fastar under ramadan, han ber fem gånger om dagen och rör aldrig fläsk eller alkohol. Han kommer från Indien men bor och arbetar i UAE sedan många år. Han och jag diskuterar ofta islam och framförallt de extrama krafter som finns inom religionen (som för övrigt finns inom de flesta religioner, även kristendomen). Min kollegas bild och tolkning av islam är en väldigt kärleksfull religion på samma sätt som många kristna tolkar kristendomen. Han säger att allt prat från IS och liknande om att ta över väst, att krossa demokratin och förtrycka alla andra religioner är felaktiga tolkningar av vad islam står för. Han säger att den absoluta majoriteten muslimer anser att islam har utvecklats från det gamla klansamhället det utvecklades i och att islam visst kan utvecklas och finnas i ett samhälle som har demokrati, lika rättigheter för män och kvinnor osv. Dock tror han att det kommer ta tid innan gamla traditioner försvinner, men som han säger, Europa har inte alltid haft demokrati och jämnställdhet, det är en utveckling som tar tid. 

Han säger att han anser att de extrama fundamentalisterna inom exempelvis IS har fått fel uppfostran och haft dåliga lärare som undervisat dem och tolkat islam fel. Och han skämms för vad IS och andra terrororganisationer gör i islams namn och han avskyr hur islam förknippas med deras fruktansvärda beteende. Han säger att de inte är sanna muslimer och att 99% av alla muslimer känner samma sak. Han och hans vänner diskuterar ofta hur de som muslimska män måste uppträda bättre, mer välstädat, artigare, snällare, vänligare och mjukare än någon annan för att annars blir de omedelbart dömda som "islamska terrorister". Han känner att han inte kan sätta en fot fel utan att islam skylls för ett misstag han begår. 

För mig representerar han den absolut största massan av muslimer. De som älskar sin religion, som finner tröst och stöd i den och som avskyr vad IS och dylikt pack gör i islams namn. 

Vilket bra inlägg! Jag önskar att han och alla muslimer som tycker som han gör skulle uttrycka sina åsikter mer 'högljutt'... Jag tror många skulle behöva få höra just detta. Terrordåd och organisationer som isis tar så mycket plats i media så det blir lätt att folk tror att det är det som är representativt för islam.
  • Ronga

Alla har ju redan sagt som det ligger till. Förbjuda åsikter är fan värre än rasism. 

Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
  • Xenia

Ingen kan förbjuda åsikter, det som är förbjudet är att uttrycka dem allmänt. Du kan tycka att en pogrom mot alla judar, muslimer, romer etc är en jättebra idé. Men du har inte rätta att skriva det i tidningen el sätta upp flygblad om det.

Fanatiker är alltid av ondo. Inkl yttrandefrihetsfanatiker.

• Anonym (svensk märkt ba*s)

Det är klart man kan förbjuda rasistiskt maktutövande, offentligt verbalt och fysiskt, genom att hävda vad det faktiskt handlar om: verbalt och fysiskt övergrepp. Detta borde genomföras så snart som möjligt, då de är sannerligen på tiden för att främja en konstruktiv utveckling! Att tex SD tillåts ägna sig åt mobbing, utfrysning gentemot invandrare och hets mot folkgrupp, ärekränking, myter och ryktesspridning kring de som tigger, utan att åtalas för detta, visar på att lagar och regler inte följs och att det finns rasism inom rättsväsendet? vilket följaktligen,visar på att vi står inte alla lika inför lagen, liksom all rasism på nätet, media, och smygfilmandet, förföljelse, och övergrepp gentemot de som tigger, som inte följs upp och stoppas, av rättsväsendet.

Svar på tråden Hur förbjuder man rasistiska åsikter?