• ssa123

världen upp och ner efter sjukdom

Hade precis fått ettåringen att börja sova hela natten, kunna somna själv på kvällen och sova ett ordentligt långpass på dagen.

så blev hon sjuk. Supersjuk i ca en vecka.

Och nu är det ingen ordning på nått längre.

Hon är svårsövd på kvällen och när hon väl somnat är hon extremt lättväckt (vilket hon aldrig varit förr)

Känns som att det räcker med att grannen två kvarter bort nyser så vaknar hon och skriker.

sen vaknar hon titt som tätt natten igenom.

Dagarna är dock nästan värst. Hon går i princip inte få att somna, och råkar man lyckas är hon vaken efter tio minuter. Oavsett hur man gör. Sen är resten av dagen förstörd. Hon är för trött för att äta leka vara glad och tydligen för att somna också.

VAD HÄNDE???

Är det vanligt att det blir såhär? Och varför är hon plötsligt så extremt lättväckt?

• Svar på tråden världen upp och ner efter sjukdom
  • Kerubmamman

Hur länge har hon varit frisk? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • ssa123

Drygt två veckor.

Är som att hon är ett annat barn. Innan hon började sova hela nätterna tex så vaknade hon 1-2ggr per natt. Då fick hon en flaska och somnade genast om.

På dagarna var hon lätt att söva i vagnen och stod vagnen still hemma på gården kunde hon enkelt sova 3 timmar.

Nu har jag tom fått ut och köra i bilen för att hon ska sova iaf en kvart per dag.

Äter dåligt gör hon också fortfarande. Men det har hon alltid gjort i perioder

• ssa123

Upplever inte att hon har ont någonstans och har även testat ge henne alvedon en hel dag för att se om det blev någon skillnad. Däremot är hon nog väldigt väldigt slut.

I tre dygn låg hon mellan 39.5 -41.0 trots full dos alvedon och ipren, sen hade hon lite lägre feber både några dagar före och efter det

• ssa123

Jag skulle gissa att det är rs hon haft. Känner igen förloppet, om nu det hör hit.

Både hostan och snuvan är dock borta nu så inget sånt kan störa heller.

Kan hon fått magont av all febernedsättande? Men hon fick suppar, och det börjar ju vara längesedan

• Tokfrans

inte värt och kolla med bm och få de undersökt och få kanske svar?
    Hon måste ju få sin sömn 

• Kerubmamman

Exv polyper och halsmandlar kan orsaka besvär rätt länge efter att förkylningen har lagt sig. 
    Min yngste fick besvär med sömn samt kräkningar i ett par veckor efter tillfrisknandet. Han opererades vid två års ålder och besvären försvann i princip helt. 

• ssa123
    Tokfrans skrev 2015-05-21 23:26:51 följande:

allergi, mejeriprodukter tänker jag mest på.

Kan sjukdom utlösa allergi kanske? Hon är faktiskt dålig i magen nu när du säger det. Jag har tänkt på att det beror på att hon knappt äter och det hon väl tuggar i sig kan vara lite vad som helst bara det går ned.

Till middag idag åt hon leverpastej och ärtor. Bättre än inget tänker jag
  • ssa123

Har försökt titta i hennes hals men det var omöjligt. Men hon har iaf svullna körtlar kvar utanpå halsen

• Tokfrans
    ssa123 skrev 2015-05-21 23:33:38 följande:
    Kan sjukdom utlösa allergi kanske? Hon är faktiskt dålig i magen nu när du säger det. Jag har tänkt på att det beror på att hon knappt äter och det hon väl tuggar i sig kan vara lite vad som helst bara det går ned.

Till middag idag åt hon leverpastej och ärtor. Bättre än inget tänker jag
    de vet jag inte, men kan ju ploppat upp samtidigt, dålig timing isåfall..
    Men testa uteslut, kanske blir bättre i magen.

körtelfeber? maybe
  • Kerubmamman

Man brukar prata om sekundär laktosintolerans när man blir känslig efter förkylning, magsjuka eller liknande. 

• ssa123

Får ringa bvc helt enkelt.

Men det är alltså inte vanligt att det blir såhär efter sjukdom mao?

• ssa123

Haha det räcker tydligen att skriva här på fl. Bättre än bvc vad det verkar. I natt sov hon mellan 19.30 och 06 med bara nått enstaka småskrik på förnatten.

Idag har hon först sovit 40 min på fm och sover nu gott igen

Svar på tråden världen upp och ner efter sjukdom